این ادویه‌های خوش عطر و طعم را جایگزین نمک کنید

نمک یکی از پر مصرف ترین مواد در دنیاست که برای بهترشدن طعم غذا در پخت‌وپز استفاده می‌شود.نمک غنى از موادمعدنی بوده و میزان کم آن به خصوص در خانم ها به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها و سایر فعل و انفعالات بدن مهم کمک می‌کند اما نکته قابل توجه این است که در بسیارى از کشورها مانند ایران مردم چند برابر استاندارد و نیاز بدن نکم مصرف مى کننند و به تبع آن گرفتار فشارخون، مشکلات التهابى، بیمرى هاى قلبى و عروقى و کلیوى و حتى سکته قلبى و مغزى مى شوند.

براى حفظ سلامت باید میزان نمک مصرفى را محدود کرد و یکى از روش هاى موثر استفاده تر چاشنى ها و ادویه هایى است که طعم مطلوبى به غذا مى دهند و عوارض خطرناک مصرف زیاد نمک را به دنبال ندارند، در ادامه با برخی ادویه‌هاى خوش طعم و عطر که می‌توانید آنها را جایگزین نمک کنید، آشنا شوید.

سیر ادویه‌ای سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست و پس از مصرف و جذب ترکیبات آن در بدن سلامت فرد تا حد زیادى ارتقا پیدا مى کند همچنین در پیشگیری از ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها موثر است، سیر ماده‌ای با ویژگی‌های ضدالتهابی و ادرارآور است، که اثرات آن موجب کاهش احتباس مایع در بدن و پیشگیری از مشکلات قلبی‌وعروقی می‌شود.

پودر پیاز خواص فوق العاده اى مشابه با سیر دارد و به دلیل اینکه حاوى ماده اى به نام آلیسین است براى افرادى که تصمیم دارند نمک مصرفى خود را کاهش دهند پودر پیاز جایگزینی مناسبى است، با وجود اینکه پودر پیاز از خاصیت هاى کمتری در مقایسه با خود پیاز دارد، اما مواد مغذی موجود در آن موجب می‌شوند تا جای گزین خوبى برای بهبود عطر و طعم غذا باشد.

فلفل سیاه ادویه‌ای با ویژگی‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و پس از مصرف در بدن از بافت‌ها در برابر اثرات منفی رادیکال‌های آزاد و خطر ابتلا به سرطان محافظت می‌کنند، مصرف فلفل‌سیاه در مبارزه با فشارخون بالا به بدن کمک می‌کند و با گذشت زمان عملکرد کلیه‌ها را با تحریک دفع مایعات ارتقا می‌بخشد.

زردچوبه ادویه‌ای شناخته شده در دنیای آشپزی محسوب می‌شود،که طعم خاص و رنگ نارنجی این ادویه در محبوبیت آن بین آشپزها بى تاثیر نبوده است، این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها گزینه خوبی برای افرادی است که قصد دارند بدون استفاده از نمک عطروطعم غذای خود را بهتر کنند، ویژگی‌های ضدالتهابی، گوارشی و ضد باکتری زردچوبه به بهبود سلامت انسان و محافظت از سلول‌ها در زمان ابتلا به بیماری کمک می‌کنند.

ارگانو به‌واسطه ویژگی‌های دارویی خود شناخته شده است و یک ادویه خوش عطروطعم است که می‌توانید برای کاهش مصرف نمک در دستور غذاهای مختلف استفاده کنید.ارگانو حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، و روغن‌های اساسی است و از ویژگی‌های گندزدایی، ضدقارچ و ضدالتهاب سود می‌برد.مصرف منظم ارگانو عملکرد سیستم‌ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

زیره زمانی که در تلاش برای کاهش مصرف نمک هستید، مقدار کمی زیره در غذا می‌تواند عطر و طعمی مطبوع به آن ببخشد.این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. مصرف منظم زیره به کنترل کلسترول خون و کاهش خطر مشکلات قلبی‌وعروقی کمک می‌کند.

زنجبیل به‌واسطه ویژگی‌ها ضدالتهاب، گوارشی، و آنتی‌اکسیدانی خود شناخته شده است و یک گزینه عالی دیگر برای افرادی محسوب می‌شود که در پی کاهش مصرف نمک خود هستند.زنجبیل حاوی تراکم بالایی از ترکیبی به‌نام جینجرول است که افزون بر بخشیدن عطروطعمی تند به زنجبیل، مسئول فواید دارویی آن نیز است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317556 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟