علت اصلی بزرگ شدن ناگهانی شکم

 به‌ جز چربی شکمی و بارداری برای خانم‌ها، بزرگ شدن شکم می‌تواند به معنی احتباس آب در بدن، نفخ، تغییرات هورمونی و یا مشکلی در سیستم گوارش باشد.

اگر هرگونه درد، ناراحتی و یا هر علامت غیرعادی دیگری در ناحیه‌ی شکم دارید که همراه با بزرگ شدن آن است باید فوراً به پزشک Doctor مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است علامت وجود بیماری‌های مختلفی باشد؛ مثل سرطان تخمدان. اما اگر شرایطتان این‌چنین نبود، دلایل دیگری ممکن است باعث بزرگ شدن شکمتان شده باشد (البته به جز بارداری یا بیش از حد غذا خوردن!)

نفخ

اگر نفخ داشته باشید شکمتان می‌تواند واقعاً بزرگ بشود. نفخ کردن یعنی اینکه هوای اضافی در سیستم گوارشتان دارید که می‌تواند ناشی از خوردن غذاهایی باشد که تولید نفخ می‌کنند یا اینکه چیزی خورده‌اید که بدنتان به آن حساس است؛ مثلاً اگر کسی عدم تحمل لاکتوز داشته باشد با خوردن لاکتوز می‌تواند نفخ کند. حبوبات و برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها و یا شیرین کننده‌های مصنوعی نیز نفاخ هستند. اگر تحت رژیم کم کالری باشید هم ممکن است غذاهایی بخورید که تولید نفخ می‌کنند.

یادتان باشد اگر زیاد از غذاهای رژیمی استفاده می‌کنید این نوع غذاها معمولاً حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی هستند که می‌توانند علت نفختان باشد.

یکی دیگر از دلایل نفخ، پُرخوری یا تند غذا خوردن است. شاید هم با نی نوشیدنی خوردن یا جویدن آدامس علت نفختان باشد چون هر دو باعث می‌شوند هوا ببلعید.

افزایش وزن در ناحیه‌ی میان تنه، ریسک فاکتوری برای خیلی از بیماری‌هاست؛ بنابراین اگر بزرگ شدن شکمتان به دلیل توده‌ی چربی است باید به دنبال راه حل باشید. افزایش مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، شیرینی‌ها و چیپس می‌تواند انباشت چربی را بیشتر کند

احتباس آب در بدن

احتباس آب در بدن می‌تواند به دلیل مصرف زیاد سدیم باشد. سدیم یکی از الکترولیت‌های بدن است که بر میزان دفع آب از بدن اثر می‌گذارد. افرادی که به سدیم حساسیت دارند در معرض احتباس آب در بدن هستند. با تجمع سدیم در بدن، آب نیز با آن جمع می‌شود. بنابراین ممکن است احساس کنید سنگین شده‌اید و نفخ دارید. برای غلبه بر چنین حالتی باید مصرف غذاهای سدیم‌دار را محدود کرده و بیشتر غذاهای پتاسیم‌دار بخورید؛ مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، زردآلو، ماست و غذاهای دریایی. همچنین شاید تصور کنید نباید آب بنوشید اما در واقع باید به نوشیدن آب کافی ادامه دهید.

مصرف زیاد کربوهیدرات تصفیه شده

شاید کالری زیادی مصرف نمی‌کنید اما کیفیت رژیم غذایی‌تان تغییر کرده است. حتی اگر شمارش کالری‌تان نشان دهد که تغییری در این زمینه روی نداده است اما نوع کالری که دریافت می‌کنید می‌تواند بر وزنتان اثر بگذارد.

افزایش وزن در ناحیه‌ی میان تنه، ریسک فاکتوری برای خیلی از بیماری‌هاست؛ بنابراین اگر بزرگ شدن شکمتان به دلیل توده‌ی چربی است باید به دنبال راه حل باشید. افزایش مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، شیرینی‌ها و چیپس می‌تواند انباشت چربی را بیشتر کند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی نقش بزرگی در سوخت و ساز و جای ذخیره‌ی چربی دارند. شاید چیزی در رژیم غذایی یا ورزشتان تغییر نکرده باشد، اما متوجه شوید که شکمتان بزرگ شده است. اگر در آستانه‌ی یائسگی هستید یا تغییراتی در هورمون‌هایتان ایجاد شده ممکن است علت تغییر ناگهانی در سایز کمرتان همین باشد.

در مورد خانم‌ها باید متذکر شد که سیکل قاعدگی می‌تواند بر شکم اثر بگذارد. در واقع نزدیک به شروع قاعدگی، نفخ یا احتباس آب طبیعی است.

اختلال در عملکرد گوارش

سایر علت‌های بزرگ شدن شکم می‌تواند وجود مشکلی در سیستم گوارش باشد. مثلاً اگر یبوست، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، بیماری سلیاک و یا حساسیت‌های غذایی دیگری داشته باشید، شکمتان ممکن است بزرگ شود. اگر در عرض مدت کوتاهی مشکلتان برطرف نشد، درد داشتید و یا شکمتان سفت بود باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آپاندیس هم می‌تواند موجب بزرگ شدن شکم شود.

احتباس آب اضافی در بدن هم می‌تواند بیانگر سایر مشکلات جدی‌تر باشد، بنابراین اگر آب زیادی در بدنتان جمع شد به پزشک مراجعه کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

محکومیت بازیگر زن فیلم های ناجور به زندان و شلاق در دادگاه تهران

راز سجاده ای که در فرودگاه امام خمینی شیطانی شده بود + عکس

مادر داماد، پسر همسایه را برای دوستی شوم سراغ عروس فرستاد !

تجاوز وحشیانه به دختر14 ساله در پارک / او را برهنه پیدا کردند + عکس

مریم قبل از خودکشی پیام اشتباهی برای دوست پسرش فرستاد !

ارتباط شوم ساناز با پزشک زیبایی / او شوهرش را نمی خواست

قرارهای پنهانی دختر و پسر عمو بدجوری لو رفت

راز شوم جولان این زن جوان با 206 در خیابان های تهران

زن همسایه برای همخوابی با پسر قوی هیکل همسایه پول هم می داد + عکس

دستگیری 2 مرد شیطان صفت با 36 پرونده شوم + عکس

نیمه شب شوهر عمه ام به من تجاوز کرد / ناگفته های تلخ شیرین 15 ساله

خودکشی زن جوان تهرانی در استوری لایو اینستاگرام / شوهرش دیر رسید!

دردسر خودکشی تازه داماد تهرانی، عروس را به دردسر انداخت + عکس

 

کدخبر: 407020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟