بیماری که با این غذا کنترل می شود+دستور پخت

گوشت بوقلمون از نظر طب سنتی دارای طبع گرم و تر است و برای افرادی که طبع سرد و تر دارند، بسیار مناسب بوده؛ گوشت بوقلمون ماده لطیف‌تر از بوقلمون نر است.از دیگر گوشت‌های مناسب برای اشخاص دارای طبع سرد و‌ تر می‌توان به گوشت شتر، بره جوان، کبوتر، گنجشک و مرغ محلی اشاره کرد؛ گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز، مرغ و بلدرچین چربی کمتری دارد، بنابراین گوشت بوقلمون در مقایسه با این گوشت‌ها حاوی کالری پایین‌تری است.

برای بررسی خواص گوشت بوقلمون و اینکه مصرف آن برای چه افرادی مناسب است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص گوشت بوقلمون

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص گوشت بوقلمون اظهار کرد: گوشت بوقلمون چربی بد خون (LDL) را کاهش می‌دهد؛ این گوشت بسیار مقوی بوده، بنابراین مصرف آن برای کودکان و سالمندان در فصل سرما مفید است؛ ۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

وی بیان کرد: گوشت بوقلمون سرشار از سلنیوم، روی، پتاسیم، ویتامین A و گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ و منیزیم است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری گوشت بوقلمون افزود: گوشت بوقلمون حاوی اسید آمینه تریپتوفان است، این اسید آمینه نقش موثری در ساخته شدن ماده‌ای به نام سروتونین در مغز و دستگاه گوارش دارد؛ سروتونین باعث آرام‌بخشی و نشاط آوری برای افراد می‌شود؛ این گوشت به علت اینکه حاوی ویتامین A است موجب تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌شود.

مقایسه گوشت بوقلمون محلی با بوقلمون پرورشی

عظمایی درباره مقایسه گوشت بوقلمون محلی با بوقلمون پرورشی گفت: مصرف گوشت بوقلمون محلی موجب افزایش هورمون تستوسترون در مردان می‌شود، ولی استفاده از گوشت بوقلمون پرورشی کاهش هورمون تستوسترون در مردان و افزایش هورمون استروژن در زنان را به همراه دارد؛ بنابراین افراد باید از مصرف گوشت بوقلمون پرورشی خودداری کنند.

وی با اشاره به مناسب بودن گوشت بوقلمون برای مبتلایان به ام اس تأکید کرد: این گوشت حاوی اسید آمینه پورین است، بنابراین مبتلایان به نقرس نباید در مصرف آن زیاده روی کنند؛ در گوشت بوقلمون اگزالات هم موجود است، بنابراین افرادی که دچار سنگ کلیه هستند باید در مصرف آن احتیاط کنند؛ اشخاصی که طبع گرم و خشک دارند باید گوشت بوقلمون را همراه با گشنیز و سماق میل کنند.

مواد لازم برای تهیه کباب بوقلمون برای پنج تا ۶ نفر

فیله بوقلمون یک کیلو

پیاز یک عدد

لیمو ترش تازه چهار تا پنج عدد

زعفران نصف قاشق چای‌خوری

روغن زیتون ۲ تا سه قاشق غذاخوری

نمک به مقدار لازم

طرز تهیه

-برای تهیه کباب بوقلمون باید نخست گوشت بوقلمون را به اندازه دلخواه خُرد کنید سپس آن را بشویید و از صافی عبور دهید تا آب آن کشیده شود.

- سپس گوشت بوقلمون را در ظرفی چینی بریزید و به آن پیاز خلال شده، زعفران، روغن زیتون و آب لیمو ترش تازه را بیفزایید و این مواد را به خوبی با گوشت بوقلمون ورز دهید.

- درب ظرف را بگذارید و حدود ۲ ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید تا گوشت بوقلمون به خوبی طعم بگیرد.- گوشت‌ها را به سیخ کشیده و آنها را روی منقل بگذارید؛ پس از آماده شدن همراه با گوجه کباب شده و برنج میل کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 370595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟