این ادویه جایگزین شکر است

دارچین، پوست پودرشده درخت کوچکی با ارتفاع ۵ تا ۷ متر است که از تمام قسمت‌های آن بوی مطبوعی به مشام می‌رسد. این درختچه سریلانکایی در تمام فصول سال سبز بوده و در فاصله بهمن تا فروردین شکوفه‌های سفید رنگی می‌دهد. امروزه این ماده پرخاصیت علاوه بر این که ادویه پرکاربرد و چاشنی اکثر غذاهای ماست در طب سنتی نیز خواص و فواید درمانی بسیار زیادی دارد. با ما همراه باشید تا از خواص درمانی دارچین به عنوان یک ادویه خوش‌رنگ و خوش‌بو که به دو صورت پودر و چوب استفاده می‌شود، مطلع شوید.منبع آنتی‌اکسیدان

مقدار آنتی‌اکسیدان موجود در دارچین به قدری بالاست که این ماده در بین مواد دارای آنتی‌اکسیدان، رتبه هفتم را کسب کرده است. مقدار آنتی اکسیدان موجود در دارچین حتی از سیر، آویشن و رزماری بیشتر است. علت استفاده دارچین در طب سنتی به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فنولیک اسید و فلاونید‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها در خوراکی‌هایی مثل شکلات تلخ و انواع توت یافت می‌شوند.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

مواد موجود در دارچین، کلسترول بد خون را کاهش داده و کلسترول خوب خون را ثابت نگه می‌دارد. همچنین این مواد موجب تنظیم فشار خون و کاهش بروز حملات قلبی می‌شود. از دیگر خواص دارچین بهبود بخش‌های آسیب دیده و جای زخم، با بالا بردن افزایش گردش خون است.

ضد دیابت

جالب است بدانید، دارچین به خاطر کاهش دادن قند خون و بالابردن حساسیت هورمون انسولین، یک ضددیابت قوی شناخته می‌شود. اما چطور؟ وقتی دارچین وارد بدن شما می‌شود، آنزیم‌هایی با نام آلانین که وظیفه جذب گلوکز به جریان خون را دارند، غیرفعال می‌شوند. بنابراین قند خون وارد شده بدون این که جذب شود، از بدن خارج می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت Diabetes نوع دوم با مصرف این ماده پس از مدتی شاهد کاهش قند خون می‌شوند.

مبارزه با آلزایمر

از دیگر خواص درمانی دارچین ، مبارزه با آلزایمر است. خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین، از مغز درمقابل بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون مراقبت می‌کند. علاوه بر آن، دارچین باعث فعال شدن پروتئین‌هایی می‌شود که از مغز در برابر بعضی از اثرات منفی مثل استرس و بیماری‌های ذهنی محافظت می‌کند.

مبارزه با سرطان از خواص درمانی دارچین

خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین از تخریب DNA و رشد سلول‌های مستعد سرطان و سرطانی جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعاتی که روی این ادویه شده، سینامالدهید موجود در دارچین خاصیت ضدسرطانی دارد.

جلوگیری از ورود عفونت

دارچین یک آنتی‌بیوتیک قوی است. به همین خاطر در برابر بسیاری از بیماری‌ها از بدن محافظت می‌کند. روغن موجود در چوب این درختچه از بروز بیماری‌های گوارشی، پوست و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. ترکیب عسل و دارچین برای محافظت از پوست در برابر آکنه و آلرژی تجویز ‌می‌شود.

با توجه به مطالعات انجام شده، روغن دارچین حتی می‌تواند خطر ابتلا به HIV را هم کاهش دهد.

حفظ سلامت و خوشبوکننده دندان

مطالعات اخیر نشان داده است که دارچین با باکتری‌های موجود در میکروفلورای دهان مبارزه کرده و باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان، عفونت و بوی بدن دهان می‌شود. روغن این درختچه در مقابل سایر گیاهان توانایی بیشتری در حفظ سلامت دهان و دندان داشته و مانند یک دهانشویه طبیعی عمل می‌کند. این روغن به خاطر بوی مطبوع و خاصیت ضدعفونی در تهیه انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو و کرم استفاده می‌شود.

جایگزینی مناسب به جای شکر

شیرینی طبیعی دارچین می‌تواند جایگزین مناسبی به جای شکر و قند باشد. این ماده با کاهش میزان قند خون و بالابردن سوخت و ساز بدن موجب کاهش چربی‌سوزی نیز می‌شود.

نگهدارنده مناسب

طبق تحقیقات، مواد غذایی که تحت حفاظت برگ‌های دارچین بودند، به خاطر خواص آنتی‌باکتریالی دارچین، کم‌تر دچار آسیب شدند. بنابراین دارچین می‌تواند به‌عنوان نگه‌دارنده‌‌ای طبیعی برای بسیاری از مواد خوراکی استفاده شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز به پسر 15 ساله در بوفه مدرسه / او دانش آموزان زیادی را بی عفت کرده است +عکس

دستگیری عراقچی به همراه صراف معروف و 3 دلال ارز +عکس و فیلم

اقدام وحشتناک 2 شرورافغانی با مادر و دختر مشهدی/دست و پای ما را بستند+عکس

14 سالم بود که پسری بدون پدر به دنیا آوردم!

حکم عجیب دادگاه برای شرور معروف و شاخ اینستاگرام کرج

حبس ابد برای جوان شیطان صفت + عکس

بیهوش‌شدن مجری هنگام اجرای برنامه زنده! +فیلم

جزئیات قتل در بازار سید اسماعیل/ فیلم و عکس قاتل فراری

دختر تهرانی 6 بار در ماه برای 200 هزار تومان عروس می شود!

شوهرم بی هوش بود که پسر جوان سراغ من آمدند! + ناگفته های وحشتناک لیلا

دختر 12 ساله بودم که شوهر مادرم گستاخانه به سراغم آمد

دوست صمیمی ام با زنم می خوابید / او نقشه کشید تا زنم را طلاق دهم + عکس

هنگام تجاوزبه پیر زن در اتاق خوابش از حال رفت /جوان قوی هیکل نیمه شب از بالکن وارد اتاقم شده بود

 

کدخبر: 404830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟