42 خوراکی چربی سوز قوی

به گزارش رکنا، این چربی‌های ذخیره‌سازی است که باید میزانش در بدن کم شود و تاثیر ورزش و رژیم غذایی روی این مدل‌ چربی‌ها است. در اینجا لیستی از مواد خوراکی را به شما معرفی خواهیم کرد که در پروسه چربی سوزی بدن شما موثرند.

۱. لبنیات، اولین دشمن چربی‌های بدن

مصرف لبنیات در زندگی برخی از افراد به یک عادت تبدیل شده است. بد نیست بدانید که وجود مقادیر بالایی از کلسیم باعث می‌شود تا ترکیب بدن فرد بهبود یابد. در واقع میزان کلسیمی که درون لبنیات وجود دارد، باعث می‌شود تا چربی‌هایی بدن بشکند. به علاوه به جلوگیری از ایجاد بیشتر آن‌ها نیز کمک خواهد کرد. بهتر است این نوع از مواد غذایی را مانند شیر، پنیر و ماست که منابع خوب کلسیم هستند، درون برنامه غذایی خود قرار دهید. با مصرف لبنیات به میزان ۳ بار در روز، اثراتشان را روی چربی سوزی خواهید دید.

۲. ماهی سالمون، چربی‌سوز زنده

سالمون یکی از انواع ماهی‌هاست که به دلیل داشتن مقادیر بالایی از اسید چرب امگا۳ در میان ترکیبات چربی‌سوز قرار گرفته است. این اسید چرب، باعث می‌شود تا میزان گرسنگی در شما کمتر شود. می‌توانید به جای سالمون از ماهی‌های چرب دیگر یا کنسرو ماهی تن نیز به صورت ۲ بار در هفته و همچنین به جای مصرف خود ماهی از مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

۳. تخم کتان، دانه گیاهی چربی‌سوز

در تخم کتان، مقدار زیادی امگا۳ و فیبر دیده می‌شود و به فرد کمک می‌کند تا وزن بدن را کمتر کرده و در نهایت باعث حفظ شکل ظاهری او می‌شود. به جز این در تخم کتان مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان پلی فنول نیز وجود دارد که در نهایت باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن بیشتر شود. می‌توانید تخم کتان را با اضافه کردن به آب مصرف کنید یا روی غذای خود بریزید.

۴. ماست یونانی، منبع خوبی برای CLA

این ماست طعم بسیار خوبی را داشته و با مطالعات انجام شده، مشخص شده که در سوزاندن چربی نقش مهمی دارد. در ماست یونانی مقادیر بالایی از اسید لینولئیک مزدوج یا CLA دیده می‌شود که باعث چربی‌سوزی می‌شود.

۵. شکلات تلخ، خوشمزه‌ترین چربی‌سوز دنیا

اگر دچار اضافه وزن هستید و در عین حال تمایل زیادی به شکلات دارید، می‌توانید مدل‌های تلخ را جایگزین کنید. شکلات تلخ، سرشار از “روی” است و به همین دلیل چربی‌سوزی بدن پس از مصرف آن اتفاق می‌افتد. این ماده باعث می‌شود تا هورمون “لپتین” در بدن بیشتر شده و به دنبال آن مصرف انرژی، ذخیره چربی و اشتها تنظیم شود. این فرایند در نهایت باعث از بین رفتن چربی‌ها خواهد شد. همچنین شکلات تلخ باعث ایجاد حس سیری می‌شود.

۶. سینه بوقلمون، گوشت سفید بدون چربی

اگر به دنبال گوشت‌های بدون چربی هستید، سینه بوقلمون بهترین انتخاب برای شماست. منبع خوبی از پروتئین بدون چربی بوده و کالری کمی دارد. مصرف این گوشت باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن شما بیشتر شده و میزان سوزاندن کالری نیز توسط آن نیز بالاتر رود. می‌توانید گوشت بوقلمون به صورت آب‌پز، بخارپز، کبابی یا تفت داده استفاده کنید.

۷. چای سبز، بهترین آنتی اکسیدان برای بدن

خواص آنتی‌اکسیدانی چای سبز بر هیچ کس پوشیده نیست. به همین دلیل است که در میان چربی‌سوزترین نوشیدنی‌های جهان قرار می‌گیرد. در چای سبز مقادیر بالایی از فنول و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی وجود دارد که در چربی‌سوزی و کاهش وزن موثرند. مصرف منظم آن باعث حذف مقدار زیادی از چربی‌های بدن شما خواهد شد.

۸. روغن نارگیل با تری گلیسیرید زنجیره متوسط

در میان روغن‌های خوراکی، نارگیل نیز می‌تواند یک چربی‌سوز محسوب شود. این روغن نیز حاوی تری گلیسیریدهایی با زنجیره متوسط است که در نهایت از تجمع چربی درون بدن جلوگیری می‌کند و در عین حال مصرف انرژی را بیشتر خواهند کرد.

۹. کینوا، دانه خوراکی معروف در بین ورزشکاران

احتمالا شما هم نام کینوا را در بسیاری از رژیم‌های غذایی دیده‌اید. یک دانه خوراکی که سرشار از پروتئین و فیبر است. به علاوه روی، سلنیوم و ویتامین Eنیز در ترکیبات آن دیده می‌شود. از کینوا به همراه سالاد، یا به صورت پخته همانند برنج استفاده کنید.

۱۰. هندوانه، میوه چربی‌سوز شکم

هندوانه به جز خواص فراوانی که دارد، به عنوان یکی از میوه‌ها چربی‌سوز نیز به حساب می‌آید. در هندوانه نزدیک به ۹۱ درصد آب وجود دارد که مصرف آن قبل از غذا باعث ایجاد حس سیری خواهد شد. به جز این در این میوه مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز وجود دارد که در رژیم‌های کم‌چربی نقش مهمی را بازی می‌کنند. می‌توانید برای کاهش چربی، در طول ۸ هفته روزی دو لیوان آب هندوانه را میل کنید.

۱۱. گوشت بدون چربی با رنگ روشن

اگر علاقه‌مند به مصرف گوشت هستید، بهتر است انواع بدون چربی را انتخاب کنید. عموما گوشت‌های تیره چربی‌شان نیز بیشتر است. مصرف گوشت بدون چربی باعث سیر ماندن شما در مدت‌زمان طولانی‌تر شده و درنتیجه نقش مهمی را در چربی سوزی بازی می‌کند. می‌توانید از قلوه گاو، استیک گوشت سرین یا استیک گوشت راسته به عنوان بخش‌های بدون چربی استفاده کنید.

۱۲. چای اولونگ، چربی‌سوزتر از چای سبز

اولونگ یکی از بهترین نوشیدنی‌هاست که دارای مقادیر بالایی از کافئین و کتچین بوده و نقش مهمی را در چربی‌سوزی و کالری‌سوزی بازی می‌کند. تاثیر چای اولونگ دو برابر چای سبز است.

۱۳. دانه کاج، و فیتوترینت

دانه کاج نیز در میان خوراکی‌های چربی‌سوز قرار می‌گیرد. در میان ترکیبات آن مقادیر بالایی از فیتوترینت بوده و باعث سیر نگه داشتن شما می‌شود. همچنین با افزایش انرژی بدن، باعث می‌شود تا فعالیت بدنی شما بیشتر شده و به دنبال آن چربی‌سوزی بالاتری را داشته باشید.

۱۴. انجیر، میوه شیرین چربی‌سوز

در یک دانه انجیر تقریبا ۳۷ کالری و ۱ گرم فیبر وجود دارد. این میوه شیرین در معده باعث هضم بهتر می‌شود. همچنین از ورود قند به جریان خون شما جلوگیری کرده و در نهایت حس گرسنگی را از شما دور خواهد کرد. به همین دلیل است که از آن به عنوان یک میوه چربی‌سوز یاد می‌شود.

۱۵. گریپ فروت، میوه‌ فشار خون

عده‌ای بر این باورند که گریپ فروت تنها یک چربی‌سوز برای بدن است، در صورتی که این میوه تنها باعث می‌شود تا حس سیری به شما دست دهد و نقشی را در چربی‌سوزی ندارد. این ویژگی نیز به دلیل فیبرهای محلول در آن است که برای هضمش باید مدت‌زمان بیشتری طی شود. می‌توانید از گریپ فروت قبل از وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

۱۶. کلم بروکلی، گیاه چربی‌سوز

یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز کلم بروکلی است. یک نمونه از سبزیجاتی که سرشار از فیبر و مواد مغذی بوده و همین ویژگی باعث می‌شود تا برای چربی‌سوزی مفید باشد. در کلم بروکلی مقادیر بالایی از کلسیم نیز دیده می‌شود که برای کاهش وزن مفید است. این کلسیم است که نحوه پردازش و ذخیره چربی در بدن را کنترل و در نتیجه باعث سوزاندن بهتر آنها خواهد شد. به جز این یک ترکیب به نام سولفورافان نیز در کلم بروکلی وجود دارد که باعث افزایش متابولیسم بدن شما می‌شود.

۱۷. سینه مرغ، یار همیشگی ورزشکاران

در رژیم‌های غذایی ورزشکاران و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، سینه مرغ جایگاه ویژه‌ای دارد. این به دلیل میزان بالای پروتئین‌های موجود در آن است که در نهایت باعث چربی سوزی بیشتر شده و در عین حال از توده عضلانی در زمانی که کالری بدن کم است، محافظت کند. بهتر است سینه مرغ را به صورت آب‌پز، گریل و کبابی میل کنید.

۱۸. غلات کامل

برای آنکه بتوانید اثر چربی‌سوزی را بهتر در بدن خود ببینید، می‌توانید غلات کامل را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا چربی‌سوزی در بدن شما بهتر اتفاق بیفتد. از میان غلات مناسب برای قرار گرفتن در رژیم غذایی می‌توانیم به گندم، بلغور سالم، کینوا، برنج قهوه‌ای، جوی دوسر، نان و غلات سبوس‌دار اشاره کنیم.

۱۹. کرفس، گیاه مخصوص ورزشکاران

اگر به باشگاه‌های ورزشی مراجعه کرده باشید، احتمالا دیده‌اید که برخی ورزشکاران، نوشیدنی‌های سبز رنگی را در دست دارند. این همان آب کرفس است. تاثیر کرفس به عنوان یک گیاه کم کالری، پرفیبر و حاوی مقادیر بالایی از کلسیم و ویتامین سی، در کاهش وزن اثبات شده است. برای چربی‌سوزی، کرفس را به صورت خام درون سالاد و غذا نیز می‌توانید استفاده کنید.

۲۰. خیار، میوه طراوت بخش و چربی‌سوز

در میان میوه‌های چربی‌سوز خیار نیز دیده می‌شود. یک میوه با کمترین کالری ممکن که نزدیک به ۹۶ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. در این ماده خوراکی مقادیر بالایی از مواد معدنی، فیبر خوراکی و ویتامین‌ها نیز وجود دارد. برای تاثیر خیار روی لاغری می‌توانید آن را به بشقاب سالاد خود اضافه کنید.

۲۱. گوجه فرنگی، کاهش دهنده مناسب چربی

گوجه فرنگی نیز در میان خوراکی‌های چربی‌سوز قرار گرفته و به دلیل کالری کم که تقریبا ۳۳ است، انتخاب خوبی در رژیم‌های غذایی ورزشی است. به علاوه در این میوه ترکیب به نام OXO-ODA-9 نیز وجود دارد که کاهش دهنده چربی است.

۲۲. سیب و فیبر فراوان آن

در بافت‌های سیب مقدار زیادی فیبر، فلانوئید، فیتواسترول و بتاکاروتن وجود دارد که نقش مهمی را در سیری بدن بازی می‌کنند. مصرف سیب باعث ایجاد حس سیری در شما خواهد شد. همچنین پکتینی که در ترکیبات آن وجود دارد، نقش مهمی را در کاهش وزن بازی می‌کند.

۲۳. دانه چیا، سرشار از پروتئین و فیبر

دانه چیا در میان ترکیبات چربی‌سوزی قرار می‌گیرد که دارای مقادیر بالایی از پروتئین و فیبر است. بنابراین باعث ایجاد حس سیری بیشتری در شما خواهد شد.

۲۴. دارچین، هم ادویه هم چربی‌سوز

دارچین به عنوان طعم‌دهنده غذا نیز در میان خوراکی‌های چربی‌سوز قرار می‌گیرد. این ماده دارای ترکیبی به نام سنامالدئید است که باعث سوزاندن بیشتر چربی‌ها در بدن شما خواهد شد. به علاوه دارچین با کمک به تعادل سطح قند خون باعث می‌شود تا ذخیره چربی در بدن شما متوقف شود.

همچنین یک تنظیم کننده برای قند خون است، بنابراین افزایش انرژی شما را به همراه خواهد داشت. این افزایش انرژی باعث می‌شود، تا فعالیت بدنی شما بیشتر شده و در نهایت حذف چربی‌های بدن اتفاق بیفتد.

۲۵. آناناس و حس سیری پس از مصرف

یکی از انواع میوه‌های استوایی است که دارای آنزیمی به نام پروملین است. این ماده باعث چربی‌سوزی بدن خواهد شد. همچنین به دلیل داشتن فیبر زیاد حس سیری را در بدن فرد ایجاد می‌کند.

۲۶. فلفل قرمز، یک چربی‌سوز تند

در فلفل قرمز مقدار زیادی بتاکاروتن و لیکوپن وجود دارد. این ترکیبات باعث می‌شوند تا چربی‌های شکم و بدن کمتر شود. همچنین، ترکیبات مضری را که در نهایت باعث می‌شود تا چربی درون بافت‌های بدن ذخیره شوند را از بین خواهد برد. به علاوه وجود ویتامین سی در آن عامل دیگری برای چربی‌سوزی بیشتر است.

۲۷. قهوه، پرطرفدارترین چربی‌سوز

مصرف قهوه به دلیل وجود کافئین در آن نیز در فرایند چربی‌سوزی موثر است. این نوشیدنی باعث می‌شود تا متابولیسم بدن تحریک شده و در نتیجه به میزان ۴۴ درصد، چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. بهتر است از قهوه در کنار ورزش و فعالیت‌های بدنی خود استفاده کنید.

۲۸. سرکه، کی تولیدکننده برای پروتئین‌های چربی‌سوز

مصرف سرکه می‌تواند به چربی‌سوزی بیشتر بدن کمک کند. البته در صورتی آن را به درستی مصرف کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف روزانه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری از این چاشنی به مدت ۸ هفته باعث آب شدن چربی‌های شکم خواهد شد. در سرکه اسید استیک نیز وجود دارد که مسئول تولید پروتئین‌های چربی‌سوز هستند.

۲۹. پنیر پارمزان، یک طعم دهنده عالی برای بدن

شاید برایتان عجیب باشد، اما پنیرهایی وجود دارد که با وجود طعم خوبشان، در کاهش وزن موثرند. پنیر پارمزان یکی از آن‌هاست. یکی ماده خوراکی کم کالری و پر از کلسیم که در نهایت باعث فعال شدن هورمون‌های چربی‌سوز در بدن خواهد شد. همچنین پنیر پارمزان حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است که حس سیر را به فرد منتقل می‌کند. می‌توانید این ماده را به سالاد یا سوپ خود اضافه کنید.

۳۰. آیس تی، مناسب علاقه مندان به چای

اگر جزو علاقه‌مندان به مصرف چای هستید، بهتر است مدل‌های سرد آن را امتحان کنید. می‌توانید چای سبز را جایگزین چای سیاه کنید. در هر صورت آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این نوشیدنی‌ها وجود دارند، نقش افزایش‌دهنده متابولیسم بدن شما را به عهده خواهند داشت. بهتر است برای تهیه این مدل چای خودتان دست به کار شوید. چای کیسه‌ای را در آب گرم گذاشته و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید.

۳۱. آووکادو، گران اما تاثیر گذار

در میان مواد خوراکی که برای چربی‌سوزی وجود دارد، آووکادو نیز می‌تواند موثر باشد. این خوراکی دارای اسیدهای غیراشباع چندپیوندی و مقادیر بالایی از فیبر است که باعث شده تا به عنوان غذایی برای سیری طولانی‌مدت از آن یاد شود. اگر قصد چربی‌سوزی دارید، روزانه نصف فنجان آووکادو میل کنید.

۳۲. اسفناج، سبزترین چربی‌سوز

در میان سبزیجات موثر برای لاغری اسفناج نیز یکی از موثرترین‌هاست. مواد معدنی که در این گیاه سبز وجود دارد، باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن شما تحریک شده و به دنبال آن کاهش وزن و چربی سوزی را بیشتر خواهد کرد. همچنین باعث پر شدن معده و ایجاد حس سیری در شما می‌شود.

۳۳. کره بادام زمینی، سرشار از نیاسین

در میان خوراکی‌های چربی‌سوزی که باید مصرف کنید، کره بادام زمینی نیز قرار می‌گیرد. این ماده خوراکی سرشار از نیاسین بوده و باعث می‌شود تا سیستم هضم بدن فعال بماند. البته به دلیل وجود چربی زیاد در این ماده خوراکی باید مصرف آن به صورت کنترل شده باشد.

۳۴. سبزیجات، بهترین کاهنده‌های وزن

همه ما می‌دانیم که مصرف سبزیجات یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانیم برای چربی‌سوزی انجام دهیم. در این گروه از مواد غذایی فیبر بالایی وجود داشته و همچنین کالری دریافتی آن کم است. بهترین کار برای چربی‌سوزی مصرف یک بشقاب سالاد قبل از صرف غذاست.

۳۵. غلات سبوس دار

در میان ترکیبات مفید برای بدن غلات سبوس دار نیز دیده می‌شود. این ترکیبات شامل فیبر هستند و باعث ایجاد حس سیری در بدن شما خواهند شد. غلات سبوس دار را می‌توانید در بسیاری از انواع نان ببینید.

۳۶. تخم مرغ

یکی دیگر از مواد غذایی که نقش مهمی را در چربی سوزی دارد، تخم مرغ است. در این ماده خوراکی ویتامین B12 وجود داشته و در نتیجه به سوزاندن چربی‌های بدن کمک می‌کند. برای اثربخشی بیشتر باید مصرف تخم مرغ را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهید، البته به شرطی که کلسترول موجود در آن برایتان مضر نباشد.

۳۷. بلغور جو و فیبر فراوان

ترکیب پرطرفدار دیگری که این روزها در میان ورزشکاران دیده می‌شود، بلغور جو است. در این ماده مقدار زیادی فیبر وجود داشته و در نتیجه باعث حس سیری طولانی‌مدت در شما خواهد شد. می‌توانید از بلغور جو برای صبحانه یا میان وعده استفاده کنید و آن را با میوه‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، میل کنید.

۳۸. انواع توت، منابع اصلی فیبر

توت یکی از منابع اصلی برای فیبر است. مصرف این ماده میوه خوراکی از هر نوعی که باشد، در چربی‌سوزی و کاهش وزن موثر است.

۳۹. مکمل‌های چربی سوزی مخصوص ورزشکاران

این مکمل‌ها معمولا به افرادی پیشنهاد می‌شود که زیر نظر یک مربی و برنامه رژیم غذایی خاص هستند. در این میان می‌توانیم به کراتین، ال کارنتین، سی ال ای و مولتی ویتامین‌ها اشاره کنیم.

۴۰. پودرهای پروتئینی، مناسب برای چربی‌سوزی

همه ورزشکاران برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی بیشتر پودرهای پروتئینی را مصرف می‌کنند. بهتر است برای این اثربخشی بیشتر ۲ قاشق چای‌خوری پودر پروتئینی را به صورت اسموتی مصرف کنید یا شیک‌های شکلاتی را با آن بسازید.

۴۱. بادام و آجیل‌ها

مصرف بادام و آجیل باعث کمتر شدن اشتهای شما و در نتیجه آن لاغری‌تان خواهد شد. این ترکیبات باعث می‌شوند تا برای مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید. به خصوص مصرف بادام که در این پروسه تاثیر بیشتری را دارد. مصرف آجیل‌های شور را به دلیل میزان سدیم بالایی که دارند، باعث افزایش فشار خون خواهند شد.

۴۲.بلوبری؛ میوه ای برای اندامی زیبا

بلوبری نیز در میان انواع توت‌ها قرار گرفته و نقش مهمی را در کاهش چربی‌های بدن بازی می‌کند. این میوه خوراکی قند کمتری را نسبت به سایر انواع میوه‌ها داشته و سرشار از آنتی‌اکسیدان است که باعث کم شدن چربی‌های بدن شما خواهد شد.

چند نوشیدنی چربی سوز خانگی

با ترکیب کردن هر یک از مواد بالا می‌توانید، نوشیدنی‌های چربی‌سوزی را برای خود تهیه کنید. ما هم در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم:

    کدو سبز، خیار و سیب ترش: این سه ماده را با هم ترکیب و به صورت نوشیدنی یا اسموتی، دو وعده در روز مصرف کنید.

    گلابی، لیمو ترش و برگ مریم گلی: مریم گلی را میکس و با یخ مخلوط کنید. درون یک ظرف آب لیموترش حلقه شده و گلابی خرد شده را بریزید و میل کنید.

    لیمو ترش و فلفل سیاه: فلفل سیاه را با آب مخلوط و نصب لیموترش را به آن اضافه کنید.

    لیمو و نعناع: ترکیبی از لیمو و نعناع را درون یک لیوان آب بریزید.

    گریپ فروت، خیار، لیموترش و نعناع: این ترکیبات را با هم مخلوط و در نهایت روزی ۳ تا ۵ وعده بنوشید.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب خواندید، برخی از خوراکی‌ها به طور مستقیم و برخی نیز به صورت غیرمستقیم روی چربی‌سوزی اثر می‌گذارند. در هر صورت باید با توجه به شرایط بدنی خود و نیازتان آن‌ها را انتخاب و مقادیر مناسب را مصرف کنید. در صورت وجود هرگونه بیماری یا مشکلات خاص باید حتما در مورد مصرف این مواد خوراکی با پزشک خود مشورت کنید. به علاوه بهتر است به جای تمرکز روی تنها یک ماده خوراکی، گروهی از آن‌ها را انتخاب کنید و در برنامه غذایی خود بچینید.

کدخبر: 954112 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟