کنترل قند خون با این میوه خوشمزه

انبه نوعی میوه گرمسیری است که بافتی گوشتی و لطیف دارد. این میوه آبدار و خوشمزه به خاطر داشتن ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و آنزیم‌های مفید برای سلامتی، پادشاه میوه‌ها نامیده می‌شود. در طول تاریخ هر قسمت از این میوه از جمله خود میوه، پوست، بر‌گ‌ و حتی هسته‌اش به خاطر داشتن خواص درمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این میوه هسته‌دار از دو بخش عمده گوشته و هسته تشکیل شده است و طعم آن تقریبا بین دو میوه هلو و آناناس است. درخت انبه ازجمله درختان همیشه‌سبز است که تقریبا فقط در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. انبه همچنین حاوی کلسیم، آهن، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی مانند زیگزانتین، کوئرستین، آستراگالین و بتاکاروتن است. در ادامه مقاله به خواص و فواید انبه و این که چرا باید این میوه خوشمزه را به رژیم غذایی‌‌مان اضافه کنیم، خواهیم پرداخت.کاهش قند خون

بر اساس تحقیقات مصرف انبه موجب کاهش قند خون به خصوص در بزرگسالانی که اضافه وزن دارند، می‌شود. البته مصرف منظم انبه در این افراد باعث کاهش اضافه وزن نشده و فقط قند خون را کنترل می‌کند.

کنترل فشار خون

ازآنجایی که انبه سرشاراز منیزیم و پتاسیم و مقدار بسیار کمی سدیم است، راهی طبیعی برای کنترل فشار خون به حساب می‌آید. متاسفانه از هر ۳ نفر بزرگسال، ۱ نفر دچار فشار خون است که فقط نیمی از آن‌ها فشار خونشان را تحت کنترل دارند. این بیماری آنقدر خطرناک است که به آن «قاتل خاموش» می‌گویند.

افزایش سلامت مغز

انبه حاوی ویتامین‌های گروه ب است که برای سلات مغز بسیار مفیداند. ویتامین ب۶ و سایر ویتامین‌های گروه ب برای حفظ انتقال‌دهنده‌های عصبی سالم، حیاتی‌اند و همچنین به داشتن خلق‌وخوی خوب و الگوهای خواب سالم کمک می‌کنند.

محافظت در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن

انبه حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام زیگزانتین است. زیگزانتین، اشعه‌های مضر نور آبی را فیلتر می‌کند، درنتیجه نقشی محافظتی در سلامت چشم و دژنراسیون ماکولا ایفا می‌کند. ماکولا، قسمتی از چشم است که منجر به دید واضح و مستقیم و انجام کار‌های دقیقی مثل خواندن و رانندگی می‌شود.

بهبود سلامت استخوان

انبه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین K است. این ویتامین نوعی ویتامین استخوان‌ساز است که کمبود آن با افرایش احتمال شکستگی استخوان همراه است. این میوه علاوه بر ویتامین K حاوی کلسیم نیز است که ماده مغذی مهمی برای سلامت استخوان است.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

انبه حاوی مقادیر زیادی پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون به طور طبیعی کمک می‌کند. البته همان طور که گفتیم مقادیر زیاد پتاسیم و ویتامین‌های گروه ب و سطح پایین سدیم، در کنار هم به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کنند. بیماری قلبی نیز قاتلی خطرناک است.

مبارزه با سرطان

همان‌طورکه اشاره کردیم، انبه‌ سرشار از پکتین‌ است. کتین موجود در انبه نه‌تنها به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند، بلکه در برابر سرطان پروستات نیز از بدن محافظت می‌کند.

علاوه‌ براین، مصرف بتاکاروتن در رژیم غذایی می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند. انبه حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است. انبه ممکن است در مبارزه با سرطان پستان نیز مفید باشد.

درمان کم‌خونی

انبه سرشار از آهن است و می‌تواند پاسخگوی بخشی از مشکلات کم‌خونی میلیون‌‌ها نفر در جهان باشد. چون کمبود آهن، شایع‌ترین ویژگی کم‌خونی است. بنابراین اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان دچار کم‌خونی هستید، این میوه را وارد رژیم غذایی خود کنید.

خاصیت ضد پیری از فواید انبه

هیچ‌کس دوست ندارد زودتر از حالت معمول پیر شود. انبه به کندکردن روند پیری می‌تواند کمک کند. این ویژگی انبه، به‌علت مقادیر بالای ویتامین‌های A و C موجود در آن است که به تولید پروتئین‌های کلاژن در بدن کمک می‌کنند. کلاژن به‌وسیله‌ محافظت از رگ‌های خونی و بافت هم‌بند بدن، روند پیری را به تعویق می‌اندازد.

افزایش ایمنی بدن

سیستم ایمنی شما اولین معیار برای دفاع از بیماری‌ها و خطرات احتمالی است.همان‌طورکه گفتیم، انبه‌ غنی از بتاکاروتن است که به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، بتاکاروتنِ اضافی در داخل بدن، به ویتامین آ تبدیل می‌شود. این ویتامین نیز می‌تواند در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

درمان یبوست از فواید انبه

یکی دیگر از فواید انبه درمان یبوست است. یک عدد انبه با سایز متوسط تا ۴۰ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به فیبر را تأمین می‌کند. فیبر، مزایای زیادی برای بدن دارد که یکی از آن‌ها درمان یبوست است.

پیشگیری از آسم

افرادی که مواد مغذی حاوی بتاکاروتن مصرف می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا به آسم را در خود کاهش دهند. بنابراین انبه می‌تواند به‌عنوان درمانی طبیعی برای آسم عمل کند.

نکات مصرف انبه

اگر انبه‌هایی که خریداری کردید، هنوز کمی کال‌اند، آن‌ها را در کیسه‌‌ای ‌کاغذی در جای گرمی قرار دهید؛ انبه‌هایتان در عرض ۲ روز خواهند رسید. هم‌چنین می‌توانید انبه‌های کال را در دمای اتاق نگه داری کنید؛ در این صورت حدود یک هفته طول می‌کشد تا برسند. نگه‌داشتن آن‌ها در یخچال، باعث می‌شود رسیدن‌شان حدود ۲ هفته طول بکشد.

راه‌های بسیار زیادی برای استفاده از انبه وجود دارد، اما احتمالا یکی از بهترین راه‌ها، مصرف آن به‌تنهایی و به‌شکل تازه است.

می‌توانید انبه را با سایر میوه‌های گرمسیری، ازجمله آناناس و موز تازه ترکیب کرده وسالاد میوه‌ یا اسموتی خوش‌طعم درست کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

زن جوان با خوراندن نمک یکی از دوقلوهایش را کشت+ عکس

مرگ خواننده معروف به خاطر رژیم‌های غذایی نادرست + عکس

جواب بله دختر 19 ساله تبریزی برای صیغه شدن / 100 جوان به دام افتادند!

تجاوز گروهی وحشیانه به دختر 17 ساله در استخر خصوصی

سنگ قبر پدر شهید در بهشت زهرا دزدیده شد! + عکس

دار زدن کبری رضایی 14 ساله با چادر در مقابل خانه اش + عکس

تجاوزهای سریالی به 2 پسر در مکانی مقدس!+ عکس

حادثه ناگوار برای دختر چاق تهرانی که عمل زیبایی کرد!

تجاوز وحشیانه برادر شوهر به عروس جوان / این زن در جنوب تهران قتل عام به راه انداخت + عکس

روش خنده‌دار یک زندانی برای فرار از زندان + تصویر

پارتی شبانه در شمال تهران میهمانان عجیبی داشت!+ عکس

مادر و 2 کودک مشهدی زنده زنده در آتش سوختند + عکس اجساد 16+

ازدواج اجباری زن شوهردار ایرانی با شیخ سعودی در مکه + عکس

 

کدخبر: 402706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟