غرق شدن قایق پناهجو ها در آب های مدیترانه/ 35 نفر ناپدید شدند

به گزارش رکنا، بار دیگر تراژدی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در دریای مدیترانه این بار جلوی سواحل قناری اتفاق افتاد.

به نوشته رسانه ها ظاهراً بیش از 30 پناهجو هنگام سفر از مراکش به جزایر قناری اسپانیا در یک قایق لاستیکی غرق شدند، از جمله حداقل یک نوزاد هم در میان آن ها بوده است. سازمان امداد و نجات دریایی اسپانیا گزارش رسانه ها مبنی بر کشف جسد این نوزاد در حدود 150 کیلومتری جنوب گرن کاناریا را تایید کرد.

گارد ساحلی مراکش توانست 24 سرنشین قایق را که عصر روز سه شنبه دچار مشکل شده بود، زنده نجات دهد. به گفته سازمان امدادرسان اسپانیایی "Caminando Fronteras" که ارتباط گسترده ای با مراکش دارد حدود 60 پناهجو در قایق بودند. مقامات مراکشی از سازمان امداد دریایی اسپانیا برای یافتن افراد ناپدید شده درخواست کمک کرده بودند.

در این عملیات نجات از جمله از یک هلیکوپتر استفاده شد. به گفته این سازمان، جستجو برای یافتن فرد ناپدید شده پس از پیدا شدن جسد نوزاد به پایان رسید زیرا هیچ فرد دیگری در آب یافت نشد.

سازمان های غیردولتی ارقام متفاوتی از تعداد قربانیان ارائه کردند. در حالی که Walking Borders از 39 کشته صحبت می کرد، Alarm Phone گفت 35 نفر مفقود شده اند. نه گارد ساحلی اسپانیا و نه مقامات مراکش نخواستند تعداد افراد حاضر در قایق یا تعداد افراد ناپدید شده را تأیید کنند. به گزارش Walking Borders، گفته می شود که بازماندگان به کیپ بوجادور در ساحل شمال غربی آفریقا برده شده‌اند.

در سال جاری تاکنون بیش از 5900 مهاجر از سواحل غرب آفریقا به مجمع الجزایر اسپانیا در سواحل آفریقا عبور کرده‌اند. عبور از مراکش خطرناک است، جریان های قوی آب اغلب قایق ها را که معمولاً فقط به موتورهای بیرونی مجهز هستند و برای دریاهای آزاد مناسب نیستند، دور می کند.

به گفته مقامات هفته گذشته هم بر اثر واژگونی یک قایق پناهجویان در سواحل یونان دست کم 59 نفر غرق شدند.

سازمان ملل اخیرا در گزارشی از رکورد غم انگیز مرگ پناهجویان در مسیر دریای مدیترانه در سایه بی توجهی‌های دولت‌های اروپایی خبر داد که از سال 2017 بی سابقه بوده است.

دریای مدیترانه به عنوان خطرناک ترین راه فرار برای پناهجویان در جهان محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تنها در سه ماهه اول سال جاری، 441 نفر در طول این گذرگاه جان خود را از دست دادند که رکورد غم انگیز بالایی از سال 2017 محسوب می شود.

بر این اساس از ژانویه تا ماه مارس 2023، تعداد افرادی که در تلاش برای فرار از دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند بیش از شش سال گذشته بود. این نتیجه از گزارش اخیر سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) به دست آمده است.

"آنتونیو ویتورینو"، مدیر کل IOM در این باره گفت: این فاجعه انسانی که در دریای مدیترانه اتفاق می افتد غیرقابل قبول است. از سال 2014 تاکنون بیش از 20000 نفر در مسیر مدیترانه مرکزی جان خود را از دست داده‌اند. اینکه چه تعداد واقعاً در این مسیر جان خود را از دست می دهند، مشخص نیست. اعتقاد بر این است که بسیاری از اجساد هرگز بازیابی نمی شوند.

به گفته IOM، یکی از دلایل افزایش تعداد قربانیان تاخیر در عملیات امداد و نجات دولتی است. به گفته این نهاد بین المللی تنها در سال جاری حداقل 127 نفر در 6 کشتی غرق شده جان خود را از دست دادند که بخشی از آن به دلیل تاخیر در عملیات نجات توسط دولت ها بود.

ویتورینو خواستار هماهنگی فعال کشورهای اتحادیه اروپا در جستجو و نجات مهاجران در دریای مدیترانه است. به گفته وی کشورهای اتحادیه اروپا در ماه های اخیر چنین عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

بیشتر پناهندگانی که از دریای مدیترانه به اروپا می آیند به ایتالیا می روند. از ابتدای سال، این کشور جنوب اروپا حدود 31000 پناهجو ثبت نام کرده است. بنابراین دولت ایتالیا به مدت شش ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

بسیاری کشورهای اروپایی در چنین شرایطی سیاست های بسیار سختگیرانه ای را در قبال پناهجویان در دستور کار قرار داده‌اند.

وزرای کشورهای اروپایی در نشست اخیر خود بالاخره با رای اکثریت با طرح اصلاحات پناهندگی برای تشدید قواعد علیه پناهجویان به منظور مهار هجوم مهاجران به این اتحادیه موافقت کردند.

هدف اصلی آن کاهش هجوم پناهندگان به زعم اتحادیه اروپا غیرقانونی است. بر اساس این توافق رویه‌های پناهندگی در اتحادیه اروپا قرار است به میزان قابل توجهی تشدید شود.

کدخبر: 902789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟