راهکارهای مدیریت استرس ناشی از شنیدن اخبار تلخ

پژوهش ها حاکی از این مسئله هستند که افراد مضطرب بیش از دیگران به نشانه های خطر در محیط اطراف خود توجه می کنند.

 یک روز خبر سقوط Fall هواپیما، روز دیگر افزایش قیمت دلار و طلا، روز دیگر ترند شدن ماجرای یک کودک آزاری یا حمله ای تروریستی و مرگبار در گوشه ای از این کره خاکی و.... باید بپذیریم که ما در محاصره خبرهای ناگواری هستیم که هر لحظه از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی از آن ها مطلع می شویم.

در همین باره باید دانست که استرس نوعی حالت اضطرابی محسوب می شود و زمانی که رویدادها و مسئولیت ها از حد توان مقابله فرد فراتر می رود، به وجود می آید. در چنین حالتی معمولا فرد احساس می کند کنترلی بر آن چه در جریان است، ندارد. زندگی مدرن استرس هایی را به انسان تحمیل می کند که تکنواسترس یا استرس ناشی از فناوری نامیده می شود؛ حجم عظیم اطلاعاتی که فرصت پردازش را از انسان می گیرد، استرس آفرین است. تعدد رسانه ها و سایت های اینترنتی منجر به ورود اطلاعات زیادی به مغز مصرف کننده می شود که پردازش بسیاری از آن ها مستلزم تجربه کردن استرس است.

بیشتربخوانید : راهکار‌های ساده و فوق العاده برای بهبود کیفیت زندگی

با دسترسی به اطلاعات و اخبار بد روزانه درباره جامعه و جهان فرد احساس می کند کنترلی بر اتفاقاتی که در دنیای پیرامون او رخ می دهد ندارد. این مسئله توان مقابله فرد را به چالش می کشد و در نتیجه او را با سطح بالایی از استرس و فشار روانی دست به گریبان می کند. اما آیا راهی برای کنترل این استرس ها و فشارها وجود ندارد؟

اخبار ناراحت کننده بر روان انسان تاثیر دارد؟

از آن جایی که انسان به محیط اطراف خود آگاه است، پیگیری رویدادها و اتفاقات موجود در محیط پیرامون بخش طبیعی از ذات انسانی محسوب می شود. این تمایل تا اندازه ای نیز جنبه تکاملی دارد؛ در واقع انسان همواره با شناخت محیط پیرامون خود و در صورت امکان کنترل آن، سعی در بقا داشته است. از سوی دیگر، پیگیری متعادل اخبار و رویدادهای اجتماعی و جهانی می تواند نشانه ای از نوعی مسئولیت پذیری اجتماعی باشد و حاکی از این مسئله که حیطه توجه و تمرکز شخص از مسائل فردی و شخصی او پا فراتر نهاده و اجتماع را نیز در برگرفته است؛ چنین اشخاصی معمولا از پختگی بیشتری برخوردار هستند. 

گاه برخی افراد نیز به پیگیری نوع خاصی از اخبار تمایل بیشتری نشان می دهند. درواقع پژوهش ها حاکی از این مسئله هستند که افراد مضطرب بیش از دیگران به نشانه های خطر در محیط اطراف خود توجه می کنند. بنابراین اگر شما فرد مضطربی باشید بیشتر ممکن است که دایم فقط اخبار منفی را دنبال کنید. گاه ممکن است سازوکارهای درون روانی برخی افراد برای مقابله با شدت اطلاعات اضطراب زایی که فرد هر روز با آن مواجه می شود، نوعی کرختی احساسی را به وجود آورد تا فرد را از تحمل هیجان های ناخوشایند حفظ کند.

این شیوه هرچند ممکن است تا اندازه ای به صورت فردی مفید واقع شود اما تأثیرات مخربی به لحاظ اجتماعی و انسانی خواهد داشت و امکان هرگونه تغییر در محیط اجتماعی را کاهش می دهد چراکه فرد به آن چه پیرامون وی در جریان است، اهمیتی نمی دهد.

با اخبار منفی چه کنیم؟

پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که تجربه هیجانات ناخوشایند مانند اضطراب، نگرانی و خشم پس از شنیدن خبرهای بد کاملا طبیعی است. درواقع نه تنها شما که تعداد زیادی از انسان ها پس از شنیدن اخبار بد چنین احساساتی را تجربه می کنند. بنابراین اگر اخبار روزانه شما را ناراحت می کند بهتر است این مسئله را با دوستان یا خانواده خود مطرح کنید. درواقع همواره دریافت حمایت و همدلی از سوی نزدیکان و عزیزان می تواند شدت استرس های وارد شده به فرد را کاهش دهد.

احساسات خود را سرکوب نکنید و آن ها را نادیده نگیرید. به احساسات خود بپردازید تا بتوانید با آن ها کنار بیایید و پشت سرشان بگذارید. از سوی دیگر در دنبال کردن اخبار تعادل را رعایت کنید. لازم نیست هر آن چه را درباره یک خبر وجود دارد، دنبال کنید. دیدن یک ویدئوی ناخوشایند از چگونگی دقیق اتفاقات رخ داده کمک چندانی به شما نخواهد کرد. تنها می توانید به متن خبر اکتفا کنید. از سوی دیگر سعی کنید اتفاقات خوشایند را هم دنبال کنید و وقت تان را به کارهایی که به شما روحیه می بخشد هم اختصاص بدهید. دنبال کردن علایقتان و رفتن به طبیعت می تواند بسیار کمک کننده باشد. حتی می توانید برای چند روز از دنبال کردن اخبار فاصله بگیرید؛ تلویزیون را خاموش کنید و شبکه های اجتماعی را برای مدتی قطع کنید و تلفن همراه تان را شب ها به رختخواب نبرید.

سعی کنید بفهمید دقیقا کدام اخبار شما را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد و از دنبال کردن آن ها خودداری کنید. قرار نیست حبابی از بی خبری اطراف خود شکل دهید اما می توانید بر اطلاعاتی که مغزتان پردازش می کند تا اندازه ای کنترل داشته باشید. شنیدن اخبار منفی ممکن است باعث شود فکر کنید دنیا روزبه روز تاریک تر می شود. در واقع هیچ سند و مدرکی در این باره وجود ندارد. همواره در طول تاریخ بشر، اتفاقات ناخوشایند بسیاری روی داده است. تنها امروز شما بیشتر از همیشه در جریان این اتفاقات قرار می گیرید.

در نهایت به خاطر داشته باشید اگر از شنیدن اخبار ناخوشایند احساساتی منفی را تجربه می کنید، نشانه این است که شما در برابر رنج دیگران بی تفاوت نیستید و از موهبت همدلی با دیگران برخوردارید؛ بنابراین می توانید با انجام اقداماتی برای بهتر کردن محیط پیرامون خودتان برای خود و دیگران از این حس همدلی درونی استفاده کنید.

چگونه از کودکان در مقابل اخبار ناخوشایند محافظت کنیم؟

بر اساس پژوهش ها، دیدن و شنیدن مکرر خشونت انسان ها علیه یکدیگر حساسیت درک درد و رنج دیگران و همدلی با آن ها را در کودکان کاهش می دهد. از سوی دیگر آن ها دچار ترس و اضطراب از حضور در دنیای ناامن خواهند شد. چنین کودکانی ممکن است رفتارهای خشونت بار بیشتری از خود نشان دهند. بنابراین لازم است والدین میزان تماشای اخبار توسط کودکان را زیر نظر داشته باشند؛ زمانی که کودکان شان اخبار را دنبال می کنند، آن ها را همراهی کنند و درباره احساساتی که کودک تجربه می کند با او صحبت کنند.

والدین می توانند احساسات خود را به صورت متعادل بیان کنند و شیوه صحیح زندگی و ارتباط با انسان ها را به کودکان خود یادآور شوند. از سوی دیگر به کودک خود اطمینان خاطر دهید که در کنار او هستید و از او محافظت می کنید. می توانید نحوه کنترل برخی اتفاقات ناخوشایند را نیز بیان کنید. برای مثال در حین پخش خبری مربوط به افزایش مرگ ومیر با بیماری قلبی می توانید به او بگویید اگرچه ابتلا به بیماری قلبی خطرناک است اما انسان ها می توانند با ورزش Sport کردن و تغذیه سالم از ابتلا به آن جلوگیری کنند.

 

 

 

 

کدخبر: 393810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟