فواید بی نظیر سیب زمینی هندی که از آن بی خبرید

سیب زمینی هندی که اغلب با سیب زمینی شیرین اشتباه گرفته می شود، بومی آفریقا و آسیا است. گوشت این نوع سیب زمینی به رنگ های قهوه ای مایل به زرد تا صورتی یا بنفش وجود دارد. سیب زمینی هندی حاوی نشاسته می باشد. همچنین منبع انرژی سالمی را به همراه فواید غذایی مهم برای بدن فراهم می کند.
پروتئین
سیب زمینی هندی حاوی کمی پروتئین است. بدن پروتئین را برای ساخت ماهیچه ها، ترمیم بافت ها و تولید مولکول های زیستی از جمله آنزیم ها و هورمون ها استفاده می کند. در صورت عدم مصرف کربوهیدرات، پروتئین به عنوان یک منبع سوخت برای بدن عمل می کند. توصیه می شود روزانه به ازای هر ۴۵۰ گرم از وزن بدن ۰.۸ گرم پروتئین مصرف شود. یک فنجان از سیب زمینی هندی حاوی ۲ گرم پروتئین است.
کربوهیدرات
بیشتر کربوهیدرات موجود در سیب زمینی هندی (تقریبا ۴۰ گرم در یک فنجان سیب زمینی هندی) از نوع کربوهیدرات پیچیده است. این نوع کربوهیدرات به عنوان سوخت بدن بوده، به طوریکه به بدن اجازه می دهد تا پروتئین به جای تولید انرژی برای کاربردش در بدن حفظ شود. سیب زمینی هندی همچنین حاوی فیبر بوده و این نوع کربوهیدرات در بدن قابل هضم نیست. همچنین براساس دانشگاه ایلینوی در ایلات متحده، فیبر به حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از خطر چاقی، بیماری قلبی و برخی از سرطان ها کمک می کند.
چربی
سیب زمینی هندی مقدار کمی چربی دارد، به طوریکه هر یک فنجان حاوی کمتر از ۰.۲۵ گرم چربی است. چربی غذایی برای حفظ سلامت غشای سلولی و کمک به جذب ویتامین های محلول در چربی مفید بوده، اما مقدار زیاد چربی غذایی با بیماری قلبی در ارتباط است. این نوع سیب زمینی کم چرب ممکن است باعث کاهش مصرف چربی غذایی برای بهبود سطح سلامتی شود.
ویتامین ها
سیب زمینی هندی منبعی غنی از ویتامین C و ویتامین B6 است. یک فنجان از این ماده غذایی تقریبا ۲۰ درصد ارزش غذایی را برای هر یک این ویتامین ها فراهم می کند. ویتامین C در ترمیم بافت ها و بهبود جراحات موثر بوده و با ویژگی های آنتی اکسیدانی مانع از اثرات مخرب رادیکال های آزاد می شود. متابولیسم پروتئین به ویتامین B6 نیازمند است که به تبدیل کربوهیدرات به انرژی کمک می کند. همچنین یک فنجان از سیب زمینی هندی ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ویتامین را تامین می کند.
موادمعدنی
مقدار زیادی منگنز، مس و پتاسیم در سیب زمینی وجود دارد، به طوریکه یک فنجان سیب زمینی ۲۰ درصد از نیاز روزانه به هر یک از این موادمعدنی را برای بدن فراهم می کند. منگنز برای حفظ سلامتی مفید بوده و ممکن است به سم زدایی بدن کمک کند. مس همچنین در تولید پروتئین هایی از جمله هموگلوبین، الاستین و کلاژن موثر است. پتاسیم نیز در فرآیندهای حیاتی بدن مانند تولید انرژی، انقباض ماهیچه ای و تکانه های عصبی مفید خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 299626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟