با این مواد غذایی خوش اخلاق شوید

اگرچه افسردگی از جمله شرایط و حالات روانی است که در بسیاری از موارد به سراغمان می آید، کارشناسان از مواد غذایی مختلفی یاد می کنند که در کاهش علائم این اختلال موثرند. پس می توان به جای سر زدن به قفسه داروها، در یخچال را باز کرد و با انتخاب این مواد غذایی خلق و خو را افزایش داد و با استرس مبارزه کرد.

در میان خوراکی های مختلف شش خوراکی به کاهش علائم افسردگی کمک فراوانی می کنند و تاثیرشان از داروهای ضد افسردگی بیشتر است:

زغال اخته: این میوه حاوی اسید آمینه تیروزین است و به مغز برای سنتز دوپامین کمک می کند و احساس نشاط را ترویج می دهد.

شکلات تلخ: حاوی فنیل‌ اتیل ‌آمین، آناندامید، تئوبرومین و کافئین است و برای همین هم روی خلق و خوی افراد تاثیر می‌گذارد. فنیل اتیل ‌آمین و آناندامید نشاط آور است. کافئین و تئوبرومین نیز تحریک کننده‌ بدن و مغز است.

قهوه: مانند زغال اخته باعث آزاد شدن دوپامین می شود. مطالعات محققان دانشگاه هاروارد نشان داده زنانی که به طور منظم حداقل دو فنجان در روز قهوه می نوشند، 15 درصد کمتر به افسردگی در مقایسه با همتایان خود مبتلا می شوند.

دانه کدو تنبل: دانه های کوچک و سبز کدو تنبل حاوی تریپتوفان است. اسید آمینه ای که کمک به تولید سروتونین می کند و احساس خوشی را افزایش می دهد در ضمن می تواند جایگزین خوبی برای میان وعده های ناسالم باشد.

ماهی آزاد: حاوی اسید چرب مفید امگا 3 و فسفر است که به نوعی به عنوان غذای مغز شناخته می شود. این مواد غذایی با تاثیر مثبتی که بر فعالیت مغز دارند باعث می شوند تا فعالیت مغز افزایش یافته و سیستم عصبی انسان از حالت سستی و کرختی خارج شود. برخی مطالعات حاکی از آنند کسانی که بیشتر ماهی می خورند، 20 درصد کمتر از دیگران دچار تجربه افسردگی می شوند.

اسفناج: اسفناج آن قدرها هم که تصور می‌شود آهن ندارد در عوض منبع ویتامین ب 2 است که نقش موثری در تولید انرژی دارد. این سبزی مفید سرشار از ویتامین ب 6 نیز هست که در حفظ و کنترل تعادل روحی ما موثر است. از این گذشته اسفناج منبع خوب منیزیم و مواد معدنی است.

 

کدخبر: 398798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟