با این بیماری پاییزی آشنا شوید

متخصصان و حتی فعالان طب سنتی(traditional medicine) معتقدند که با آغاز فصل پاییز این دردها سراغ انسان‌ می‌آیند دکترشهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به این‌که «بدون شک زخم معده یا زخم اثنی‌عشر از بیماری‌هایی است که در فصل پاییز دیده می‌شود».

وی گفت: ارتباط بین فصل پاییز و درد معده تقریبا مسئله‌ا‌ی ثابت شده است و حاکی از آن است که شیوع و بروز زخم‌های معده و اثنی‌عشر در فصل‌های بهار و پاییز بیشتر از زمستان و تابستان است.

اما این‌که علت اصلی بروز و شیوع این بیماری‌ها در این فصل چیست مسئله‌ی صددر صد اثبات شده‌ای نمی‌تواند باشد.

شاید بتوان گفت که فعال شدن میکروب‌ها یا عوامل دیگری مثل مصرف سیگار، استرس، بیماری‌های مزمن، رژیم غذایی غلط و عوامل ژنتیک باعث بروز این بیماری‌ها می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شایع‌ترین عامل، هلیکوباکتر است. فعالیت این ارگانیزم در فصل پاییز بیشتر می‌شود.

هرچند نباید این نکته را نیز فراموش کرد که بیشتر دردهای معده ناشی از زخم نیستند و می‌تواند ناشی از سوء ‌هاضمه باشد که علل خیلی مرتبطی با تغیرات فصلی ندارد.

چطور تشخیص دهیم؟

این متخصص گوارش می‌گوید: باید قبل از آغاز هر درمانی بررسی‌های پزشکی زیادی در این خصوص انجام بگیرد.

بسیاری از بیمارانی که درد شکم دارند به خودی خود احتیاجی به آندوسکپی ندارند و با یک معاینه‌ی ساده وآزمایش‌های اولیه‌ وتوجه به رژیم غذایی می‌توان بیماری را تشخیص داد

گاهی اوقات برخی از بیماران به دلایلی مثل سابقه‌ی فامیلی سرطان(Cancer) یا سن بالاتر از 45سال یا دردی که با درمان‌های اولیه خوب نشده یا اگر تست‌های آزمایشی عادی منجر به تشخیص نشده باشد به آندوسکپی و بررسی‌های دیگر نیاز پیدا می‌کنند.

اگر علائم بالینی بیمار مشکوک به زخم باشد در صورت نیاز آندوسکپی انجام می‌دهیم.

اگر متوجه می‌شویم وتشخیص داده شود که این بیمار دچار زخم معده شده باید در مرحله‌ی بعدی ارگانیزم هلیکو‌باکتر بررسی شود و براساس آن تصمیم به درمان می‌گیریم اما اگر معاینات پزشکی نشان دهد که این فرد زخم ندارد به عنوان سوء هاضمه در خصوص نوع درمان او تصمیم‌ می‌گیریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 326347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟