مبارزه با افسردگی کودکان با این تکنیک ها!

 صبا اسدی روان درمانگر کودک و نوجوان اظهار کرد: ترس و تشویش، شیوع افسردگی کودکان را پایه ریزی می‌کند و در صورتی که این ترس‌ها، بیمار گونه نباشد به صورت طبیعی خود را نشان می‌دهد؛ خجالتی و گوشه گیر بودن، جزو شایع‌ترین اضطراب‌های اجتماعی کودکان است که می‌‎تواند زندگی آنان را مختل کند که این جزو عوامل افسرده ساز کودکان به شمار می‌رود.

این روان‌درمانگر بیان کرد: افسردگی دوران کودکی تمرکز را سخت می‌کند، بنابراین گوش دادن به صحبت‌های معلم و یا انجام مرتب تکالیف برای کودک دشوار خواهد شد؛ اگر فرزندتان که معمولا نمره‌های خوبی می‌گرفت، ناگهان افت محسوسی در نمرات داشت باید علت آن را بررسی کنید و به هیچ وجه به او سرکوب نزنید.

اسدی ادامه داد: بهانه گیری، لجبازی و حتی تهدید کردن والدین برای آسیب رساندن به خود و دیگران معمولا باعث حمله به فرزند کوچک‌تر از خود می‌شود، همچنین بی‌خوابی و کابوس‌های شبانه از جمله نشانه‌های افسردگی در کودکان است.

راه‌های پیشگیری از افسردگی

وی افزود: راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از بروز افسردگی در کودکان و نوجوانان پیشگیری کرد، والدین در برخورد با کودک خود باید به جنسیت آنها توجه داشته باشند، زیرا نیازها و واکنش‌های فردی در دختران و پسران دارای تفاوت‌هایی است که در صورت عدم توجه به آنها عوارضی همچون افسردگی را در دراز مدت به دنبال دارد، همچنین ارتباط نسبی درباره خصوصیات فیزیولوژیک و تغییرات مربوط به آن به‌ویژه در دوران بلوغ فرزندان و برخورد و واکنش‌های مناسب مهم است.

این روان‌درمانگر تشریح کرد: والدین باید به ارتباطات خود و سالم نگه داشتن محیط خانواده برای رشد طبیعی جسمی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی فرزندان و پیشگیری از مشاجرات خانوادگی برای حفظ امنیت عاطفی اعضای خانواده‌ها از طریق ارتباط توجه، داشته باشند.

اسدی بیان کرد: تقویت نقاط مثبت رفتارها و عملکرد فرزندان از طریق پاداش مادی، کلامی و غیرکلامی و تشویق آنان، از نکات دیگری است که خانواده‌ها باید در نظر بگیرند، توجه به نیازها و علایق فرزندان و ارائه پاسخ مناسب با جنس و سن آنها از راه‌های دیگر پیشگیری از بروز افسردگی در فرزندان است.

برای فرزندان خود برنامه ریزی کنید

وی ادامه داد: داشتن برنامه‌ریزی منظم برای فرزندان جهت استفاده مناسب از وقت و هدفمند بودن هر مرحله از زندگی در پیشگیری از افسردگی آن‌ها موثر است؛ از سوی دیگر خانواده‌ها باید به موفقیت تحصیلی فرزندان و تلاش برای شکوفایی توانایی‌های ذهنی، جسمی و استعداد آنها و برخورد منطقی در مواجهه با مشکلات تحصیلی توجه کنند.

عوارض بیماری افسردگی چیست؟

این روان‌درمانگر اظهار کرد: والدین نباید تشویق به شرکت در فعالیت‌های ورزشی، علمی، هنری و استفاده صحیح از اوقات فراغت را فراموش کنند؛ در نهایت کنترل استرس، برقراری روابط اجتماعی و دوستی، ورزش، رژیم غذایی سالم و درمان بموقع و اولیه بیماری از بهترین روش‌های پیشگیری از افسردگی شدید و ناتوان‌کننده است.

اسدی در خصوص عوارض بیماری افسردگی، بیان تشریح کرد: افسردگی یک بیماری جدی و مهم است که می‌تواند باعث اثرات وحشتناکی در فرد و خانواده‌ی او بگذارد؛ افسردگی درمان نشده، می‌تواند باعث به‌وجود آمدن مشکلات عاطفی، رفتاری و جسمی‌ شود.

وی در پایان یاد آور شد: عوارض بیماری افسردگی می‌تواند شامل اعتیاد به الکل، اعتیاد به مواد مخدر، اضطراب، مشکلات درسی و یا کاری، مشکلات خانوادگی، منزوی شدن، خودکشی، آسیب رساندن به بدن مانند زخم کردن خود و غیره باشد، پس همین حالا به فکر درمان باشید.

 

کدخبر: 399506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟