عارضه گوش درد هنگام خمیازه کشیدن چیست؟

علائم دیگری مانند تب یا ترشح از گوش نیز می توانند به همراه احساس درد، وجود داشته باشند. اگر به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی مبتلا شده اید، گوش درد شما به احتمال زیاد در نتیجه عفونت شکل گرفته است. با این وجود، اگر درد شدید و پایدار است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص درست صورت گرفته و و روند درمان آغاز شود.

اما چه دلایلی می توانند موجب گوش درد هنگام خمیازه کشیدن شوند؟
مسدود شدن شیپور استاش
شیپورهای استاش گوش میانی را به پشت گلو متصل می کنند. این لوله های کوچک برای تخلیه مایع اضافی از گوش به کار گرفته می شوند و همچنین سطوح فشار هوای مناسب را درون گوش حفظ می کنند. هر زمان که خمیازه می کشید، این لوله ها اندکی باز می شوند تا اجازه ورود هوا به گوش میانی داده شود، و از این رو، فشار هوا در گوش ها را با فشار اتمسفری برابر می کنند.
این لوله ها می توانند به واسطه عفونت، آلرژی یا سرماخوردگی مسدود شوند. انسداد می تواند به افزایش فشار درون گوش میانی منجر شود. این فشار افزایش یافته می تواند موجب شکل گیری درد در گوش شود، که هنگام خمیازه کشیدن شدت درد بیشتر نیز می شود. از دیگر علائم انسداد شیپور استاش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
احساس پری داخل گوش ها
گوش درد
شکل گیری سر و صدا یا صدای زنگ در گوش ها
سرگیجه
کاهش قدرت شنوایی
سندرم مفصل گیجگاهی-آرواره ای (TMJ)
سندرم مفصل گیجگاهی-آرواره ای می تواند یکی دیگر از دلایل احساس درد در گوش هنگام خمیازه کشیدن باشد. استخوان جمجمه به وسیله مفصل گیجگاهی-آرواره ای به استخوان آرواره پیوند خورده است. این یک مفصل کوچک است که جلوی گوش ها قرار دارد. این مفصل می تواند به دلایل بسیاری از جمله سایش مداوم دندان ها روی یکدیگر، آسیب به مفصل، استرس و جویدن بیش از اندازه آسیب ببیند. هنگامی که مفصل آسیب می بیند، فشار روی اعصاب ایجاد می شود که می تواند بسیار دردناک باشد. از آنجایی که مفصل بسیار نزدیک به گوش است، درد اغلب در گوش احساس می شود. شما ممکن است درد شدید و ناگهانی را هنگام خمیازه کشید، جویدن یا حرف زدن تجربه کنید.
از دیگر علائم مرتبط با این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قفل شدن مفصل آرواره
درد در گوش
سر و صدا در حرکت مفصل آرواره
مسدود شدن شیپور استاش, درمان احساس درد هنگام خمیازه کشیدن
گوش درد هنگام خمیازه کشیدن می تواند به واسطه دلایل مختلفی شکل بگیرد

درمان احساس درد هنگام خمیازه کشیدن
تمرین: شیپور استاش مسدود شده با گذشت زمان بهبود می یابد و البته برخی تمرینات را می توان برای باز کردن سریع این لوله ها مد نظر قرار داد. شما می توانید بینی خود را گرفته، دهان خود را ببندید و تلاش کنید به آرامی خوا را از بینی خود خارج کنید. آدامس جویدن نیز می تواند برای باز کردن شیپورهای استاش مفید باشد.
داروها: انسداد لوله استاش می تواند در نتیجه یک عفونت یا آلرژی شکل گرفته باشد. آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درمان عفونت تجویز شوند و در مورد آلرژی ها، داروهای ضد آلرژی یا اسپری استروئید می توانند مفید باشند. گاهی اوقات مسکن های ساده نیز در کنترل درد موثر عمل می کنند.
جراحی: جراحی زمانی مد نظر قرار می گیرد که گزینه های درمانی محافظه کارانه در بهبود شرایط و باز کردن شیپورهای استاش موفق نبوده اند. یک برش کوچک در پرده گوش ایجاد می شود تا مایع اضافی خارج شود و فشار متعادل شود. یک لوله کوچک ممکن است در این مکان باقی بماند تا به تخلیه هر چه بیشتر کمک کند.

برای سندرم مفصل گیجگاهی-آرواره ای
درمان سندرم مفصل گیجگاهی-آرواره ای به دلیل آن بستگی دارد. شدت علائم و مشکلات مرتبط می توانند بر انتخاب گزینه درمانی تاثیرگذار باشند. اگر تنها نگرانی درد است، مسکن های بی نیاز از تجویز پزشک بسیار کارآمد عمل می کنند. برای درد شدید، ممکن است داروهای شل کننده عضله و ضد التهاب تجویز شوند. استفاده از کمپرس داغ نیز می تواند موثر باشد.
اگر مشکل به واسطه تراز نامناسب آرواره یا سایش دندان ها روی یکدیگر شکل گرفته، روش های ارتودنسی و استفاده از یک محافظ دندان می توانند موثر باشند. اگر درد شدید است و با مصرف دارو تسکین پیدا نمی کند، روش های جراحی مانند آرتروسکوپی مفصل گیجگاهی-آرواره ای و آرتروسنتسی می توانند به کار گرفته شوند.

نکات دیگر برای کاهش درد گوش
اگر گوش سمت راست شما درد می کند، روی پهلوی چپ خود بخوابید و برعکس.
یک پارچه پنبه ای را در آب گرم خیس کرده و با فشار پارچه آب اضافی آن را بگیرید. سپس، پارچه را نزدیک گوشی که درد می کند نگه دارید تا اثری تسکین دهنده را احساس کنید.
آدامس جویدن را امتحان کنید. جویدن مداوم به باز شدن شیپور استاش مسدود کمک می کند و می تواند گوش درد را کاهش دهد.
آب سیر در تسکین گوش درد بسیار موثر است. شما می توانید یک قطره آب سیر را در گوش خود بچکانید تا تسکین سریع درد را تجربه کنید.
چند قطره روغن زیتون یا روغن معدنی گرم را داخل گوش خود بچکانید. سپس مقداری پنبه در گوش خود قرار دهید تا از نشت روغن جلوگیری شود. این کار به کاهش شدت گوش درد کمک می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟