انواع حمام ها و درمان بیماری ها

 از دیر باز تا به امروز گیاهان همیشه بهترین تاثیر را در استفاده طولانی مدت بر بدن انسان به جای گذاشته اند. برخی بیماری ها مانند آرتروز، روماتیسم و... را می توان با برخی از داروهای گیاهی درمان کرد و دیگر نیاز به داروهای شیمیایی از بین می رود. اما این نکته حائز اهمیت است که بدانیم روش استفاده از هر گیاه خاص خودش می باشد بعضی گیاهان به صورت دمنوش تاثیرگذار خواهند بود و برخی به صورت خام. اما ما اینجا برخی گیاهان را به شما معرفی می کنیم که باحمام ازاین گیاهان می توانید از خواص انها استفاده کنید. حمام گیاهی.

حمام در درمان بیماری به چه معناست؟

حمام، مکانی است محتوی آب و یا آب دارای مواد مختلف که به تفاوت، تمام و یا قسمتی از بدن را بمنظور شستشو و یا درمان بعضی از بیماری ها در آن غوطه ور می سازند. حمام ها را به تناسب حالت فیزیکی آنها و موادی که در تهیه آنها بکار می رود به چهار نوع مایع (مانند حمام های معمولی)، نرم، خشک و حمام بخار تقسیم می نمایند.

حمام های مایع

این نوع حمام ها، ممکن است شامل آب و یا آب دارای مواد مختلف باشند. مواد موجود در آب اینگونه حمام ها ممکن است به حالت طبیعی در آن وجود داشته (مانند آب های معدنی، آب دریا و…) و یا آنکه مواد خاصی را به منظورهای درمانی و بهداشتی به آب افزوده باشند. در گروه حمام های مایع، حمام خون، حمام شیر، حمام روغن جای داده شده است. اگر درجه گرمای آب حمام، نزدیک به صفر باشد آن را حمام خیلی سرد (حمام یخ) و اگر گرمای آن بین 10 تا 12 درجه باشد،

حمام سرد، اگر بین 25 تا 30 درجه باشد، حمام ولرم واگر بین 30 تا 40 درجه باشد آن را حمام گرم می نامند. حمام هایی با درجه گرمای زیادتر نیز وجود دارد.

حمام های نرم

اینگونه حمام ها که به علت ترکیب یافتن از گل های حاوی مواد معدنی مفید یا تفاله انگور و یا تفاله حاصل از له کردن دانه های روغنی و غیره، حالت مایع، مانند حمام های قبلی ندارند، اصطلاحاً حمام نرم نامیده می شوند.

حمام های بخار

این نوع حمام ها، موارد استفاده فراوان در درمان بیماری مختلف در پزشکی امروزه دارند. مایعی که به صورت بخار و به طریق مذکور وارد اطاق بیمار می شود، مشخصات و ترکیب متفاوت برحسب درمان نوع بیماری ها دارد ضمناً درجه گرمای حمام های بخار به تفاوت بین 20 تا 60 و حتی گاهی بیشتر است. مدت توقف در این حمام ها نیز برحسب نوع بیماری و تحمل بیمار، بین یک دقیقه تا چند ساعت است که حد متوسط آن معمولاً 15 دقیقه می باشد.

حمام مبتلایان به رماتیسم

مواد و گیاهان مورد نیاز : سبوس یک کیلوگرم ، آب 5 لیتر.

آب و سبوس را مخلوط کرده حرارت می دهند و پس از آنکه به خوبی جوشید آن را از گرما دور نموده و به حال خود باقی می گذارند تا حرارت آن کاهش پیدا کند. سپس صاف کرده به آب حمام در وان وارد می کنند و تمام بدن را درآن غوطه ور می سازند.

حمام مبتلایان به ضعف اعصاب

مواد و گیاهان مورد نیاز : تنطور والرین 250 گرم، اتر استیک 12 گرم.

تنطور والرین و اتر استیک را مخلوط کرده، به آب حمام می افزایند و سپس وارد آب حمام گردیده مدتی در آن باقی می مانند تا تمام سطح بدن تحت تأثیر دارو قرار گیرد. در فرمول مذکور، اتر استیک اثر درمانی ندارد و افزدون آن منحصراً برای کم کردن بوی قوی تنطور والرین می باشد. استفاده از این حمام در رفع ضعف اعصاب مؤثر واقع می شود.

حمام برای رفع خارش و تقویت پوست های حساس

برای رفع خارش و تسکین آن، همچنین تقویت پوست های حساس می توان از اثرات درمانی گیاهان زیر استفاده بعمل آورد.

مواد و گیاهان مورد نیاز : ریشه گیاه هماور طبی، برگ گیاه فندقک، سرشاخه گلدار برنجاسف، گل ختمی.

مقدار یک فنجان از مخلوط گیاهان فوق را انتخاب کرده و در یک کیسه پارچه نظیف و نازک مانند ململ جای می دهند و دهانه کیسه را به خوبی می بندند. سپس آن را در آب گرم وارد می سازند به طوریکه به مدت 5 دقیقه در آب باقی بماند بعداً پارچه محتوی اعضای گیاهان مذکور را به خوبی می فشارند تا آب آن به کلی خارج شود و در داخل یک ظرف وارد گردد.

این عمل را با وارد کردن مجدد کیسه در آب، یک یا دو بار دیگر تکرار می کنند و مایع حاصل از آنها را به آب حمام بانضمام یک فنجان سرکه سیب وارد می نمایند. بیمار باید مدتی به حد کافی، درآب حمام جای گیرد تا اعضای بدن آن تحت تأثیر مواد مؤثر گیاهان مذکور قرار گیرد.

حمام نیرو دهنده و تقویت کننده

مواد و گیاهان مورد نیاز : برگ کاج یک فنجان، گزنه یک فنجان، اسانس ریحان 4 قطره، آب 2.5 لیتر.

ابتدا برگهای سوزنی کاج را در یک ظرف لعابی محتوی نیم لیتر آب به مدت 45 دقیقه در گرمای ملایم می جوشانند و مرتباً آن را به هم می زنند و این عمل را ادامه می دهند به حدی که مایع درون ظرف کمی کاهش حجم و غلظت پیدا نماید. سپس در یک ظرف دیگر گزنه را در 2 لیتر آب وارد کرده حرارت می دهند و پس از آنکه به مرحله جوشیدن رسید، ظرف محتوی گزنه و آب را از گرما دور کرده به حال خود می گذارند تا دم کند.

در این موقع آن را صاف کرده، جوشانده قبلی یعنی جوشانده برگ کاج را پس از صاف کردن به آن می افزایند و مخلوط را در آب حمام وارد می کنند و 4 قطره اسانس ریحان نیز به داخل آب می ریزند. اگر دسترسی به گزنه تازه پیدا نشد، می توان از گزنه خشک شده استفاده کرد که در این حالت باید به جای مقدار قبلی، معادل 30 گرم گزنه خشک به کار برد و به همین نحو در مورد برگ کاج می تواند عمل کرد.

حمام جهت رفع سرماخوردگی و تسکین ناراحتی های آن

مواد و گیاهان مورد نیاز : بابونه 2 قاشق غذاخوری، زیرفون (گل و براکته) 2 قاشق غذاخوری، انگور کولی (آقعلی سیاه) 2 قاشق غذاخوری، گاوزبان (برگ وگل) 2 قاشق غذاخوری، بابا آدم 2 قاشق غذاخوری، آب 1.5 لیتر.

مخلوط اعضای گیاهان فوق را در یک کیسه پارچه ای ریخته به داخل ظرف نسبتاً بزرگ و محتوی آب وارد می کنند و دهانه ظرف را می بندید و به ملایمت حرارت می دهند تا به مدت 20 دقیقه بجوشد. سپس ظرف محتوی آب و گیاهان مذکور را از گرما دور کرده به حال خود می گذارند تا سرد شود بعداً آن را صاف می نمایند و محلول حاصل را به آب حمام می افزایند.

کیسه محتوی تفاله اعضای گیاهان مذکور را نیز می توانند در صورت تمایل به قسمت های مختلف بدن پس از استحمام بمالند. پس از وارد کردن جوشانده مذکور در آب وان حمام، باید در داخل وان دراز کشید و مدتی نیز به همان حال باقی ماند. ضمناً چای رقیق حاصل از 3 گیاه اول را نیز که کمی عسل بدان افزوده باشند می توان نوشید. پس از استحمام باید بدن را کاملاً خشک کرد و در رخت خواب استراحت نمود.

بجای بکاربردن گیاهان خشک در تهیه جوشانده مذکور، می توان از گیاهان تازه استفاده کرد با این تفاوت که در حالت اخیر به جای اندازه قاشق غذاخوری باید محتوی 3 قاشق قهوه خوری از هر گیاه به کار رود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 357038 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟