چند دقیقه بعد از غذا باید مسواک زد؟

سلامت دهان و دندان شما تأثیرات قابل توجهی روی سلامت کلی بدن‌تان دارد. اکثر افرادی که به سلامت دندان خود اهمیت می‌دهند، زمان و روش صحیح مسواک زدن را نمی‌دانند و همیشه سوال‌هایی ذهن‌شان را مشغول می‌کند. آیا می‌دانستید مسواک زدن به روش غلط، آسیب بیشتری به لثه و دندان‌هایتان وارد می‌کند؟ اما واقعا زمان مناسب برای مسواک زدن چند دقیقه است؟ روش صحیح مسواک زدن چگونه است؟ از چه مسواکی باید استفاده کنیم؟ آیا باید نخ دندان بکشیم؟ روش‌های دیگر مراقبت از دندان‌ها چیست؟ در ادامه مقاله جواب تمام سوال‌ها را به شما خواهیم داد تا یاد بگیرید چگونه دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنید. با ما همراه باشید.

شاید باور نکنید اما مسواک زدن راه حلی موقت برای سلامت نگه داشتن دندان‌ها در مقابل رژیم‌های ناسالم غذایی امروزه است. اجداد سلطنتی ما مسواک نداشتند و فرهنگ‌های متعددی در سراسر جهان هستند که هنوز از مسواک استفاده نمی‌کنند. حتی مسواک زدن در آمریکا تا قبل از جنگ جهانی دوم امری ناشناخته بوده است. تا این که جیره‌های غذایی پر از کربوهیدرات، قند و گوشت‌های کنسرو شده منجر به پوسیدگی دندان‌های سربازان شد و و ارتش متوجه شد که دندان‌های سربازان باعث ایجاد فساد و آلودگی شده است. بنابراین مسواک زدن اجباری شد.

مسواک زدن غلط شما همین امروز باید متوقف شود

مردم فکر می‌کنند اگر محکم مسواک بزنند، کار صحیحی انجام دادند. اما این کار باعث از بین رفتن لایه سطحی و مینای دندان‌ها و خونریزی و عفونت لثه می‌شود. در واقع مسواک زدن با حرکات دایره‌ای و بالا و پایین درست است. نکته خیلی مهم دیگر این است که وقتی به مرز لثه می‌رسید، باید سر مسواک را به زاویه‌ ۴۵ درجه تغییر دهید و فشار ملایمی وارد کنید تا زیر لثه تمیز شود.

روی زبان‌تان را مسواک بکشید. باکتری‌ها به زبان می‌چسبند. بنابراین هر بار که مسواک می‌زنید، ۲ تا ۳ دقیقه برای مسواک کشیدن زبان‌تان وقت بگذارید.

توصیه می‌کنیم ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد از غذاخوردن‌تان مسواک نزنید. چون که این مدت زمان لازم است تا بزاق شما فرصت کافی داشته باشد تا اسید حاصل از خوردن و آشامیدن را خنثی کند. قبل از آن دندان‌های شما در حساس‌ترین حالت هستند و مسواک زدن می‌تواند به مینا آسیب بزند.

حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و فراموش نکنید که باکتری‌ها ۱۴ تا ۱۵ ساعت وقت برای رشد دارند.

با رعایت نکات زیر روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید

عادت‌های مخرب را بشکنید

توصیه می‌کنیم برای شروع روش درست مسواک زدن، با انگشت‌تان مسواک بزنید تا عادت‌ قبلی‌تان را فراموش کنید. این احساس فوق‌العاده ناخوشایند است. اما به شما کمک خواهد کرد.

حرکات نوسانی و ارتعاشی مهم هستند

بهترین حرکت برای مسواک زدن، تقلید از حرکت مسواک برقی است. در حالت ایده آل، همان طور که گفتیم مسواک را حالت دایره‌ای بچرخانید.

فقط از مسواک‌های بسیار نرم استفاده کنید

مسواکی بخرید که موهای بسیار نرمی داشته باشد. نایلون یک ماده سخت است و می‌تواند به آسانی لثه‌ها و دنتین را آسیب برساند.

مسواک‌تان را مرتب عوض کنید

چون مسواک‌ها از جنس نایلون هستند. بعد از چند بار استفاده تغییر شکل داده و هم‌چنین میکروب می‌گیرند. توصیه می‌کنیم بسته‌های چندتایی مسواک بخرید تا هفته‌ای یکبار مسواک‌تان را عوض کنید. لطفا از هیچ مسواکی بیش از سه ماه به هیچ عنوان استفاده نکنید.

از مسواک برقی استفاده کنید

به بعضی افراد، کسانی که نمی‌توانند از مهارت دست‌شان برای استفاده از مسواک معمولی بهره ببرند، استفاده از مسواک برقی را توصیه می‌کنیم. مسواک برقی به‌لحاظ خودکاربودن بهتر نیست. مهم این است که تکنیک صحیح را یاد بگیرید. مسواکی با سر کوچک انتخاب کنید تا به ‌راحتی بتوانید دندان‌های عقب را مسواک بزنید.

بلافاصله بعد از غذاخوردن مسواک نزنید

می‌دانیم که مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا احساس خوبی به شما می‌دهد، اما باید به بزاق دندانتان این فرصت را بدهید تا اسید‌های حاصل از خوردن و آشامیدن را خنثی کند. بلافاصله بعد از غذاخوردن مسواک زدن به مینای دندان شما آسیب می‌‌رساند.

رژیم غذایی درست بگیرید

مسواک زدن تنها به سلامت دندان‌های شما کمک می‌کند. مهم‌ترین قضیه این است که شما غذاهای غنی از مواد مغذی با پروتئین و چربی‌های سالم و فاقد قند و کربوهیدرات مصرف کنید.

یکبار در روز نخ دندان بکشید

اگر معمولا غذا بین دندان‌هایتان گیر می‌کند، نخ دندان بکشید. درغیر این ‌صورت پیشنهاد می‌کنم شب‌ها و قبل از مسواک زدن، نخ دندان بکشید. چون نخ دندان کمی بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌کند. وقتی بعد از آن مسواک می‌زنید، فلوراید می‌تواند به شکاف بسیار کوچک بین دندان‌ها نفوذ کند. بین همه‌ی دندان‌ها را نخ بکشید و برای هر کدام از نخ تمیز استفاده کنید. تاجایی ‌که می‌توانید بدون زخم‌کردن لثه نخ را فرو ببرید. نخ را به‌آرامی زیر لثه فرو ببرید و بیرون بیاورید. این کار دندان و سطح ریشه‌ را تمیز می‌کند و باکتری‌ها و ذرات غذا را جدا می‌کند.

دندان‌ها یکی از مهمترین اعضای بدن هستند و سلامت نگه داشتن آنها با روش صحیح مسواک زدن یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهمترین کارهایی است که باید هر روز به آن با دقت بپردازیم.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری / محمد حبیبی در مقابل خانه اش گلوله باران شد + عکس

حمله موشکی به قایق تفریحی بن سلمان + عکس

مردی امروز صبح در تقاطع نیایش ولیعصر خود را دار زد + عکس

خوردن گوشت 30 انسان توسط زن 42 ساله + عکس

جواب حمید به زن مهربانش این بود: دیگر دوستت ندارم!

پایان درگیری خانواده عروس و داماد در محضر با نذر عجیب صبا

قتل هولناک با 206 شیشه دودی / بازپرس ویژه قتل دست قاتل را خوانده بود + عکس

اقدام شرم آور شاهین 16 ساله با عروس خانم در شب جشن!

درخواست متفاوت مادر شهید که اشک مرد بازیگر سینما را در آورد +فیلم

خودکشی الناز در خانه مجردی آرش / در مجیدیه تهران رخ داد

اعتراف هولناک یک مرد به قتل زن حامله اش / این مرد وسواس داشت +عکس

کفترباز به خانه همسایه ها سرک می کشید !

وعده نوبخت برای ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار حقوق بگیر

 

کدخبر: 419324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟