با این مواد غذایی زیبایی و سلامت موهایتان را تضمین کنید

خیلی از افراد از ظاهر موهایشان راضی نیستند، زیرا ریزش، کندی رشد، خشکی، شکنندگی، کدری و سفید شدن زود هنگام مو را تجربه می‌‌کنند.

اگرچه مصرف محصولاتی از قبیل شامپوها، نرم کننده‌ها و تقویت کننده‌های مو رویکرد معمول مواجهه با مشکلات مذکور است اما مصرف بعضی از مواد مغذی می‌‌تواند تضمین بهتری برای داشتن موهای سالم و زیبا باشد.به طور کلی رژیم غذایی متعادل حاوی پروتیئن‌های حیوانی و گیاهی، سبزیها و میوه‌ها، غلات سبوسدار، حبوبات، ماهی‌های چرب و لبنیات کم چرب سلامت مو را تضمین می‌‌کند.

در این بین تنوع مواد غذایی مصرفی نیز شرط دیگر تامین سلامت کلی بدن از جمله سلامت پوست و مو است.موها ماهانه 0/5 الی 1 سانتی‌متر رشد می‌‌کنند، مصرف روزانه مواد مغذی رشد ناخن، پوست و مو را میسر می‌‌کند. پیروی از رژیم غذایی سالم باعث رشد سلول‌های قوی‌تر و سالم‌تر در کل بدن از درون و بیرون می‌‌شود.

اگر فرد با موهای نازک و کم حجم بدنیا آمده باشد، مستقل از این که از رژیم غذایی سالم حاوی مقادیر کافی مواد مغذی پیروی کند یا شامپو خاصی مصرف کند، موهایش حجیم و کلفت نخواهد شد.

امروزه مکمل‌های ویتامینی زیادی برای حفظ سلامت پوست و مو در بازار Store عرضه می‌‌شود. اما توصیه کلی به مصرف منابع غذایی ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز روزانه است.

ماهی‌های چرب از جمله ماهی سمن (سالمون)

وقتی صحبت از زیبایی پوست و مو به میان می‌‌آید کمتر ماده غذایی است که بتواند با این ماهی رقابت کند.ماهی سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و منبع غنی پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین B12 و آهن است.

اسیدهای چرب امگا 3 برای داشتن پوست و مو سالم ضروری است. کمبود این اسیدهای چرب می‌‌تواند باعث خشکی پوست و مو شود و به آنها ظاهری کدر و مرده دهد.

افراد گیاهخوار و افراد دیگری که تمایل به مصرف منابع گیاهی این اسیدهای چرب را دارند می‌‌توانند از تخم بزرک، گردو، روغن هسته انگور و روغن کنولا بهره ببرند.

سبزیجات برگ سبز تیره

اسفناج همانند بروکلی منبع غنی ویتامین‌هایC و A است که بدن از این ویتامین‌ها برای تولید سبوم (چربی پوست) استفاده می‌‌کند.این ماده که توسط فولیکول‌های مو ترشح می‌‌شود نرم کننده طبیعی مو است.

ویتامین C هم چنین آنتی اکسیدان قوی است که از سلول‌های داخل فولیکول‌ها و سلولهای جدار عروق در برابر حملات رادیکالهای آزاد محافظت می‌‌کند.سبزیجات برگ سبز تیره هم چنین محتوی آهن و کلسیم نیز هستند هر چند جذب آهن آنها به اندازه منابع حیوانی نیست.

سبزیهای رنگی منبع غنی ویتامین A هستند، که باعث بهبود سلامت پوست می‌‌شود.از آنجایی که پوست سالم برای داشتن موهای نرم و درخشان ضروری است، می‌‌توانید این سبزیها را در سالاد یا به عنوان میان وعده در برنامه غذایی خود بگنجانید.

حبوبات

لوبیا ، عدس و حبوبات دیگر جزء ضروری رژیم غذایی مراقبت از مو هستند. این مواد نه تنها محتوی مقادیرکافی پروتئین هستند که باعث بهبود رشد مو می‌‌شود، بلکه منبع خوب آهن، روی و بیوتین هستند.با وجودی که کمبود بیوتین نادر است ولی در صورت وجود کمبود این ریز مغذی موها شکننده می‌‌شود.

آجیل

آجیل منبع خوب سلنیوم است. این ماده مغذی برای سلامت مو لازم است. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و روی است که نرم کننده مو به حساب می‌‌آید.کمبود روی می‌‌تواند باعث ریزش مو شود، بنابراین گنجاندن آجیل خام و بدون نمک در برنامه غذایی روزانه در محدوده انرژی مورد نیاز بدن رویکرد دیگری برای داشتن موهای سالم است.

ماکیان

مرغ و بوقلمون جزء منابع پروتئینی با کیفیت بالا هستند که به داشتن موهای سالم کمک می‌‌کنند. عدم مصرف پروتئین کافی یا پروتئین با کیفیت مطلوب باعث ایجاد موهای ضعیف و شکننده می‌‌شود.

آهن موجود در ماکیان نیز قابلیت جذب بسیار خوبی دارد، به این معنی که به راحتی توسط بدن جذب می‌‌شود.

تخم‌مرغ

وقتی سخن از موهای سالم به میان می‌‌آید مهم نیست که چطور تخم مرغ را طبخ می‌‌کنید بلکه وجود آن در برنامه غذایی تضمینی برای دریافت منبع پروتئین با کیفیت بالا است.

این ماده غذایی محتوی بیوتین و ویتامین B12 نیز هست. البته توصیه کلی به مصرف تخم مرغ به صورت آب پز است که نگرانی آلودگی به سالمونلا را کاهش می‌‌دهد و نیاز به افزودن روغن و در نتیجه افزایش انرژی دریافتی را ندارد.

غلات سبوسدار

غلات سبوسدار مانند: نان، ماکارونی سبوسدار و ... نه تنها برای سلامت قلب Heart و عروق شما مناسب است، بلکه می‌‌تواند سلامت موهای شما را نیز تامین کند.این ماده غذایی محتوی روی، آهن و ویتامین های گروه B است. میان وعده‌های حاوی غلات سبوسدار می‌‌تواند انتخاب مناسبی برای زمانی که انرژی فرد تحلیل رفته و هنوز تا وعده غذایی اصلی زمان باقی است، باشد.

لبنیات کم چرب

لبنیات کم چرب از جمله شیر و ماست کم چرب منبع غنی کلسیم هستند که برای رشد مو ضروری است. این محصولات هم چنین منبع غنی پروتئین با کیفیت بالا هستند.افزودن ماست یا پنیر کم چرب به میان وعده روزانه می‌‌تواند به دریافت مقادیر کافی کلسیم کمک کند.

برای افزودن به مزایای محصولات لبنی می‌‌توانید تخم بزرک یا گردو را به ماست اضافه کنید تا منابع کافی اسیدهای چرب امگا 3 و روی نیز به این محصولات اضافه شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟