مقابله با مشکلات گوارشی با سبوس گندم

یبوست

یکی از مهمترین خواص سبوس گندم تاثیر آن بر رفع یبوست است. مصرف سبوس گندم برای درمان یبوست خفیف و بازگرداندن عملکرد روده به حالت عادی موثر است اما به نظر نمی‌رسد قادر باشد مدفوع را نرم کند. برای درمان یبوست بهتر است روزانه ۲۰ تا ۲۵ گرم از آن مصرف شود. چنانچه این مقدار به ۴۰ گرم افزایش پیدا کند به نظر نمی‌رسد تاثیر بیشتری داشته باشد. در کودکان مصرف ۵ تا ۲۰ گرم، بسته به سن کودک به مدت دو سال، موثر عمل می‌کند.

پیشگیری از بواسیر

مصرف سبوس گندم احتمال ابتلا به بواسیر را کاهش می‌دهد. مصرف ۱۰ گرم سبوس گندم، دوبار در روز به مدت ۱۸ ماه برای بزرگسالان مفید خواهد بود.

فشار خون بالا

مصرف سبوس گندم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. ۳ تا ۶ گرم آرد گندم کامل، گندم پرک و برنج قهوه‌ای برای کاهش فشار خون موثر عمل می‌کند.

سندرم روده تحریک‌پذیر

خوردن سبوس گندم درد معده را کم می‌کند و عملکرد روده افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌ پذیر را بهبود می‌بخشد. با این حال سبوس برنج به اندازه صمغ گوار Guar Gum در درمان این بیماری تاثیر گذار نیست. روزانه مصرف ۳۰ گرم سبوس گندم به مدت ۱۲ هفته تاثیرگذار خواهد بود.

با وجود خواص درمانی که برای سبوس برنج شمردیم، هنوز محققان از اثرگذاری آن بر درمان سرطان روده و دیابت Diabetes نوع دو چندان مطمئن نیستند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف فیبر از جمله فیبر سبوس گندم، از تشکیل تومور در روده بزرگ و ظهور دوباره آن در افرادی که سابقه ابتلا به این نوع سرطان را دارند جلوگیری نمی‌کند. هم‌چنین به نظر می‌رسد سبوس برنج قادر نباشد قند خون را به طور مداوم کنترل کند و تاثیری بر بهبود فشار خون، کلسترول یا عوامل مرتبط با بیماری قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو داشته باشد.

اثرات جانبی

خوردن گندم برای اغلب افراد از جمله کودکان بی‌خطر است اما ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ معده شود. مصرف سبوس برای خانم‌های باردار و شیرده بی‌خطر است.

 

کدخبر: 395140 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟