دو شیوه مقابله با افسردگی فصلی

به گزارش خبرنگار گروه سلامت رکنا،یک روان شناس و استاد دانشگاه در خصوص طبقه بندی اختلالات خلقی به ویژه افسردگی گفت:بر حسب آمارهای ثبت شده به نظر می رسد افسردگی در بین زنان فراوانی بیشتری دارد و این اختلال با زاویه تابش نور خورشید و تغییرات در فصل به افسردگی فصلی تغییر می کند.

دکتر عزت الله کردمیرزا روان شناس در گفت و گو با خبرنگار گروه سلامت رکنا افزود:اغلب زنان به واسطه خانه دار بودن و اشتغال در محیط هایی که مسقف است و چون کمتر در معرض نور قرار می گیرند زودتر به اختلال عاطفی فصلی یا همان افسردگی فصلی مبتلا می شوند.

این روان شناس  با اشاره به این مهم که این اختلال در فصل پاییز و زمستان شروع شده و در بهار و اوایل تابستان به پایان می رسد تصریح کرد : گاهی اوقات این اختلال تحت عنوان بی حوصلگی زمستانه یاد می شود و مورد ارزیابی قرار می گیرد . اختلال افسردگی فصلی زمانی بروز پیدا می کند که فرد دو هفته مدام بی حوصله بوده و در مکان هایی که تابش نور خورشید یا نورهای دیگر کم است قرار گرفته باشد.

وی در خصوص علائم این اختلال گفت: این اختلال با احساس اندوه شروع می شود و افراد در همه ساعات روز احساس غمگینی دارند حتی در مواردی دیده می شود برخی افراد به مصرف مواد قندی گرایش پیدا می کنند و احساس خستگی و کاهش میزان انرژی علاوه بر احساس اندوه سبب چاقی و اضافه وزن می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد:افسردگی فصلی در دو بعد پیشگیری و بحران قابل بررسی است .از بعد پیشگیری توصیه می شود افراد در طول روز زمانی را بیرون رفتن از خانه یا محل کار انتخاب کنند که نور موجود باشد.همچنین رژیم غذایی متعادل که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است را در سبد غذایی شان قرار دهند.

کردمیرزا با اشاره به راهکارهای دیگر بیان کرد:افرادی که مستعد ابتلا به افسردگی فصلی هستند بهتر است در رژیم غذایی شان مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای را کاهش دهند.همچنین روزانه 20 دقیقه پیاده روی سریع داشته باشند.در نهایت به منظور پیشگیری از تبعات اجتماعی و ارتباطی توصیه می شود در این فصل ارتباط شان را با یک مشاور حفظ کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟