راز جوانی پوست با ماسک زردچوبه و آبلیمو

هرچند که ماسک‌های زیبایی خانگی و طبیعی سالیان سال است که در سراسر جهان شناخته شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما مدتی می‌شود که ماسک زردچوبه به عنوان یک طوفان زیبایی برای پوست شناخته شده است. محققان دریافته‌اند که این ادویه خوشرنگ، ناجی پوست ما در برابر بسیاری از مشکلاتی است که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این گزارش با مهم‌ترین خواص زردچوبه برای پوست و بهترین ماسک‌های آن آشنا می‌شوید.

خواص زردچوبه برای پوست

اگر از آن دسته افرادی باشید که غذا‌های پرادویه را دوست دارید، حتماً خواص خوراکی فوق‌العاده زردچوبه را هم می‌شناسید. به گفته محققین علوم زیستی، زردچوبه سرشار مواد آنتی‌اکسیدان از جمله کورکومین (Curcumin) است که خاصیت ضدالتهابی موثری دارد. از این گذشته زردچوبه به دلیل وجود همین آنتی‌اکسیدان‌های قوی، توانایی به تعویق انداختن فرآیند پیر شدن پوست را هم دارد. استفاده از ماسک‌های زردچوبه می‌تواند در یک دوره کوتاه بسیاری از ناراحتی‌های پوستی شما را درمان کند. در ادامه با انواعی از این ماسک‌های شگفت‌انگیز آشنا می‌شوید.

زردچوبه

ماسک زردچوبه و آبلیمو

زردچوبه و آبلیمو هر دو به عنوان مواد آنتی‌اکسیدان می‌توانند عوامل پاک‌کننده سلول از مولکول‌ها و باکتری‌های مخرب آن باشند. اگر پوستتان چرب و جوش‌دار است یا به طور مرتب در معرض مواد شیمیایی یا پرتو‌های مضر خورشید هستید ماسک آبلیمو و زردچوبه چاره این مشکلات است. این ماسک پوست را از عوامل مخرب پاکسازی می‌کند و التهاب و قرمزی آن را هم تسکین می‌بخشد. آبلیمو با داشتن ویتامین C. باعث افزایش خاصیت کلاژن‌سازی پوست هم می‌شود. این ماسک را به روش زیر تهیه کنید:

۱ قاشق زردچوبه

۱ یا ۲ قاشق آبلیمو طبیعی

۱ قاشق آب مقطر

این مواد را ترکیب کنید تا به صورت یک خمیر یکنواخت درآید. سپس با یک برس نرم و تمیز روی پوست پخش کنید. اجازه دهید این ماسک ۲۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. پس از استفاده از ماسک‌های آبلیمو پوست نسبت به نور خورشید حساس می‌شود بنابراین ضدآفتاب را به هیچ وجه از یاد نبرید. ماسک زردچوبه و آبلیمو راز جوانی و شفافیت پوست است. همچنین باعث روشن شدن و از بین رفتن لکه‌های صورت هم می‌شود. برای رسیدن به نتایج دلخواه دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

ماسک زردچوبه و آبلیمو

ماسک زردچوبه و روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از ویتامین E. و امگا است. این مواد موجب نرمی و لطافت پوست شده و به پوست قدرت ترمیم بافت‌های تخریب‌شده را می‌دهند. اگر خشکی پوست شما را آزار می‌دهد و هنوز هیچ راه حل موثری پیدا نکرده‌اید ماسک زردچوبه و روغن زیتون را هم امتحان کنید. درمان جای جوش‌ها، لکه‌ها و خشکی پوست با ماسک زیتون و زردچوبه به خوبی انجام می‌شود. البته توجه داشته باشید که اگر هنوز هم جوش‌های فعال دارید روغن زیتون موجب تشدید جوش‌ها می‌شود و برای شما مناسب نیست. این ماسک به این روش تهیه می‌شود:

۱ قاشق زردچوبه

۱ قاشق روغن زیتون خالص

۱ قاشق آب یا آبلیمو

این مواد را ترکیب کنید و با یک برس نرم و تمیز روی پوست پخش کنید. پس از ۲۰ دقیقه با فوم شستشوی صورت و آب سرد پوست را بشویید. برای رفع خشکی پوست هفته‌ای یکبار از این ماسک استفاده کنید و شاهد تغییرات باشید.

ماسک زردچوبه و روغن زیتون

ماسک زردچوبه برای سفیدی و روشن شدن پوست

همانطور که اشاره شد زردچوبه با خاصیت ضدالتهابی موجب از بین رفتن قرمزی پوست شده و به همین ترتیب موجب درمان خستگی و آفتاب‌سوختگی پوست هم می‌شود. از طرفی ویتامین C. خاصیت روشن‌کنندگی پوست را داشته و با ترکیب این دو ماده یک ماسک روشن‌کننده فوق‌العاده بدست می‌آید. عسل هم به عنوان یک ماده روشن‌کننده و ترمیم‌کننده شناخته می‌شود و می‌تواند قدرت بازسازی و ترمیم بافت‌های تخریب شده را در پوست تقویت کند. با ترکیب این مواد ماسک زردچوبه و آبلیمو و عسل بسازید که روشن‌کننده و بسیار موثر است:

۱ قاشق زردچوبه

۲ قاشق عسل

۱ یا ۲ قاشق آبلیمو

در صورت دلخواه ۱ قاشق آرد ذرت یا آرد برنج

این مواد را ترکیب کنید تا یک خمیر منسجم تشکیل شود. سپس با یک برس نرم و تمیز روی پوست پخش کنید. اجازه دهید ماسک به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. برای رسیدن به نتایج دلخواه، به مدت سه ماه هفته‌ای یکبار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک زردچوبه برای جوش

یک ماسک روشن‌کننده دیگر؛ ماسک گوجه و زردچوبه

حتماً شما هم با خواص آنتی‌اکسیدان و ضدسرطان گوجه فرنگی آشنا هستید. گوجه همچنین سرشار از عناصر آلی و معدنی مختلف است که به تغذیه و آبرسانی پوست کمک شایانی می‌کند. از طرفی ترکیب گوجه و زردچوبه یک ماسک روشن‌کننده فوق‌العاده بدست می‌دهد. اگر پوست شما چرب و جوش‌دار است این ماسک برایتان یک ماسک چند منظوره است. ماسک گوجه و زردچوبه به روش زیر تهیه می‌شود:

۲ قاشق آب گوجه

۱ قاشق زردچوبه

۱ قاشق عسل

مواد را ترکیب کنید و با یک برس نرم و تمیز روی پوست پخش کنید. اجازه دهید ماسک ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید. اگر پوستتان جوش‌های فعال دارد عسل را از ترکیب حذف کنید. اگر پوست شما خشک است می‌توانید کمی روغن نارگیل به دستور بالا اضافه کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید به هیچ وجه این ماسک را استفاده نکنید. تأثیر ماسک گوجه برای درمان جوش‌ها و روشن شدن پوست را پس از هفته‌ای دوبار استفاده از این ماسک مشاهده خواهید کرد.

ماسک زردچوبه و گوجه

ماسک زردچوبه برای جوش صورت

جوش صورت معمولاً بر اثر فعالیت بیش از حد غدد سبوم یا وجود باکتری‌های مولد جوش ایجاد می‌شود. ماسک زردچوبه و آبلیمو علاوه و بر تنظیم و تعدیل چربی پوست می‌تواند فعالیت باکتری‌ها را هم متوقف کند. با اضافه کردن سفیده تخم مرغ به این ترکیب می‌توانید عناصر مورد نیاز و مغذی سلول‌های پوستی را هم تأمین کنید. این ماسک را با روش زیر تهیه و استفاده کنید:

۱ قاشق زردچوبه

۱ عدد سفیده تخم مرغ

۱ یا ۲ قاشق آبلیمو

این مواد را به خوبی ترکیب کنید تا مخلوطی یکدست ایجاد شود. با یک برس تمیز ماسک را روی صورت پخش کنید و با یک لایه دستمال کاغذی هر ناحیه از صورت را بپوشانید. می‌توانید ماسک را به صورت چندلایه روی پوست پخش کنید. اجازه دهید تا ماسک روی صورت کاملاً خشک شود. پس از ۲۰ یا ۳۰ دقیقه ماسک را از روی صورت جدا کنید و با آب سرد آبکشی کنید.

ماسک زردچوبه و تخم مرغ

ممکن است پس از استفاده از ماسک‌های زردچوبه، تا مدتی رنگ زرد این ادویه روی پوست باقی بماند. در این صورت با کمک شیر یا ماست ترش، می‌توانید رنگ را از روی پوست پاک کنید. البته این رنگ پس از گذشت چند ساعت از روی پوست پاک می‌شود. همچنین مقداری سوزش و خارش هنگام استفاده از ماسک، طبیعی است. شما هم می‌توانید پیشنهادات و سوالات خود را درباره ماسک زردچوبه در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

کدخبر: 399095 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟