این مرد نگذاشت آلمان هیتلری صاحب بمب اتم شود + عکس

خواکیم روننبرگ در سال ۱۹۴۳ فرماندهی عملیاتی را علیه یک مرکزحفاظت شده در منطقه تلمارک (جنوب نروژ) بر عهده داشت که اجازه نداد هیتلر به امیال اتمی خوددست یابد. هالیوود سال‌ها بعد در سال 1965 فیلمی بر مبنای ماجراهای این عملیات مهم با عنوان «قهرمانان تلمارک» با بازی کرک داگلاس، ساخت و عرضه کرد.

روننبرگ در سال ۱۹۱۹ در شهر السوند چشم به جهان گشود. او سال ۱۹۴۰ در سن 21 سالگی هنگام حمله نازی‌ها به نروژ ترسید و به همراه دوستانش از کشور فرار Escape کرد. اما بعد تصمیم گرفت به نروژ برگردد و در جنگ شرکت کند.

آخرین قهرمان تلمارک کی بود؟

آلمان در بحبوحه جنگ، برای ساخت بمب اتم به آب سنگین نیاز داشت و در تاسیسات نورسک هیدرو در تلمارک بخش زیادی از آب سنگین خود را به دست می‌آورد. آنجا بزرگ‌ترین تاسیسات هیدروالکتریک در نوع خودش بود و طبیعتا هدفی بزرگ برای نیروی مقاومت نروژ به حساب می‌آمد. حتی در سال ۱۹۴۲ گروه کوچکی تلاش کرد این مرکز را نابود کند اما موفق نشد.

سال بعد روننبرگ یک گروه کماندویی پنج نفری را برای این ماموریت تشکیل داد. او در هفتادمین سالگرد این عملیات به بی‌بی‌سی گفت: "ما چند دوست بودیم که با هم یک کار را انجام دادیم."

گروه پس از فرود آمدن با چتر، با اسکی کردن در مسیر صعب‌العبور از جمله دره و رودخانه، راه خود را باز کرد. پس از آن روننبرگ و مردانش سوار قطار شدند و مواد منفجره را داخل مرکز کار گذاشتند و تمام. او گفت: "همه ما فکر می‌کردیم که این سفری بدون بازگشت است."

پس از این انفجار، آنها در شرایطی که سه هزار سرباز آلمانی تعقیبشان می‌کرد، ۳۲۰ کیلومتر در تلمارک اسکی کردند تا به سوئد، کشور همسایه نروژ، برسند. روننبرگ با لبخندی عجیب از این واقعه به عنوان "بهترین اسکی آخر هفته عمرش" یاد می‌کند.

این عملیات و به دنبال آن حمله هوایی سال بعد آمریکا موجب شد آلمانی‌ها از برنامه‌شان دست بکشند؛ عملیاتی که عنوان موفقیت‌آمیزترین عملیات خرابکاری جنگ جهانی دوم از آن یاد می‌شود. روننبرگ که علاقه چندانی به صحبت در مورد آن نداشت، تا کنون نپذیرفته در کتاب‌ها، مستندها و سریال‌های تلویزیونی زیادی که در مورد این عملیات ساخته شده‌اند صحبت کند. اما سرنجام در دهه ۱۹۷۰ سکوتش را شکست و گفت: "بچه‌هایی که این روزها بزرگ می‌شوند باید بدانند که ما همیشه آماده مبارزه برای آزادی Freedom و صلح بودیم."

روننبرگ خود می‌گفت، پس از انفجار دردناک بمب های اتمی هیروشیما و ناگازاکی بود که به اهمیت کارش که مانع شده بود نازی ها به بمب هسته ای دست یابند پی برد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428971 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟