علایم هشدار دهنده از لخته خون در پاها

دلیل تغییررنگ پوست بسیار ساده است، مجموعه های متراکم از خون زیر سطح پوست با بزرگ تر شدن اندازه نمایان‌تر می شود. لخته شدن خون در سیاهرگ ها ممکن است چندان عامل تهدیدکننده به نظر نرسد، اما لخته های خون اگر درمان نشود یا به طور طبیعی از بین نرود، ممکن است ازسیاهرگ های پا جدا و همراه با جریان خون به ریه ها وارد شود که در این حالت موجب آمبولی ریوی (PE) می شود.

در بیشتر موارد، لخته خون به واسطه سفرهای طولانی مدت و بی تحرکی بدن که امکان کشش پاها یا ایستادن و قدم زدن چندان وجود ندارد ، شکل می گیرد. در ادامه با برخی از نشانه ها که ممکن است از وجود یک لخته خون خطرناک در پا حکایت داشته باشد، بیشتر آشنا می شویم.

قرمزی

اگر به طور مداوم با وصله های قرمز رنگ پوست در پاهای خود مواجه می شوید، به ویژه پس از آسیب دیدگی یا عمل جراحی، باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. مشخصه قرمزی پوست ناشی از لخته خون در پا این است که با گذشت زمان از بین نمی رود یا بدون هیچ دلیل قابل مشاهده ای تشدید می شود.

تورم

تورم دردناک ممکن است در محل لخته خون شکل بگیرد، به ویژه اگر لخته در ناحیه پاشنه، قوزک یا ساق پا شکل گرفته باشد. این نواحی دارای تراکم های بافتی و استخوانی افزایش یافته است و شرایط را برای بدن به منظور از بین بردن طبیعی لخته خون شکل گرفته دشوارتر می کند. یکی از نشانه های تورم مرتبط با لخته خون این است که به درمان های معمول مانند استفاده از کمپرس های گرم یا سرد واکنشی نشان نمی دهد. همچنین، تورم ممکن است بدون دلیل مشخصی به ناگاه تشدید شود یا ممکن است بدون هیچ گونه آسیب خارجی شکل گرفته باشد.

گرمای پوست

لخته شدن خون اغلب موجب تغییر دما می شود. در لخته های خون پا، دمای پوست در ناحیه ای که لخته خون قرار دارد، ممکن است افزایش یابد و هنگام لمس کاملا این تفاوت دما احساس می شود.

افزایش ضربان قلب

با بزرگ شدن اندازه لخته خون، بدن برای از بین بردن آن بیشتر تلاش می کند و سخت‌تر کار کردن اندام های حیاتی مانند قلب به افزایش ضربان آن منجر می شود. اختلال در عملکرد قلب می تواند نشان دهنده این باشد که لخته خون از پا جدا و به دیگر بخش های بدن منتقل شده است. به گزارش جام جم آنلاین، اگر این گونه باشد، شما احتمالا نشانه های دیگری از جمله درد تیز و شدید در قفسه سینه را نیزکه هنگام تنفس عمیق تشدید می شود، تجربه خواهید کرد.

خستگی

هر بیماری، مانند تشکیل لخته خون، سیستم ایمنی بدن را مجبور به اضافه کاری می کند که این موضوع می تواند شکل گیری احساس خستگی و ناتوانی را به همراه داشته باشد. همانند بسیاری دیگر از نشانه های ترومبوز سیاهرگی عمقی، خستگی می تواند نشانه ای غیر اختصاصی محسوب شود؛ از این رو، تشخیص ریشه شکل گیری آن دشوار است. در نتیجه، اگر به طور مداوم احساس خستگی می کنید، توجه به نشانه های دیگر وجود لخته خون اهمیت دارد. مشخصه خستگی مرتبط با لخته خون این است که بدون هیچ دلیل خاصی به ناگاه شکل می گیرد. به بیان دیگر، حتی اگر یک فعالیت جسمانی شدید انجام نداده باشید نیز ممکن است احساس ناتوانی در شما شکل بگیرد و حتی پس از خواب کافی همچنان احساس خستگی کنید.

تب

یک لخته خون، به ویژه اگر جدا و وارد جریان خون شده باشد، ممکن است موجب تب خفیف شود. افزون بر افزایش دمای بدن، نشانه های تب شامل تعریق یا لرز، سردرد مداوم، ضعف بدن، کم آبی بدن و کاهش اشتها می شود.

در موارد شدید، تب می تواند موجب شکل گیری نشانه هایی از جمله تحریک پذیری و اختلالات خلق و خو، گیجی، تشنج یا حتی توهم شود. این نشانه ها اغلب زمانی رخ می دهد که دمای بدن در دامنه بسیار بالا، بین 39.4 و 41.1 درجه سلسیوس باشد.

حساسیت به لمس

گاهی پوست اطراف لخته خون، حتی اگر در اعماق پا باشد، ممکن است نسبت به لمس حساس شود، بدون این که نشانه ای از کبودی روی سطح پوست باشد.

توجه کنید که حساسیت به لمس ممکن است در هر دو پا شکل بگیرد، حتی اگر یکی از آنها تحت تاثیر لخته خون قرار گرفته باشد. این ممکن است به دلیل استفاده بیشتر از پای قوی‌تر به طور ناخودآگاه باشد، که به نوبه خود فشار عضلانی و مفصلی را تحریک می کند و درد و حساسیت به لمس را در پی دارد.

غش کردن

غش کردن و احساس سرگیجه ممکن است در صورت ناتوانی بدن برای از بین بردن لخته خون به طور طبیعی، یا در صورت جدا شدن و حرکت لخته به سمت ریه ها رخ دهد. سرگیجه ممکن است بیشتر زمانی که از حالت خوابیده یا نشسته بر می خیزید، شکل بگیرد و به دلیل ماهیت غیر اختصاصی این نشانه، بسیاری از مردم آن را با امکان وجود لخته خون مرتبط نمی دانند.

بدون نشانه

تقریبا نیمی از افرادی که یک لخته خون در پا (یا ترومبوز سیاهرگی عمقی) داشته اند، با نشانه های اندک مواجه شده اند یا دچار هیچ علایمی نبوده اند. لخته خون بدون نشانه معمولا حکایت از این دارد که ترومبوز هنوز به مرحله جدی نرسیده است، البته همواره نیز این گونه نیست. استفاده از پوشاک راحت، پرهیز از ایستادن و نشستن برای مدت زمان بیش از یک ساعت، کاهش مصرف نمک و فعال باقی ماندن از لحاظ جسمانی از جمله اقداماتی است که می توانید مد نظــر قــرار دهیــد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 268742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟