محبوب‌ترین و پرچالش ترین رژیم های غذایی دنیا

رژیم ماکروبیوتیک در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی تبدیل شده بود. این رژیم به رژیم‌گیرندگان تاکید می‌کرد که از مواد غذایی کامل به‌جای مواد غذایی فرآوری‌شده استفاده کنند و همچنین کارهایی مثل مدیتیشن، تغییر الگوهای تغذیه‌ای و الگوهای سبک زندگی را جدی بگیرند.

۱. آیا رژیم اتکینز (Atkins Diet) جزو رژیم‌های موقتی و بیهوده است؟‌

رژیم اتکینز که اجازه استفاده از تمامی مواد غذایی را به رژیم‌گیرندگان می‌داد، دیگر جایگاهی در جهان ندارد، چون نسخه اصلاح‌شده و ساده‌شده‌ای از این رژیم در سال ۲۰۰۲ طراحی شد که یک اصل اساسی دارد: استفاده متعادل از پروتئین‌های بدون چربی و حجم مصرفی کنترل‌شده در استفاده از چربی‌ها و کربوهیدرات‌های سالم. ایده اصلی در رژیم اتکینز اصلاح‌شده همانند بسیاری از رژیم‌های دیگر، متوقف کردن استفاده از قندها و آردهای تصفیه‌شده است. با این‌ حال، مصرف غلات سبوس‌دار و مغذی در این رژیم باید تا رسیدن به مرحله ثبات‌سازی از برنامه غذایی کنار گذاشته شود. در حالی که طرفداران این رژیم از اثربخشی آن در کوتاه‌مدت و همچنین ساده بودن پیروی از آن صحبت می‌کنند، منتقدان می‌گویند که رژیم اتکینز، حتی در نوع اصلاح‌شده‌اش، اصلا رژیم متعادلی نیست و حتی می‌تواند باعث کمبود کلسیم در بدن شود.

۲. حفظ رژیم پالئو (Paleo Diet) در درازمدت سخت است

رژیم پالئو به شما اجازه می‌دهد فقط از گروه‌های غذایی‌ای استفاده کنید که اولین انسان‌های ساکن در کره زمین، حدود نیم میلیون سال پیش، از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. این گروه‌های غذایی عبارت‌اند از ماهی، گوشت‌های قرمز بدون چربی، میوه، سبزی‌های غیرنشاسته‌ای و مغزهای خام. همچنین این گروه‌های غذایی نیز باید در این رژیم کنار گذاشته شوند: سبزی‌های نشاسته‌ای، محصولات لبنی، غلات و مواد غذایی فرآوری‌شده. از آن‌جایی که رژیم پالئو دارای دستورالعمل‌های واضح و روشن است، بر استفاده از مواد غذایی مغذی تمرکز دارد و بر ورزش Sport کردن تاکید می‌کند، این رژیم توانسته است که طرفداران زیادی پیدا کند. با این‌ حال، متخصصان تاکید می‌کنند که نتایج مثبت پیروی از رژیم پالئو در درازمدت اصلا به اثبات نرسیده است و حفظ این رژیم در درازمدت فوق‌العاده دشوار است.

۳. کاهش وزن و احساس سیری با رژیم حجمی (Volumetrics Diet) امکان‌پذیر است؟

تردیدی نیست که همه ما می‌خواهیم کالری کمتری دریافت کنیم و همچنان سیر بمانیم و از همین طریق هم وزن خودمان را کاهش بدهیم. طراحان رژیم حجمی مدعی هستند که این رژیم می‌تواند براساس همین استراتژی عمل کند. در رژیم حجمی برای دستیابی به این هدف، استفاده از مواد غذایی سالم و سرشار از آب مانند میوه‌ها و سبزی‌ها به رژیم‌گیرندگان توصیه می‌شود، چون این مواد غذایی تراکم انرژی کمتری نسبت به مواد غذایی چرب و شیرین دارند. مطالعات علمی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که اگر رژیم حجمی به‌ درستی اجرا شود، می‌تواند به نتایج مثبتی برسد. البته از نقاط ضعف رژیم حجمی می‌توان به تاکید این رژیم بر پخت‌وپز در خانه اشاره کرد که واقعا برای بعضی از افراد غیرممکن است.

۴. رژیم ماکروبیوتیک (Macrobiotic Diet) می‌تواند ناسالم و آزاردهنده باشد

رژیم ماکروبیوتیک در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی تبدیل شده بود. این رژیم به رژیم‌گیرندگان تاکید می‌کرد که از مواد غذایی کامل به‌ جای مواد غذایی فرآوری‌شده استفاده کنند و همچنین کارهایی مثل مدیتیشن، تغییر الگوهای تغذیه‌ای و الگوهای سبک زندگی را جدی بگیرند. در ضمن، بخش اصلی وعده‌های غذایی در این رژیم باید شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها باشد. با این‌ حال،‌ محققان هشدار داده‌اند که این برنامه غذایی براساس دستورالعمل‌های شدیدا دشوار شکل گرفته است و نه‌تنها پیروی از آن را با مشکل مواجه خواهد کرد، بلکه می‌تواند به کمبودهای تغذیه‌ای منجر شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 350663 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟