تاثیر ورزش هوازی در درمان افسردگی

ورزش هوازی که به آن کاردیو یا ایروبیک می‌گویند ورزشی است که در آن خون با اکسیژن بالا توسط قلب Heart پمپاژ می‌شود تا اکسیژن به تمام عضلات در حال فعالیت برسد. ورزش Sport هوازی برعکس ورزش بی‌هوازی باعث افزایش ضربان قلب و تنفس، فعالیت ریه‌ها و تنفس می‌شود، در حالی که در ورزش بی‌هوازی بدن شما به صورت ناگهانی تحت فشار شدید قرار می‌گیرد. در واقع تفاوت ورزش‌های هوازی و بی‌هوازی باهم در شدت انجام آن است. اگر شدت ورزش هوازی بیش از حد زیاد باشد به ورزش بی‌هوازی تبدیل می‌شود.

از نمونه‌های ورزش هوازی می‌‌توان به شنا کردن، والیبال، بسکتبال، کلاس‌های ورزش هوازی و کیک بوکسینگ اشاره کرد. در ادامه به مزایای فعالیت‌های هوازی بر بدن می‌پردازیم.

پوکی استخوان

امروزه کاهش تراکم و پوکی استخوان بسیار فراگیر شده است. خوشبختانه باید بگوییم که ورزش می‌تواند تراکم استخوان را بالا برده و سرعت رشد این بیماری را کاهش دهد. میزان و نوع دقیق ورزش‌های لازم برای بهره بردن از این مزیت مشحص نیست. گذشته از این موضوع شاید این روش برای همه افراد جوابگو نباشد.

بیماری‌های قلبی و عروقی

در یک تحقیق با حضور بیش از ۱۳۰۰۰زن و مرد ثابت شد که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در افرادی که فعالیت جسمانی کمی دارند تا حدود 2 برابر بیشتر است. انجام ورزش‌های هوازی به کاهش فشار خون و باز شدن رگ‌های خونی در نتیجه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک زیادی می‌کند.

کاهش وزن

هنگامی که ورزش می‌کنید ماهیچه‌های بدنتان بیشتر کار می‌کنند، این افزایش فعالیت عضلات به انرژی بیشتری نیاز دارند. مقداری از این انرژی از کالری مواد غذایی که مصرف می‌کنید تامین می‌شود. اگر شما به اندازه کافی در طول یک هفته چند بار ورزش هوازی انجام دهید، بدن برای تامین انرژی مورد نیاز ماهیچه‌ها چربی‌های اضافه را می‌سوزاند. اگر همراه یک رژیم غذایی مناسب فعالیت هوازی داشته باشید خیلی بهتر از رژیم غذایی تنها، جواب خواهید گرفت.

افسردگی

در مطالعه دکتر وایلس ۱۱۵۰ مرد انگلیسی میانسال طی ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند، در این تحقیقات میدانی که فعالیت هوازی منظم دارند یک‌چهارم کم‌تر از سایر افراد به افسردگی یا بیماری‌های استرسی دچار می‌شوند. ورزش منظم سلامت جسم و روح انسان را حفظ کرده و امید به زندگی و اعتماد به نفس را افزایش داده هم‌چنین باعث ترشح آنزیم‌های اندورفین، دانپورفین و انکفالین شده که اثر تسکین دهنده و آرامش بخش دارند.

دیابت

ورزش‌های استقامتی و هوازی برای بیماران دیابتی مفید بوده و به کاهش وزن آن‌ها کمک می‌کنند. در مطالعات اخیر، ۹۱۵ بیمار به مدت حداقل هشت هفته‌ برنامه‌های ورزشی متفاوتی انجام دادند. نتیجه‌ نشان داد که ورزش هوازی بیشتر از ورزش استقامتی مفید بوده و به کنترل قند خون کمک می‌کند، اما ترکیب ورزش هوازی و استقامتی می‌تواند در این زمینه موثرتر نیز باشد.

تاثیر ورزش هوازی بر مغز

فعالیت‌های هوازی بر روی سلول‌های مغزی انسان نیز تاثیر می‌گذارد. طبث مطالعات انجام شده، میزان زوال عقل و آلزایمر در افراد مسنی که سه بار در هفته یا بیشتر ورزش می‌کنند، کمتر است. در برخی از موارد، کاهش احتمال ابتلا به این بیماری‌ها به کمک ورزش به ۶۲ درصد می‌رسد.

 

کدخبر: 377695 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟