اشتباهی که دل تهرانی ها را لرزاند / جزئیات چگونگی ارسال پیام هشدار زلزله

به گزارش رکنا ، دقایقی پس از این اتفاق عجیب سامانه همراه اول نیز با ارسال پیامک انبوه، از جعلی بودن این پیام خبر داد و اعلام کرد: «اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده‌اید، این پیام صحت ندارد.» همچنین مدیرکل ارتباطات همراه اول ضمن عذرخواهی از مشترکینی که این پیامک را دریافت کرده‌اند، گفت: «هیچگونه هک و نفوذی در شبکه اتفاق نیفتاده است و این موضوع به‌دلیل خطای تیم تحقیقاتی که روی قابلیت هشدار بلایای طبیعی سیل یا زلزله کار می‌کردند، اتفاق افتاده است. قرار بود این پیامک فقط برای تیم تحقیقاتی ارسال شود، اما به‌دلیل اشتباه برای برخی مشترکین ارسال شده است.»

سید مجید میر احمدی، معاون وزیر کشور نیز درباره ارسال پیامک هشدار زلزله گفت: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم تیم تحقیقاتی شبکه همراه اول در حال یک اقدام فنی بوده‌اند که برای شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله بتوانند پیام هشداری را برای موارد و جاهایی که لازم است، ارسال کنند. این تیم در گروه فنی خودشان در حال آماده کردن این موارد بودند که می‌خواستند به‌صورت آزمایشی در گروه خودشان این پیام را ارسال کنند که بر اثر یک غفلت فنی برای تعدادی از شهروندان‌مان نیز این پیام ارسال شد. بنابراین نه مسأله هک مطرح است و نه مسأله خاص امنیتی بوده ، بلکه یک اشتباه فنی بوده است.

سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا نیز درباره چگونگی ارسال پیام هشدار به برخی از کاربران تلفن همراه، با رد این موضوع گفت: «قابلیتی روی گوشی‌های تلفن همراه به نام ارائه هشدارهای ضروری وجود دارد که فقط به اینترنت نیاز دارد و در زمان‌های بحرانی این هشدار را سازمان هشدار دهنده ارائه می‌دهد که در کشور ما اصولاً به‌صورت پیامک ارائه می‌شود، البته اتفاقی که ظهر چهارشنبه افتاد می‌تواند یک شیطنت یا هک باشد که باید بیشتر بررسی  و رسیدگی شود.»

اسماعیل بایرام‌نژاد، رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با تأکید بر اینکه زلزله قابل پیش‌بینی نیست، گفت: در سال‌های اخیر سامانه‌های هشدار سریع زلزله در دنیا عرضه شده که تاکنون در ایران کاربردی نشده است و ما در صورت وقوع ناهنجاری در منطقه، اطلاعات لازم را به سازمان‌های مدیریت بحران اعلام می‌کنیم و هرگز برای اشخاص پیامی صادر نمی‌کنیم. ضمن اینکه هشدار و پیام وقوع زلزله از سوی این مرکز صادر نشده است. سیستم‌های هشدار سریع زلزله در دنیا عرضه شده که تاکنون این سیستم‌ها در ایران راه‌اندازی نشده است.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم اظهار داشت: به نظر می‌رسد این یک اقدام شیطنت‌آمیز برای تهییج و تحریک افکار عمومی باشد. ما با وجود جعلی بودن این پیام، باز هم برای اطمینان بیشتر لرزه‌های اخیر در محدوده تهران را بررسی کردیم که بیانگر این بود که هیچ مورد غیرعادی وجود نداشت.

کدخبر: 850820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟