جوانی با ارزان ترین دانه روغنی

 کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که حداقل یکبار با میوه‌های کاجی که بر روی زمین افتاده اند به نوعی فوتبال بازی نکرده و آن را به طرف دیگری پرتاب نکرده باشد، اما آیا می‌دانید این میوه‌ای که به تعدادی زیاد در زیر درختان کاج ریخته دارای خواصی است و حتی دانه‌های آن هم خواص فراوانی دارد؟

در همین راستا با خواص شگفت انگیز میوه درخت کاج و همچنین دانه این میوه آشنا شوید.

درخت کاج

میوه درخت کاج، مخروط چوبی خشک، قهوه‌ای و پولک پولکی است که دانه‌ها بین پولک‌های بازش قرار گرفته‌اند. به خاطر همین شکل قرار گرفتن دانه‌ها، در تقسیمات گیاه‌شناسی، کاج جزو خانواده بازدانگان است که از قدیمی‌ترین گیاهان روی کره زمین هستند. نام‌های دیگر کاج عبارتند از: راتیناج، سرو سیاه صنوبر و کاج نوئل. در ایران به آن دسته از درختان که دارای برگ‌های سوزنی بلند هستند کاج و به دسته دیگر که دارای سوزن‌های کوتاه و ضخیم هستند صنوبر می‌گویند.

صمغ درخت کاج را راتیناج می‌گویند، این صمغ معمولا لزج، نیمه مایع، شفاف به رنگ‌های زرد مایل به سبز یا قرمز عقیقی است. طعم آن تلخ و بوی آن تند و نافذ است و اگر خورده شود دهان بوی بنفشه می‌گیرد. میوه کاج مخروطی و شبیه قلب Heart گوسفند است و پس از رسیدن فلس‌های آن خشک و از هم باز می‌شود. در وسط آن بادام کوچکی قرار دارد که پس از شکستن مغز آن را می‌خوردند. کاج همانند گردو دارای کالری نسبتا بالایی است، پس در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد.

خواص کاج (خواص درمانی و طبیعت)

طبیعت راتیناج که صمغ درختان کاج است سرد و خشک می‌باشد. خواص دارویی درخت کاج به طور خلاصه عبارتند از:

از خواص کاج برای از بین بردن خلط سینه و جذب فضولات بینی استفاده می‌شود به این منظور باید صمغ گیاه کاج (راتیناج) را مکید.

راتیناج برای رفع زکام مزمن مفید است.

درمان تنگی نفس و جراحات سینه از خواص کاج است، برای این کار باید مقداری راتیناج را سر قلیان گذاشته و دود آن را بکشید و برای داشتن نتیجه بهتر روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه و روز سوم سه مرتبه آن را بکشید.

اسانس راتیناج برای رفع درد سیاتیک و سایر درد‌های مربوط به عصب مفید است.

تسکین درد عضلات بین دنده‌ای و تسکین درد روماتیسم عضلانی از دیگر خواص کاج است، برای این کار بایستی ازحمام بخار راتیناج استفاده نمود.

از خواص کاج برای درمان کرم‌های روده‌ای، التیام جراحت و زخم، زخم روده و معده و جلوگیری از خروج بیش از اندازه اسپرم استفاده می‌شود.

ضماد راتیناج برای درمان گل مژه مفید است.

میوه کاج در پیشگیری و درمان درد‌های مفصلی، پوکی استخوان، سنگ کیسه صفرا، بواسیر و درمان پروستات نیز اثرات مفیدی دارد.

عصاره میوه کاج در پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیوی و درمان آن مفید است.

دانه کاج که در میوه مخروطی آن قرار گرفته منبع غنی از پروتئین است و اسید‌های آمینه موجود در آن، این دانه را تبدیل به یک منبع غذایی مفید کرده است. همچنین منیزیم فراوان دانه کاج کمک زیادی به کاهش خستگی، تنش و گرفتگی عضلات می‌کند.

بررسی‌ها حاکی از آن است خواص آنتی‌اکسیدان قابل توجه دانه کاج از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کند و احتمال سرطانی شدن سلول‌ها را کاهش می‌دهد.

مصرف دانه کاج باعث کاهش اشتها می‌شود. براساس مطالعات انجام شده دو ترکیب مهم موجود در این دانه باعث احساس سیری و مانع از افزایش وزن می‌شود. دانه کاج منبع سرشاری از «اسید پینولئیک» است که با تحریک هورمون‌ها باعث کاهش اشتها می‌شود.

از خواص کاج کاهش کلسترول خون است.

دانه کاج حاوی آنتی اکسیدان لوتئین است که برای اجتناب از بیماری‌های چشم ضروری است. همچنین حاوی ویتامین آ. در فرم بتاکاروتن است که برای سلامت چشم لازم است.

عوارض جانبی کاج

افراط در خوردن راتیناج تولید سنگ مثانه می‌کند و همچنین باعث ضعیف شدن نیروی جنسی می‌شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

قتل فجیع نقره ماه دختر 21 ساله در روز عید قربان + فیلم

کشف فسیل 20 میلیون ساله فیل در پروژه راه آهن میانه – اردبیل +عکس

دختری که مجری برنامه نود را شوکه کرد! + عکس

هویت 4 تروریست اهواز اعلام شد +اسامی و عکس

ابوبکر بغدادی وارد خاک ایران شد ؟!

مادرم بعد از طلاق به بد راهی رفت! / زن بدحجاب ویرانمان کرد!

مهریه عروس ایرانی که هرگز تکرار نمی شود!

سرقت میلیاردی از زنان تهرانی با آب طلا / آن ها سوار شاسی بلند بودند

قرار خونین مرد متاهل با زنی زیبا که وجود نداشت!

این 6 عکس راز حمله تروریستی به اهواز را روشن می کند؟!+ تصاویر

اولین انتقام ایرانی ها از گروهک الاحوازیه + عکس

همخوابی بیشرمانه مدیرعامل یک شرکت با یک دختر 16 ساله +عکس

جنگلبان پشت درخت ها متوجه تجاوز 2 پسر جوان به دختر 13 ساله شد + عکس

 

کدخبر: 419102 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟