مبارزه با فقر آهن با کینوا

شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی سرعت افزایش قند خون را اندازه می‌گیرد. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، احساس گرسنگی را در فرد تشدید کرده و باعث افزایش وزن می‌شوند. این غذا‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت Diabetes نوع دو را افزایش می‌دهند.

میزان شاخص گلیسمی این دانه ۵۳ است. این عدد در مقابل غلات دیگر عدد بسیار ناچیزی است. در مقابل گلیسمی پایین این گیاه کربوهیدرات بالایی دارد. بنابراین برای استفاده در رژیم‌های کم کربوهیدرات اصلا مناسب نیست.

سرشار از مواد معدنی

امروزه بسیاری از مردم از فقر آهن و کمبود ویتامین و مواد معدنی رنج می‌برند. این مسئله مخصوصا برای برخی مواد معدنی دیگر مثل منیزیوم، پتاسیم و روی نیز صدق می‌کند. خوشبختانه این دانه مقادیر زیادی از همه مواد معدنی به خصوص منیزیوم را داراست.

مشکل کینوا داشتن ماده‌ای به نام اسید فیتیک است که می‌تواند تا حدودی مانع از میزان جذب مواد معدنی را پایین بیاورد. اگر کینوا را قبل از پختن خیس کنید تا جوانه بزند، می‌توانید مقدار فیتیک اسید آن را کاهش دهید تا مواد معدنی راحت‌تر جذب بدن شوند. مشکل دیگر کینوا داشتن ماده‌ای به نام اگزالات است که جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه در افراد مستعد شود.

تنظیم سوخت و ساز بدن

بر اساس تحقیقات، کینوا به دلیل داشتن مواد مغذی مفید باعث تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود.

طبق نتایج آزمایشی که روی انسان‌ها انجام شد، از کینوا به جای نان و پاستای معمولی بدون گلوتن استفاده شد. در این آزمایش قند خون، انسولین و تری‌گلیسیرید تا حد زیادی کاهش پیدا کردند. از طرفی با انجام تحقیقات دیگری روی موش‌ها، مشخص شد که اضافه کردن این دانه به رژیم‌های با فروکتوز بالا، باعث از بین رفتن تاثیرات منفی فروکتوز می‌شود.

کینوا چیست و چه خواصی دارد؟ - قسمت دوم

آنتی اکسیدان زیاد

آنتی اکسیدان‌ها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند. محققان اعتقاد دارند وجود آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی انسان باعث به تعویق انداختن پیری و مبارزه با انواع بیماری‌ها می‌شود. طبق تحقیقات به دست آمده میزان آنتی اکسیدان موجود در کینوا از بسیاری از غلات، شبیه غلات و گیاهان بیشتر است.

کاهش وزن

برای کاهش وزن مقدار کالری دریافتی‌تان باید از میزان کالری‌ که می‌سوزانید، کم‌تر باشد. برخی از غذاها باعث افزایش سوخت و ساز بدن یا کاهش اشتها می‌شوند. کینوا این خاصیت را دارد. کینوا به دلیل داشتن پروتئین زیاد هم متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد هم اشتها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این ماده یه دلیل داشتن فیبر زیاد احساس گرسنگی را به تعویق انداخته و باعث کاهش میزان کالری دریافتی می‌شود.

استفاده آسان

اگرچه این مورد تاثیری روی سلامتی Health ندارد ولی موضوع مهم و قابل بحثی است. استفاده از این دانه خیلی آسان و طعم آن بسیار خوشمزه است. برای استفاده از کینوا باید آن را بشوییم تا مواد سمی را از بین ببریم. این مواد روی لایه خارجی دانه کینوا هستند و طعم تلخی دارند. بعضی مدل‌ها از قبل شسته شده‌اند و نیازی به شست‌وشوی مجدد نیست.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

زن جوان با خوراندن نمک یکی از دوقلوهایش را کشت+ عکس

مرگ خواننده معروف به خاطر رژیم‌های غذایی نادرست + عکس

جواب بله دختر 19 ساله تبریزی برای صیغه شدن / 100 جوان به دام افتادند!

تجاوز گروهی وحشیانه به دختر 17 ساله در استخر خصوصی

سنگ قبر پدر شهید در بهشت زهرا دزدیده شد! + عکس

دار زدن کبری رضایی 14 ساله با چادر در مقابل خانه اش + عکس

تجاوزهای سریالی به 2 پسر در مکانی مقدس!+ عکس

حادثه ناگوار برای دختر چاق تهرانی که عمل زیبایی کرد!

تجاوز وحشیانه برادر شوهر به عروس جوان / این زن در جنوب تهران قتل عام به راه انداخت + عکس

روش خنده‌دار یک زندانی برای فرار از زندان + تصویر

پارتی شبانه در شمال تهران میهمانان عجیبی داشت!+ عکس

مادر و 2 کودک مشهدی زنده زنده در آتش سوختند + عکس اجساد 16+

ازدواج اجباری زن شوهردار ایرانی با شیخ سعودی در مکه + عکس

 

کدخبر: 402697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟