با خرد کردن سبزیجات خواص درمانی را بیشتر کنید

مصرف میوه و سبزیجات تازه برای سلامت بدن مفید است و خرد کردن بهترین راه برای جذب خواص درمانی بیشتر محسوب می‌شود.کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند خُرد کردن سبزیجات (و نه پوره یا خمیر کردن آن‌ها با دستگاه‌های غذاساز) سبب افزایش خواص مغذی و معدنی آن‌ها می‌شود.

تحقیقات نشان داده است سبزیجات خُرد شده سبب ترشح آنزیم‌های سالمی در بدن می‌شوند که به هضم مواد غذایی کمک می‌کنند، همچنین وقتی سبزیجات خرد می‌شود آنتی اکسیدان‌های مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن را آزاد می‌کنند و خوردن آنها فایده بیشتری برای سلامت بدن دارد.

همچنین وقتی سبزیجات خُرد می‌شوند نیاز به جویدن کمتری دارند و این سبب هضم بهتر مواد غذایی، سلامت دندان‌ها و دستگاه گوارش می‌شود.

برای به دست آوردن بیشترین بهره از سبزیجاتی که خُرد شده اند باید در فاصله زمانی کوتاهی پس از خُرد کردن و آماده سازی آن‌ها را مصرف کنید و گرنه خواص درمانی خود را از دست می‌دهند و به عبارتی پلاسیده می‌شوند.

بهترین وسیله برای حفظ ارزش تغذیه‌ای سبزیجات خرد کردن آن‌ها با چاقو یا رنده دانه درشت است و پوره یا خمیر کردن سبزیجات ارزش تغذیه‌ای آن‌ها را از بین می‌برد.

سبزیجات دارای ویتامین و املاح معدنی، چون ویتامین C، پتاسیم و پلی فنول‌ها هستند. پلی فنول‌ها ترکیب‌هایی هستند که سبب ایجاد رنگ‌های مختلف درگیاهان می‌شوند و طعم آن‌ها را تلخ می‌کنند، همچنین این مواد شیمیایی عامل تولید آنتی اکسیدان هستند.

آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر آسیب ناشی از مولکول‌های مضر محافظت می‌کنند وسبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

خردکردن سبزیجاتی، چون هویج می‌توان سطح آنتی اکسیدان موجود دراین خوراکی پرفایده را ۲۰۰ درصد افزایش دهد با این حال همین آنزیم‌ها پس ازخرد کردن سبزیجات باعث دگرگون شدن رنگ و قهوه‌ای شدن آن‌ها (به ویژه درسیب درختی و آووکادو) می‌شود.

نگه داشتن میوه‌ها وسبزیجات خرد شده به حالت منجمد و دردمای سرد می‌تواند سبب کند شدن فرآیند قهوه‌ای شدن آن‌ها شود. هرچه قهوه‌ای شدن رنگ میوه بیشترشود نشان دهنده ازدست دادن مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان‌های موجود درآن است.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ سلامتی از خود میوه به همراه پالپ (گوشت میوه) استفاده کنند و میوه را بجوند تا بیشتر ین بهره را از خواص درمانی آن به دست آورند. مصرف آبمیوه حتی به شکل طبیعی می‌تواند درصد بالایی قند را وارد بدن کند و در دراز مدت سبب چاقی وابتلا به دیابت نوع دو در افراد می‌شود.

آبمیوه برخی میوه ها، چون چغندر، هویج و سیب می‌تواند حاوی بیش از ۳۰ گرم قند باشد و برای بیماران دیابتی مصرف زیاده ازحد آن مضر است.

همچنین آبمیوه به دلیل آنکه حاوی فیبر نیست می‌تواند سبب چاقی واضافه وزن درافراد شود، کارشناسان درپژوهش‌های خود دریافتند آب پرتقال طبیعی تنها ۳۰ ثانیه پس از آبگیری بخش زیادی از مواد مغذی خود را ازدست می‌دهد به همین دلیل باید به سرعت پس از آبگیری مصرف شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 353563 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟