تاثیرات ورزش هوازی در پرورش روح و جسم

ورزش هوازی (ایروبیک) به چربی سوزی کمک می کند. بر همین اساس، این تمرینات ورزشی برای افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند یا به وزنی سالم دست یابند، توصیه می شود. البته این تنها یکی از فواید ورزش هوازی محسوب می شود.

به گزارش "استپ تو هلث"، بیشتر مردم به نوعی این شکل از تمرینات ورزشی را انجام می دهند. به لطف ورزش هوازی ما نه تنها می توانیم به تناسب جسمانی دست یابیم، بلکه از فواید روانی آن نیز بهره‌مند می شویم.

ورزش هوازی و سلامت جسمانی

احتمالا با فواید انجام ورزش های هوازی آشنا هستید یا حداقل درباره آنها چیزی شنیده اید. اما یادآوری آنها ارزشمند است زیرا همانگونه که پیش‌تر اشاره شد ورزش هوازی نقشی فراتر از کمک به کاهش وزن دارد.

ورزش هوازی استقامت ما را افزایش می دهد

یکی از جنبه های مثبت ورزش هوازی افزایش استقامت بدن انسان است. آیا خرید کردن در یک فروشگاه بزرگ موجب خستگی شما می شود؟ یا با بالا رفتن از پله ها تنگی نفس به سراغ شما می آید؟ این قبیل شرایط به واسطه کمبود استقامت بدن شکل می گیرند.

با کمک ورزش هوازی می توانید این شرایط را بهبود ببخشید. البته برای کسب نتیجه مناسب باید ورزش هوازی را به طور منظم انجام دهید.

با گذشت زمان، ظرفیت ریه های شما افزایش خواهند یافت و متوجه می شوید که بالا رفتن از پله یا صعود از یک تپه دشواری کمتری داشته و برای مدت زمان بیشتری می توانید بدون احساس خستگی به پیاده روی یا دویدن ادامه دهید.

ورزش هوازی به خلاص شدن از چربی اضافه بدن کمک می کند

چه به واسطه رژیم غذایی و چه به واسطه شرایط گوارشی، چربی می تواند در بخش هایی ناخواسته از بدن انسان تجمع کند. برای کمک به از بین بردن این چربی های اضافه ورزش هوازی یک گزینه عالی است.

توجه به این نکته که چربی سوزی موضعی نخواهد بود و مدتی طول می کشد تا اثر کاهش چربی در بخش های مشخص از بدن نمایان شود، اهمیت دارد. در نتیجه، برای دستیابی به نتایج دلخواه باید بسیار صبور باشید و در میانه راه برنامه تمرینی خود را رها نکنید.

شما ممکن است روند کاهش چربی در ناحیه شکم خود را تجربه کنید، اما شاید این اثر را پس از چند هفته یا چند ماه انجام منظم ورزش هوازی که با یک رژیم غذایی سالم همراهی می شود، مشاهده کنید.

انواع مختلفی از ورزش هوازی وجود دارند

یکی دیگر از جنبه های مثبت ورزش هوازی تنوع آن است، از این رو شما می توانید بهترین گزینه بر اساس آنچه دوست دارید را انتخاب کنید که به افزایش انگیزه برای ورزش کردن نیز منجر می شود.

از جمله نمونه های شناخته شده ورزش هوازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوچرخه سواری (ثابت یا عادی)

پیاده روی (روی تردمیل یا به صورت عادی)

دویدن (در باشگاه یا به صورت عادی)

زومبا

کلاس های ایروبیک

همانگونه که متوجه شدید با گزینه های ساده مواجه هستیم که همه ما با آنها آشنایی داریم. به عنوان مثال، اگر دویدن را انتخاب کنید، شما می توانید این کار را در باشگاه یا در طبیعت انجام دهید.

یکی از مزایای حضور در باشگاه این است که می توانید به همراه افراد دیگر به انجام ورزش پرداخته و شرایط شما زیر نظر قرار بگیرد. اگر دوست دارید در محیط بیرون ورزش کنید، می توانید اپلیکیشن هایی را روی گوشی هوشمند خود دانلود کنید تا پیشرفت شما را کنترل کرده یا یک دوست را در فعالیت ورزشی خود شریک کنید.

با این وجود، آگاهی از ظرفیت خود برای ایجاد انگیزه شخصی اهمیت دارد. اگر به طور کامل به دیگران وابسته باشید، ممکن است آنچنان که باید و شاید پایداری خود برای دستیابی به تغییرات جسمانی لازم را حفظ نکنید.

ورزش هوازی و سلامت روانی

ورزش هوازی به افزایش استقامت و آمادگی جسمانی، کاهش وزن و حتی سالم‌تر غذا خوردن کمک می کند. با این وجود، برخی فواید انجام این تمرینات ممکن است مشهود نباشند، اما متوجه آنها شوید که منظور ما همان فواید روانی است.

ورزش هوازی برای پاکسازی ذهن و خلاص شدن از استرس در زندگی گزینه بسیار خوبی است.

زمانی که ورزش می کنید، بدن انسان اُکسی‌توسین ترشح می کند که به کسب آرامش و احساس شادی بیشتر کمک می کند. در نتیجه، انجام ورزش به طور منظم برای بهزیستی روانی انسان بسیار مفید است.

انجام ورزش به افزایش اعتماد به نفس یا حفظ آن در سطوحی سالم کمک می کند.

بر همین اساس است که انجام ورزش در زمان هایی که شرایط سختی را سپری می کنید یا از افسردگی رنج می برید بسیار توصیه شده است. اگر از اضطراب یا حتی دندان قروچه رنج می برید، ورزش می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

 

کدخبر: 388442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟