زنگ خطر سرطان کلیه

متاسفانه تعداد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان کلیه در مرحله‌ای از بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند که قسمت‌های مختلف بدن درگیر شده است. سرطان(Cancer) کلیه بدون نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی در مراحل اولیه با یک جراحی ساده و دارو درمانی دراز مدت برطرف می‌شود، اما در مراحل پیشرفته نه تنها هزینه درمان آن ماهانه حدود 15 میلیون تومان است بلکه درمان قطعی نیز نمی‌شود .

گفت‌وگوی ما را با دکتر سید هادی مولانا، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی بخوانید تا دریابید توجه به علائم این بیماری و مراجعه بموقع به پزشک در درمان قطعی سرطان کلیه چقدر اهمیت دارد .

توجه داشته باشید از شایع‌ترین علائم سرطان کلیه، وجود خون در ادرار است. مهم‌ترین علامت‌هایی که تومور‌های کلیه در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، احساس سنگینی و فشار در پهلوها، درد در ناحیه کلیه، دفع خون در ادرار و لمس توده در ناحیه پهلوست.

به بیان دیگر، دردهای شکمی، وجود خون در ادرار و توده در پهلو، خستگی، تعریق شبانگاهی، کاهش وزن بدون دلیل، بی اشتهایی، تب، افزایش کلسیم خون و فشار خون ناگهانی بالا باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. البته این بیماری در مراحل اولیه بدون علائم بالینی است، ولی توجه و ریشه‌یابی علائم فوق به تشخیص زودهنگام بیماری(Sickness) کمک می‌کند.

یکی از تومورهای شایع دستگاه ادراری،تومورهای کلیوی است که حدود 3درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شود و در آقایان نسبت به خانم‌ها شایع‌‌تر است. عوامل مختلف محیطی و ژنتیک در بروز آن نقش دارند.

ثابت شده است علت یک سوم موارد ابتلا به سرطان کلیه، سیگار است. کمااین که این بیماری در افراد سیگاری در مراحل پیشرفته‌‌تر بروز می‌کند‌.

همچنین چاقی و اضافه وزن، افزایش فشار خون، استفاده از رژیم‌های پرنمک،‌ مصرف زیاد گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده، استفاده طولانی‌مدت از مسکن‌ها، برخی شغل‌ها که با صنایع شیمیایی و سموم گیاهی مرتبط هستند، دیالیز طولانی مدت و پیوند کلیه از فاکتور‌های خطر در این سرطان محسوب می‌شوند .بعلاوه برخی بررسی‌ها نشان داده است سرطان کلیه با عفونت مزمن با هپاتیت c و نیز سنگ کلیه در مردان مرتبط است.

بی‌شک، تشخیص سرطان کلیه در مراحل اولیه در بهبود بیماری و کاهش بار مالی ناشی از درمان بسیار موثر است. برای تشخیص تومورهای کلیوی باید از آزمایشات کامل خون و ادراری، سونوگرافی و سی‌تی اسکن بهره گرفت.

 

بی‌شک افرادی که در خانواده، زمینه سرطان کلیه یا فاکتورهای خطر بیماری‌های کلیوی را دارند باید معاینه دوره‌ای از قبیل انجام سونوگرافی هر شش ماه یا یک سال را برای تشخیص‌های احتمالی تومور کلیه مد نظر قرار دهند.

 

خوشبختانه با تشخیص سرطان کلیه در مراحل اولیه با عمل جراحی تمام توده سرطانی خارج می‌شود.سپس با استفاده از بعضی داروها، مقاومت بیمار برای مبارزه با سرطان ارتقا داده می‌شود. در این نوع سرطان معمولا اگر مشکل متاستاز یا دست‌اندازی بیماری به سایر ارگان‌ها مطرح نباشد، نیاز به شیمی درمانی و رادیو تراپی وجود ندارد.

اما اگر بیماری به کبد، ریه و مغز سرایت کند بیمار باید ایمنو تراپی شود که نه تنها بسیار پر هزینه است که درمان قطعی را نیز به دنبال ندارد.

این علائم نشان می‌دهد کلیه‌های شما به توجه بیشتری نیاز دارد:

فشارتان بیش از اندازه بالا یا پایین است.

در قسمت زیر و پشت شکم احساس درد دارید.

رنگ ادرارتان تیره و کدر است.

زیاد تشنه می‌شوید.

احساس درد در پایین کمر دارید.

تکرر ادرار شبانه دارید.

ادرارتان روزانه کمتر از نیم لیتر است و احساس پری مداوم مثانه دارید.

حین دفع ادرار درد دارید .

قوزک پایتان در طول شب ورم می‌کند.

چشم‌هایتان بعد از بیدار شدن پف می‌کند.

بدون هیچ ضربه‌ای، دچار کبودی و خون مردگی در بدن می‌شوید.

نسخه مراقبت از کلیه‌ها

کاهش مصرف نمک و مواد غذایی آماده

پرهیز از افراط در مصرف محصولات لبنی پرچرب

پرهیز از زیاده روی در مصرف پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت‌های قرمز یا تخم مرغ

خودداری از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا نوشیدنی‌های بسیار شیرین

مصرف زیاد میوه و سبزی‌های دوستدار کلیه (مانند پرتقال، انگور، لیموترش، هلو، کرفس، هویج، خیار، سیب، هندوانه، طالبی، کاهو و گریپ فروت)

مصرف آب سبزیجات و میوه‌ها

کاهش مصرف مسکن‌ها (آسپیرین و ایبوپروفن)

افزایش مصرف آب تا اندازه‌ای که رنگ ادرار شفاف و زرد روشن شودبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 326308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟