عوارض خوردن نوشابه‌های رژیمی چیست؟

محققان دریافتند خطر مصرف نوشابه‌های رژیمی کمتر از نوشابه‌های عادی سرشار از قند نیست و  به همان اندازه باعث ابتلا به انواع بیماری‌ها می شوند.
محققان در دانشکده پزشکی هاروارد با انجام یک مطالعه بر روی بیش از ۳ هزار زن در طول ۱۱ سال نشان دادند دریافت نوشابه‌های رژیمی با خطر ۲ برابری نارسایی کلیه همراه است.وقتی زنان بیش از ۲ بار در روز نوشابه دریافت کنند، عملکرد کلیه‌ها شروع به کاهش می‌کند. حتی جالب‌تر اینکه با مصرف نوشابه‌های معمولی این عارضه دیده نمی‌شود، در نتیجه محققان معتقدند که شیرین کننده‌های رژیمی مسئول این عارضه هستند. مصرف نوشابه‌های رژیمی ۲ برابر بیشتر از نوشابه‌های معمولی سبب افزایش چاقی و اضافه وزن می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد شیرین کننده‌های مصنوعی با تحریک گیرنده‌های چشایی در زبان و مغز، سبب تحریک سلول‌های عصبی و تمایل به خوردن مداوم مواد شیرین می‌شوند.
 مطالعه مرکز تحقیقات علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس ثابت کرد افرادی که نوشیدنی‌های رژیمی مصرف می‌کنند در طول سالیان، ۷۰ درصد دور کمر آن‌ها نسبت به کسانی که نوشابه - رژیمی و غیر رژیمی – مصرف نمی‌کنند، بیشتر خواهد بود.
اسید سیتریک و اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های رژیمی باعث فرسایش مینای دندان می‌شوند. محققان در دانشگاه میشیگان با بررسی وضعیت دهان و دندان افراد حریص در مصرف نوشابه، دریافتند این افراد دندان‌های پرکرده و از دست رفته بیشتری نسبت به افراد عادی دارند.
به دلیل وجود شیرین کننده‌های مصنوعی در این نوع نوشابه‌ها، به طور بالقوه با ترشح غیر ضروری انسولین در هنگامی که هیچ قندی برای هضم شدن وجود ندارد، منجر به افزایش مقاومت به انسولین و در نتیجه با افزایش خطر دیابت نوع دو همراه است.
 تحقیق پژوهشگران دانشگاه تافتس می گویند مصرف نوشابه‌های رژیمی به طور منظم در هفته باعث کاهش تراکم استخوانی در افراد و بروز پوکی استخوان می‌شود که این مقدار با بالا رفتن سن بیشتر شده می‌تواند شکستگی‌های شدید به ویژه درناحیه لگن رادر آن‌ها ایجاد کند، علت پوکی استخوان وجود اسید فسفریک در نوشابه است که تراکم استخوان‌ها را از بین می‌برد.
قوطی‌های نوشابه  با اختلال عملکرد غدد درون ریز و همچنین اختلالات تولید مثلی همراه است.
محققان  دریافتند کسانی که نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کنند ۳ برابر بیشتر از افرادی است که نوشابه مصرف نمی‌کننددچار سکته مغزی می شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 316567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟