درمان سرماخوردگی تابستانی از نگاه طب سنتی

امام رضا(ع) توصیه‌های فراوانی را در حوزه سلامت، پیشگیری و درمان بیماری‌ها عنوان فرموده‌اند که با رعایت این موارد می‌توان زندگی همراه با سلامتی Health را پیش رو داشت.

رساله ذهبیه امام‌رضا علیه‌السلام، مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص غذاها و نوشیدنی‌ها،‌ راهکارهای بهتر زیستن و بهداشت و سلامت را به انسان می‌آموزد و ضمن توجه به تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی،‌ این مسائل را نقد و بررسی نیز می‌کند.

در این فرصت توصیه آن امام را درباره جلوگیری از زکام در فصل تابستان آمده است:

الإمام الرضا علیه‌‌السلام: مَن أرادَ دَفَعَ الزُّکامِ فِی الشِّتاءِ أجمَعَ، فَلیَأکُل کُلَّ یَومٍ ثَلاثَ لُقَمِ شَهدٍ . . . وَلیَشُمَّ النَّرجِسَ ؛ فَإِنَّهُ یَأمَنُ الزُّکامَ ، وکَذلِکَ الحَبَّةُ السَّوداءُ . وإذا جاءَ الزُّکامُ فِی الصَّیفِ ، فَلیَأکُل کُلَّ یَومٍ خِیارَةً واحِدَةً ، وَلیَحذَرِ الجُلوسَ فِی الشَّمسِ .

امام رضا علیه‌ السلام: هر کس مى‌‌خواهد در همه زمستان از زکام ایمن بماند، هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد . . . و نرگس ببوید؛ چرا که از زکام، ایمنى مى‌دهد. سیاه‌دانه نیز چنین است. اما اگر زکام در تابستان پیش آید، در هر روز، یک خیار بخورد و از نشستن در آفتاب، خوددارى ورزد.

 

کدخبر: 394853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟