این بیماری چشم خطرناک در کمین چه کسانی است؟

اغلب شما دیده اید یا شنیده اید که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در سنین ۵۰ به بالا از کم شدن سوی دیدشان گله می کنند. این کم شدن دید در همه افراد بعد از سن ۷۰ سالگی به دلیل بیماری تحت عنوان "آب مروارید" به وجود می آید. این بیماری برخلاف اسمش که درخشش را در ذهن تداعی می کند موجب کدر شدن عدسی چشم و کاهش بینایی فرد می شود.

ابن عارضه چندان جدی محسوب نمی‌شود زیرا با یک برش میلیمتری و بدون درد و بخیه این عارضه از چشمان شما رخت بر بسته و بدون عینک مثل جوانی دیدتان تیزبین می شود.

محمد طاهر رجبی متخصص چشم بیمارستان فارابی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بروز آب مروارید در همه افراد بعد از ۷۰ سالگی گفت: عدسی چشم در سنین پایین با شدت نور بزرگ و کوچک می شود اما با افزایش سن لنز یا عدسی داخل چشم دچار کدورت شده و به اصطلاح فرد به آب مروارید مبتلا می شود. این عارضه به این دلیل که اغلب مردان بیشتر در معرض آفتاب و نورهای شدید محیط های کار هستند، در میان آنان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد.

وقتی آفتاب دشمن چشمانتان می شود

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین علل بروز آب مروارید اشعه UV (یو وی) آفتاب است، افزود: این عارضه با افزایش سن به دلیل اینکه چشم سالیان زیادی تحت معرض اشعه آفتاب بوده به تدریج ایجاد می شود. هرچه فردی بیشتر در معرض نور آفتاب باشد، آب مروارید زودتر سراغ چشم های او می آید. از این گذشته در برخی شغل ها مانند شیشه گری به دلیل اینکه از ماده ای با اشعه UV بالا برای برش استفاده می شود، بروز آب مروارید بیشتر است.

این متخصص چشم با بیان اینکه یکی از علایم این بیماری بهبود دید نزدیک فرد است، اظهار داشت: در کاتاراکت یا آب مروارید کدورت از مرکز عدسی شروع شده و به تدریج به سمت اطراف افزایش می یابد. در این موارد ضخامت لنز بیشتر شده به همین دلیل دید نزدیک بهبود پیدا می‌کند اما با شدت گرفتن نیاز به جراحی است.

آب مروارید بلایی که هنگام پیری ظاهر می‌شود

رجبی تصریح کرد: آب مروارید سنی شایعترین نوع این بیماری است اما در نوع دیگری کاتاراکت وجود دارد که زیر کپسول خلفی لنز یا عدسی چشم به وجود می آید. در این نوع آب مروارید، به دلیل اینکه مرکز عدسی درگیر می شود، فرد با پراکندگی نور در چشم مواجه شده و در طول روز به ویژه در رانندگی یا خلبانی شخص اختلال دید پیدا می کند اما با نزدیک شدن به ساعت شب این عارضه کم شده و دید بهتر می شود.

وی ادامه داد: این نوع کاتاراکت در سنین کم و جوانی به دلیل ضربه، مصرف کورتون و بیماری های سیستمیک مانند اختلال عملکرد پاراتیروئید، مصرف کورتون و رادیوتراپی بیشتر دیده می شود.

دیابت چشمانتان را کدر می کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دیابتی ها زودتر به آب مروارید مبتلا می شوند، افزود: این بیماران اغلب مشکلات شبکیه چشم دارند به همین دلیل باید در حین جراحی کاتاراکت این عارضه بیمار نیز درمان شود. در اغلب دیابتی ها دید کامل و صد درصدی فرد باز نمی گردد و در موارد بسیاری نیاز به تزریق های متعددی برای درمان مشکلاتی شبکیه ای آنها است.

وی با اشاره به کاهش دید فرد به عنوان مهمترین علامت آب مروارید گفت: در آب مروارید سنی علاوه بر این علامت، دید نزدیک فرد بهتر شده و علائم نسبت به نوع دیگر آن دیرتر ظاهر می شوند. کاتارکت زیر کپسول خلفی لنز فرد با مشکل پخش نور در طول روز مواجه می شود. در اغلب موارد همه علائم بعد از مدتی شدت پیدا کرده و فرد نیاز به جراحی پیدا می کند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

عجیب ترین سنگ قبر با عکس سلفی یک دختر! + عکس

اعتراف عبدالله ویسی به قتل ملکه زیبایی عراق + عکس و جزئیات

عزرائیل حریف رقیه خاتون نشد!

جاسوسانی که عکس قالیشویی «تورقوزآباد» را به اسرائیل فروختند! + فیلم و عکس

ازدواج پنهانی در اتاق مدیر / منیژه داخل شرکت به حجله رفت !

این ابر سمی در آسمان جولان می دهد! + عکس

ایران این تروریست ها را نقره داغ کرده است؟ + عکس

دار زدن مرد متاهل بخاطر دختر 14 ساله در تهران!

سرنوشت شوم بچه ها در دام نظافتچی بیمارستان +عکس

این مردان ایرانی بدبخت ترین انسان های روی زمین!

من به رحمت خدا رفتم ؛ آخرین پیام ملکه زیبایی عراق بعد از کشته شدن !+عکس

فیلم تکان دهنده از فروش عجیب سیب زمینی با 4 مشت خاک! + فیلم

تازه ترین اقدام داعش درباره حمله تروریستی اهواز + تصاویر

 

کدخبر: 420109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟