خطرات نهفته در نوشیدنی های الکلی

پژوهشی جدید نشان داده است که نوشیدن الکل می تواند تعادل باکتری های خوب و بد در دهان را بر هم زده و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد.

به گزارش  "اوریدی هلث"، بنابر مطالعه ای که در نشریه Microbiome منتشر شده است، پژوهشگران در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک دریافتند افرادی که روزانه یک یا تعداد بیشتری نوشیدنی الکلی مصرف می کنند در ترکیب سالم میکروب های دهان خود اختلال ایجاد می کنند. این شرایط می تواند به عفونت لثه، سرطان، یا بیماری قلبی عروقی منجر شود.

به گفته جیانگ آن، از مرکز سرطان پرلماتر دانشگاه نیویورک، مطالعه ما نشان می دهد ترکیب کلی میکروبیوم دهان در افرادی که الکل مصرف می کنند نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دهند، تغییر می کند. به طور ویژه، ما دریافتیم که باکتری های مفید از بین می روند و جمعیت برخی از باکتری های التهاب آفرین افزایش می یابد.

مصرف روزانه یک یا تعداد بیشتری نوشیدنی الکلی یک عامل خطرآفرین شناخته شده برای ابتلا به برخی از بیماری هاست که از آن جمله می توان به سرطان اشاره کرد. نتایج مطالعه پژوهشگران دانشگاه نیویورک مهر تایید دیگری بر این است که برای حفظ میکروبیوم دهانی سالم که برای سلامت ما اهمیت دارد، بهتر است از مصرف الکل پرهیز کرد.

بیش از 700 گونه مختلف باکتری و برخی گونه های قارچ در دهان انسان زندگی می کنند. بسیاری از این میکروارگانیسم ها می توانند نقش مهمی در عواملی که به حفظ سلامت ما کمک می کنند، از جمله واکنش سیستم ایمنی، گوارش مواد مغذی، و پیشگیری احتمالی از سرطان ایفا می کنند.

افرادی با مصرف بالای الکل (یک یا تعدادی بیشتری نوشیدنی در روز) در این مطالعه از سطوح بالاتر باکتری های باکتریودال، اکتینومیست، و نایسریا برخوردار بودند و سطوح لاکتوباسیل ها، بیشتر در مکمل های غذایی پروبیوتیک وجود دارند و از بیماری پیشگیری می کنند، در آنها پایین بود.

مطالعه ای دیگر در گذشته که توسط همین تیم پژوهشی دانشگاه نیویورک انجام شد، نشان داده بود که ترکیب باکتری های دهان می تواند بر ابتلا به سرطان های دهان و قسمت بالایی دستگاه گوارش، از جمله سرطان های حفره دهان، مری، و لوزالمعده اثرگذار باشد. تغییرات در ترکیب باکتریایی ناشی از نوشیدن الکل به طور بالقوه به بیماری پریودنتال، بیماری قلبی، و سرطان سر و گردن منجر می شود.

 

کدخبر: 397481 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟