استراحت مطلق مبتلایان به دیسک کمر ممنوع

کنیدمحمود کریمی مبارکه فوق تخصص جراحی زانو درباره دیسک‌های بین مهره‌ای اظهار کرد: دیسک های بین مهره‌ای شایع‌ترین علت کمردردها هستند. این دیسک‌ها حلقه‌ای دایره‌ای شکل از الیاف کلاژن هستند که در وسط آنها ماده ژلاتینی قرار دارد و حرکت مهره‌ها بر روی این دیسک‌ها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در برخی موارد این حلقه‌های دایره‌ای شکل پاره می‌شوند و ماده ژلاتینی به درون کانال نخاعی ورود پیدا می‌کند. ریشه‌های عصبی از کانال نخاعی بیرون می‌آیند در نتیجه ماده ژلاتینی روی این ریشه ها فشار وارد و فرد احساس درد می‌کند.

این فوق تخصص جراحی زانو افزود: درد در ناحیه کمر است و تا نوک انگشتان پا نیز می‌تواند منتقل شود. درد اغلب از قسمت زانو به پایین را درگیر می‌کند.

کریمی مبارکه احساس گزگز، سوزن سوزن شدن، خواب رفتن و یخ کردن پاها را از علائم شایع دیسک کمر دانست و تاکید کرد: درد مبتلایان به این عارضه معمولاً با استراحت تسکین پیدا می‌کند و با فعالیت تشدید می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تشخیص دیسک کمر از روش‌هایی مانند رادیوگرافی یا MRI استفاده می‌شود.به طور کلی اگر از افراد بالای 60 سال MRI گرفته شود همه آنها دچار دیسک کمر خفیف هستند اما همه آنها علائم دیسک کمر را ندارند وقتی از شخص MRI گرفته می‌شود که نیاز به عمل جراحی باشد.در چنین حالتی او قدرت انگشتان پایش کاهش پیدا است یا در آینده‌ای نزدیک این احتمال وجود دارد که دچار فلج عصبی شود.

کریمی مبارکه درباره جراحی دیسک کمر اظهار کرد: در این عمل، جراح با خروج ماده ژلاتینی بین دیسک‌ها سبب می‌شود که فشار از روی عصب برداشته شود در نتیجه فرد بهبود پیدا می‌کند البته تنها افرادی که دردشان ناشی از دیسک کمر است باید عمل جراحی انجام دهند زیرا در غیر این صورت اگر درد ناشی از دیسک نباشد با عمل جراحی نیز فرد بهبود پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: مبتلایان به دیسک کمر در صورت عود بیماریشان تنها باید سه روز استراحت کنند افراد دچار این عارضه باید به پهلو بخوابند و بالشی را بین زانوهایشان قرار دهند و پاهایشان را به داخل شکم جمع کنند، همچنین افراد دچار این عارضه باید از داروهای ضد التهاب مانند «ایندومتاسین» و «بروفن»، داروهای آرام‌بخش عصبی خفیف مانند «استامینوفن کدئین» و «گاباپنتین» و داروهای ضد افسردگی مانند «ایمی‌پرامین» یا «آمی‌تریپتیلین» استفاده کنند.

وی گفت: حدود 90 درصد مبتلایان به دیسک کمر در زمان عود بیماریشان با استراحت کردن، فیزیوتراپی و مصرف داروها بهبود پیدا می‌کنند این افراد باید ورزش‌های تقویتی عضلات شکم را نیز انجام دهند برای این منظور اشخاص باید پاهایشان را داخل شکم جمع کنند و در حالتی‌که دست‌هایشان را بر روی زانوهایشان گذاشته‌اند، هر زانو را به مدت 10 شماره جمع و آزاد کنند سپس این حرکت را برای هر 2 زانویشان انجام دهند.افرادی که عضلات شکم محکم‌تری دارند، کانال نخاعی آنها گشادتر است، بنابراین فشار کمتری بر عصب آنها وارد می‌شود.

این فوق تخصص جراحی زانو تاکید کرد: مبتلایان به دیسک کمر باید برای تقویت عضلات شکمشان شکم خود را تا 10 شماره به داخل جمع، سپس آزاد کنند و این کار را به مدت 10 دقیقه (صبح، ظهر و شب) انجام دهند. افراد دچار این عارضه تنها می‌توانند از کمربند طبی به صورت کوتاه مدت و در زمان انجام فعالیت بدنی استفاده کنند، زیرا بستن مداوم کمربند طبی تنبلی، شلی عضلات شکم و افزایش درد را به همراه دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟