گرفتگی انگشتان پا نشانه کمبود این 3 ریزمغذی است

گرفتگی انگشتان پا از محرک های مختلفی سرچشمه می گیرد، اما استفاده بیش از حد، کم آبی بدن، و کمبود مواد معدنی (به ویژه، پتاسیم، کلسیم، و منیزیم) به عنوان مقصران اصلی شناخته می شوند.

در بیشتر مواقع، گرفتگی انگشتان پا به واسطه چند دلیل شایع رخ می دهند و با برخی مداخلات آسان که توسط خود فرد قابلیت انجام دارند، درمان‌پذیر هستند. اما اگر احساس می کنید این شرایط تشدید شده و بهبود نمی یابد، باید به پزشک Doctor مراجعه کنید.

از دلایل گرفتگی انگشتان پا

به گزارش "پریونشن"، گرفتگی های مکرر پا ممکن است نشانه ای از یک شرایط پزشکی زمینه ای باشند که دستگاه گردش خون یا سیستم عصبی مرکزی در آن درگیر هستند. در نتیجه، اگر اسپاسم های عضلانی موجب ناراحتی شما شده یا در زندگی روزانه‌تان تداخل ایجاد می کنند باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل گرفتگی انگشتان پا چه چیزهای هستند؟

گرفتگی انگشتان پا می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از شایع‌ترین دلایل این رویداد شامل موارد زیر می شوند:

کم آبی بدن

گرفتگی انگشتان پا از محرک های مختلفی سرچشمه می گیرد، اما استفاده بیش از حد، کم آبی بدن، و کمبود مواد معدنی (به ویژه، پتاسیم، کلسیم، و منیزیم) به عنوان مقصران اصلی شناخته می شوند. زمانی که ورزش Sport می کنید، مواد معدنی یا الکترولیت هایی که عضلات شما برای ارائه عملکرد درست به آنها نیاز دارند از طریق تعریق دفع می شوند. این کمبود موجب انقباض ها یا اسپاسم های عضلانی می شود که به نام گرفتگی های عضلانی می شناسیم. اگر برای مدت زمانی طولانی دویده اید، بیش از اندازه از خود کار کشیده اید، با بیش از اندازه ورزش کرده اید، گرفتگی انگشتان پا بیانگر آن است که باید تغییری در برنامه خود ایجاد کنید زیرا عضلات توان تحمل چنین فشار زیادی را ندارند.

کفش های بیش از حد تنگ

گرفتگی انگشتان پا می تواند به واسطه استفاده از کفش های بیش از حد تنگ رخ دهد زیرا این کفش ها فشار بیش از حد به پا وارد کرده یا جریان خون را محدود می کنند.

افزایش سن

افزایش سن نیز با پاهای شما مهربان نخواهد بود. گرفتگی انگشتان پا اغلب پس از 50 سالگی ظاهر می شود، زمانی که استخوان ها کلسیم از دست داده و عضلات با افت انعطاف پذیری و کشش خود برای پشتیبانی از بدن مواجه هستند. با افزایش سن، اعصاب و عملکرد عروقی ما از قدرت گذشته برخوردار نخواهند بود. این به بروز گرفتگی های عضلانی منجر می شود زیرا اعصابی که مواد مغذی و پیام ها را به عضلات ارسال می کنند، عملکردی همانند گذشته ندارند.

درمان گرفتگی انگشتان پا

خبر بد این است که دارو یا درمانی جادویی برای غلبه بر گرفتگی انگشتان پا وجود ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا دیگر تجویز کینین (Quinine)، دارویی که برای درمان مالاریا و زمانی برای گرفتگی های عضلانی استفاده می شد را به واسطه اختلاف نظر درباره کارایی و ایمنی آن توصیه نمی کند. پژوهش ها نیز نشان داده اند که مصرف مکمل منیزیم نیز تغییری در این شرایط ایجاد نمی کند. خبر خوب این است که شما می توانید گرفتگی انگشتان پا را با فرض این که به یک بیماری زمینه ای مبتلا نیستید، کاهش داده و از آنها پیشگیری کنید.

کفش مناسب انتخاب کنید

مسیر کاهش اسپاسم های دردناک عضلانی با انتخاب کفش مناسب آغاز می شود. انتخاب کفش مناسب با توجه به شرایط جسمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور معمول، انتخاب کفشی که متناسب با قوس پا بوده و نه خیلی سفت و نه خیلی انعطاف پذیر است توصیه می شود. کفش مناسب این احساس را در انسان ایجاد می کند که در حال راه رفتن روی هوا هستید. به جای استفاده از کفش های پاشنه بلند، استفاده از نمونه های تخت را مد نظر قرار دهید.

آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید

زمانی که موضوع درمان گرفتگی های پا و انگشتان پا مطرح می شود، تامین آب مورد نیاز بدن اهمیت ویژه ای دارد. پر کردن ذخایر الکترولیت ها پس از ورزش و مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم و کلسیم نیز مهم است.

هوشمندانه ورزش کنید

اگر خیلی زیاد ورزش می کنید می توانید با تغییر برنامه خود استرس و فشار غیر ضروری را از روی بدنتان بردارید. اگر به میزان کافی ورزش نمی کنید نیز باید میزان فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید. کم تحرکی موجب ضعف عضلات و کاهش گردش خون می شود. همان گونه که شرکت در دو ماراتن برای شما خوب نیست، ورزش نکردن نیز به همان اندازه مضر خواهد بود. رعایت حد اعتدال در هر چیزی بهترین گزینه است.

حرکات کششی را فراموش نکنید

انجام حرکات کششی پا که بی نیاز از حمل وزن هستند می تواند به پیشگیری از گرفتگی های عضلانی کمک کند. با افزایش سن، فعال نگه داشتن پاها برای حفظ دامنه حرکت آنها اهمیت دارد. انجام ماساژ Massage و حمام گرم نیز به تسکین عضلات کمک خواهند کرد.

 

کدخبر: 391904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟