بهترین راه برای خرید بیت کوین چیست؟

این روزها که همه جا تنور بحث در مورد ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین بسیار گرم شده، مطمئنا شما هم به خرید بیت کوین وسوسه شده اید. اما از کجا میتوان بیت کوین خرید؟ با توجه به محبوبیتی که بیت کوین کسب کرده است، قصد داریم که بهترین راه خرید بیت کوین را به شما معرفی کنیم. اما قبل از آن بهتر است که بیشتر با ماهیت ارزهای دیجیتال و Bitcoin آشنا بشین.

2

ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که میدانید پول و سیستم های مالی از گذشته تا به الان تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در ابتدا انسان ها برای انجام مبادلات و تامین مایحتاجشان از مبادله­ی کالا به کالا استفاده میکردند؛ اما این روش اشکالات فراوانی را داشت که باعث ایجاد احساس نیاز برای یک واحد یکسان شد. بعدها این نیاز با استفاده از سنگ و فلزات برای ساخت سکه رفع شد. طلا که همواره به عنوان فلزی گرانبها و ارزشمند شناخته میشد و از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی برخوردار بود؛ به همین دلیل به مرور زمان سکه های طلا ساخته شدند.

سکه های طلا خالی از ایراد نبودند و به دلیل وزن بالایی که داشتند، حمل و نقل آن ها کار سخت و پر زحمتی بود. برای حل این مشکل تصمیم گرفته شد که، این سکه ها نزد یکی از بزرگان شهر به امانت گذاشته شوند و در عوض برگه ای را تحت عنوان حواله به هر شخص داده شود. به این ترتیب شکل اولیه­ی اسکناس و پول کاغذی بوجود آمد. در حال حاضر علاوه بر پول کاغذی، برای سهولت بیشتر از کارت های اعتباری استفاده میشود.

همه چیز داشت عالی پیش میرفت تا اینکه سیستم های مالی شروع به چاپ اسکناس هایی کردند که برای پشتیبانی از آن ها، به اندازه ی کافی طلا در اختیار نداشتند. همین مسئله باعث بی ارزش شدن پول و ایجاد تورم شد. در نهایت در سال 1971 میلادی، ایالات متحده­ی آمریکا اعلام کرد که از قرارداد برتون وودز خارج شده است و از این پس پول بی پشتوانه چاپ میکند. به مرور زمان سایر کشور های جهان نیز اعلام کردند که از این قرارداد خارج شده اند. به خاطر همین است که در حال حاضر به پول های کاغذی، پول فیات (پول بدون پشتوانه یا دستوری) گفته میشود.

متاسفانه در چنین سیستم هایی، بخش بزرگی از جامعه باید از تصمیم های عده ی کوچکی پیروی کنند. البته بیشتر افراد جامعه انتخابی جز استفاده از سیستم فعلی را ندارند. اما در همین جامعه، عده ی کمی هم وجود دارند که نسبت به ضعف ها و مشکلاتی که در سیستم وجود دارد معترض هستند و به دنبال پیدا کردن راه حلی برای مقابله با سیستم می­باشند. ابداع و عرضه ی اولین ارزهای دیجیتال را مدیون تفکرات چنین افرادی هستیم.

اولین ارزهای دیجیتال

برای اولین بار در سال 1989 بود که دیوید چام (David Chaum) مفهوم جدیدی را با نام ارز دیجیتال مطرح کرد. این فرد که دانشمند علوم کامپیوتر و یک رمز نگار بود، میخواست تا یک سیستم مالی که به شکل شخص به شخص و ناشناس است را بناینگذاری کند. به همین دلیل پلتفرم دیجی کش را ساخت و اولین ارز دیجیتال را با نام سایبر باکس عرضه کرد. نحوه­ی کار این سیستم کاملا غیر متمرکز نبود و باید برخی از بانک ها از ارز آن پشتیبانی میکردند. متاسفانه پلتفرم دیجی کش نتوانست عملکرد مناسبی را داشته باشد و در نهایت شکست خورد. بسیاری دلیل این شکست را به ضعف مدیریتی دیوید چام ربط میدهند، برخی نیز این پروژه را بسیار فراتر از زمان خود میدانند و معتقدند که دلیل شکست دیجی کش، سهولت استفاده از کارت های اعتباری در مقایسه با ارز سایبر باکس بوده است. اما نباید فراموش کنیم که این پروژه ی ناموفق توانست به جرقه ای برای استفاده از تکنولوژی رمزنگاری برای ساخت پول تبدیل شود.

 دومین ایده ای که برای ساخت یک سیستم مالی جدید مطرح شد، ارز دیجیتالی به نام B-money بود که در سال 1989 ارائه شد. ابداع این ایده را به وی دای (Wei Dai) که یک مهندس کامپیوتر است، نسبت میدهند. جالب است بدانید که این ایده هیچ زمان اجرایی نشد و در حد یک ایده ماند. از نظر ویژگی های فنی، B-money بیشترین شباهت را به ارز های امروزی دارد. شایعه های بسیاری وجود دارد که وی دای را به عنوان خالق مرموز بیت کوین )ساتوشی ناکاموتو( میداند، هرچند که خود او چنین چیزی را کاملا تکذیب کرده است.

نیک زابو (Nick Szabo) یکی دیگر از نوابغی بود که تصمیم به مقابله با سیستم های مالی سنتی گرفت. او در سال 2005 رمز ارزی را با نام بیت گلد معرفی کرد که هیچ وقت وارد فاز عملی و عرضه عمومی نشد. بسیاری از فعالان حوزه رمز ارزها بیت گلد را الهام دهنده ی اصلی ساخت بیت کوین میدانند. البته ساتوشی ناکاموتو مستقیما در وایت پیپر بیت کوین به ایده ی نیک زابو و طرح بیت گلد اشاره کرده، که این موضوع رو به عنوان گواهی برای منبع الهام بودن بیت گلد برای ساتوشی است.

بالاخره بیت کوین ساخته شد

هیچ کس فکر نمیکرد ایده ای که در 31 اکتبر سال 2008 توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو () منتشر شد، بتواند انقلابی بزرگ را بوجود آورد. در این تاریخ برای اولین بار بود که مقاله ای با عنوان بیت کوین، یک پول نقد الکترونیک همتا به همتا (وایت پیپر بیت کوین)، در اینترنت منتشر شد. این مقاله که در آن مشکلات پول های فیات مطرح و از بیت کوین به عنوان راه حلی برای آن ها معرفی شده بود، در ابتدا فقط به دو نفر از رمزنگاران برتر آن زمان به نام هال فینی (Hall Finney) و وی دای (که قبلا در موردش صحبت کردیم)، ارسال شد.

ساتوشی بعد از گرفتن نظر مساعد از این دو رمز نگار در مورد Bitcoin، این مقاله را به یک لیست عمومی از متخصصان کامپیوتری و رمزنگاران ارسال کرد. ارز دیجیتال بیت کوین از جهات زیادی به نسخه های قبلی شباهت داشت؛ اما وجود یک تفاوت باعث شد که این ارز به یک پدیده ی انقلابی تبدیل شود، این تفاوت چیزی جز استفاده از فناوری بلاک چین نیست. در واقع مهمترین برتری بیت کوین که باعث شده از سال 2008 تا به الان برترین ارز جهان باشد، همین فناوری است.

مهمترین مزیتی که بیت کوین دارد، سیستم کنترلی غیر متمرکز (Decentralization) آن است، معنی غیر متمرکز بودن این است که، هیچ شخص خاص یا دولتی نمیتواند آن را کنترل کند و یا تحت مالکیت خود درآورد. در یک سیستم غیر متمرکز همه ی اعضای جامعه میتوانند در کنترل و تصمیم گیری ها شرکت داشته باشند. از طرفی دولت ها با زدن یک دکمه، میتوانند میلیارد ها دلار پول چاپ کنند، در حالی که تعداد بیت کوین ها محدود است و به جز آن تعداد دیگر قابل ساخت نیست. به این ترتیب در حالی که هر روز ارزش پول فیات کاهش می یابد، بیت کوین ارزشمندتر میشود.

چرا باید بیت کوین بخریم؟

خرید بیت کوین میتواند یک سرمایه گذاری بسیار سود ده باشد، به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که حتما مقداری از این ارز را خریداری کنید. هم اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم، هر بیت کوین ارزشی بیش از 50 هزار دلار دارد. شاید فکر کنین که بسیار احمقانه و غیر قابل توجیح است که بیت کوین به چنین قیمتی برسد. در ادامه عواملی که باعث ارزشمندی بیت کوین میشوند را معرفی میکنیم:

  1. قیمت بیت کوین: توجه داشته باشین که ارزش هر بیت کوین مستقیما توسط مردم مشخص میشود و این عرضه و تقاضا است که تعیین میکند قیمت بیت کوین، چند باشد. هیچ شخص یا قدرت خارجی نمیتواند تاثیر زیادی را روی قیمت این ارز دیجیتال بگذارد.
  2. کمیابی بیت کوین: عده ی زیادی از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد میکنند، دلیل چنین تشبیهی این است که تعداد بیت کوین ها مانند ذخایر طلای زمین محدود است. از طرفی با استخراج طلا، به مرور این ذخایر محدود تر میشوند؛ در نتیجه پیدا کردن منابع جدید و استخراج از آن ها سخت تر و پر هزینه تر میشود. در مورد بیت کوین نیز دقیقا به همین شکل است.

در کل 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که به مرور زمان با افزایش سختی شبکه، استخراج آن سخت تر میشود. این سختی در نهایت روی قیمت بیت کوین تاثیر میگذارد. تا به الان 18 میلیون و 800 هزار واحد از این ارز استخراج شده است.

  1. فواید بیت کوین: داشتن سیاست های پولی سالم و قابل پیش بینی که همه ی جامعه بتوانند جزئی از آن باشند، یکی از ویژگی هایی است که فقط با بیت کوین حاصل میشود. علاوه بر آن میتوان زمان و تعداد بیت کوین ها و همچنین تراکنش هایی که صورت گرفته اند را به طور شفاف مشاهده کرد. یکی دیگر از مزایایی که بیت کوین دارد، امکان انجام تراکنش های بین مرزی به سریعترین شکل ممکن است. به عبارت دیگه هیچ تحریم و محدودیتی نمیتواند جلودار نقل و انتقال بیت کوین باشد.

با توجه به مواردی که ارائه شد، به این نتیجه میرسیم که بیت کوین شکل نهایی پول در اینده است. به همین دلیل است که باید از امروز به فکر بدست آوردن مقداری از این ارز باشید. در ادامه راهکار هایی را برای کسب بیت کوین ارائه میدیم.

چطور بیت کوین بدست آوریم؟

حالا که با ارزش و اهمیت بیت کوین داشتن آشنا شدید، باید به فکر راهی بود تا بتوان مقداری از این ارز را تهیه کرد. در گذشته که قیمت هر بیت کوین کمتر از یک دلار بود، سایت هایی وجود داشتند که به ازای انجام دادن برخی فعالیت ها به کاربرانشان به جای دستمزد دلاری، بیت کوین میدادند. در بعضی بازی های آنلاین نیز از بیت کوین برای پرداخت پاداش به بازیکنان استفاده میشد. البته در حال حاضر انجام فعالیت در چنین سایت هایی، نمی صرفد و به همین خاطر این روش پیشنهاد نمیشود.

راه دیگری که برای کسب بیت کوین وجود دارد، استخراج بیت کوین است. همانطور که قبلا اشاره کردیم بیت کوین یک ارز غیر متمرکز است که به هیچ سازمان و دولتی وابسته نیست. تایید تراکنش ها و تامین امنیت شبکه ی بیت کوین نیازمند همکاری جامعه ی این ارز دیجیتال میباشد. این همکاری با استفاده از استخراج بیت کوین میسر میشود.

برای استخراج بیت کویت به دستگاه های مخصوصی که به ماینر معروف هستند نیاز دارید. قیمت این دستگاه ها معمولا بسیار بالاست، علاوه بر آن برای استفاده از این دستگاه ها به یک مکان مناسب، سیستم های تهویه و برق نیاز دارید. تامین این امکانات نیز هزینه ی بالایی را دارد. از طرف دیگر این دستگاه های استخراج استهلاک بالایی را دارند و باید هر چند سال یک بار عوض شوند. علاوه بر آن، خالق بیت کوین برای ایجاد تورم در فرایند استخراج از مفهومی به نام هاوینگ استفاده کرده است. طبق هاوینگ بیت کوین، میزان بیت کوینی که استخراج میشود هر چهار سال یکبار نصف میشود.

راحت ترین راه برای بدست آوردن بیت کوین خرید آن است. مخصوصا اگر مقدار سرمایه ی شما کمتر از 2 میلیارد میباشد، بهتر است که از طریق خرید بیت کوین اقدام به سرمایه گذاری در این ارز کنید. موقع استخراج بیت کوین مدت زیادی طول میکشد تا شما هزینه های دستگاه هایتان را بدست آورید ولی با خرید بیت کوین در کمتر از چند دقیقه بیت کوین هایتان به شما داده میشود. ما در این مقاله بیشتر روی خرید این ارز تمرکز کرده ایم.

راه های خرید بیت کوین

از گذشته تا به حال روش های زیادی برای خرید و فروش بیت کوین وجود داشته است. تا چند سال پیش اکثر معاملات خرید و فروش ارز های دیجیتال به شکل سنتی و حضوری صورت میگرفت. اولین معامله ی بیت کوین در ایران نیز به همین شکل انجام شده است. در این روش فروشنده و خریدار بعد از رسیدن به یک توافق سر قیمت بیت کوین، طی یک قرار حضوری معامله را به سرانجام میرساندند.

این روش سر تا پا ایراد بود و به همین دلیل عده ی زیادی با دیدن مسیر پر دردسر خرید بیت کوین با این روش، بیخیال سرمایه گذاری در بیت کوین میشدند. از بین معدود افرادی که با استفاده از روش حضوری خرید و فروش میکردند، بسیاری طعمه ی کلاهبرداران میشدند و به دیگر هوس سرمایه گذاری در این بازار را نمیکردند. حتی در مواردی، این افراد گیر زورگیر ها می افتادند و از ترس جانشان، سرمایه ی خود را به آن ها میدادند.

در بعضی موارد در حالی که همه چیز بسیار خوب و درست پیش می رفت، پلیس به جرم سرقت فروشنده را دستگیر میکرد. چون پولی که برای انجام معامله به حساب فروشنده ارسال شده است، در واقع متعلق به شخص دیگری بوده که با استفاده از فیشینگ از حسابش خارج شده. این ها فقط گوشه ای از خطراتی میباشد که در معاملات حضوری رخ میدهند.

بعد از همه گیر شدن اینترنت در ایران و محبوبیتی که شبکه های اجتماعی بدست آوردند، خرید ارز دیجیتال نیز به این شبکه ها منتقل شد. اما این مسئله مشکلات و ایرادات معاملات رمز ارز ها را بیشتر کرد. در خرید و فروش حضوری هویت فردی که با او مبادله میکردید، مشخص بود. اما در فضای مجازی نمیتوان اطمینان پیدا کرد که شخصی که با آن اکانت در حال صحبت با شما است، با استفاده از یک هویت جعلی خود را به شما معرفی کرده یا نه. علاوه بر این مشکل دیگری نیز بوجود آمد چون به دلیل بی اعتمادی که بین فروشنده و خریدار وجود داشت، در مورد اینکه چه کسی زودتر به مفاد قراردادش عمل کند، بحث های بی پایانی شکل میگرفت.

اما این روز ها خرید ارز دیجیتال با استفاده از صرافی های آنلاین کار بسیار ساده تری شده و امنیت آن نیز افزایش یافته است. در واقع صرافی ها مثل یک واسطه بین فروشنده و خریدار هستند که مشکل عدم اعتمادی که بین آن ها وجود دارد را از بین میبرد. در حال حاضر صرافی های متعددی در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. با وجود اینکه صرافی ارز دیجیتال بیشتر ایراداتی که تو حوزه ی معامله ی کریپتوکارنسی ها وجود دارد را حل کرده، اما همچنان یک مشکل وجود دارد؛ آنهم این است که همچنان نمیتوان به هر صرافی اعتماد کرد. متاسفانه اخیرا سود جویانی با تاسیس صرافی اقدام به کلاهبرداری از فعالان این حوزه کرده اند. این دست مسائل باعث شده اند که اعتماد به چنین پلتفرم هایی سخت تر از قبل شود. البته در این بین صرافی هایی وجود دارند که میتوان با خیالی آسوده به آن ها اعتماد کرد که ما یکی از آن ها را در ادامه به شما معرفی میکنیم.

خرید بیت کوین از صرافی

اکثر صرافی های معتبر جهانی، به خاطر تحریم هایی که علیه ایران وجود دارند، به هموطنان عزیزمان خدمات دهی نمیکنند. از طرفی فقط پلتفرم های بی نام و نشان که هیچ اطلاعات دقیقی در موردشان در دسترس نیست با ایرانی ها همکاری دارند. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که سمت خرید از صرافی های خارجی نروید. در حال حاضر صرافی های داخلی بسیاری وجود دارند که سعی در ارائه ی خدمات مشابه رو دارن، اما محدودیت های بسیاری را دارند. البته تیم خبری رکنا قصد دارد بعد از بررسی های فراوانی که در این حوزه کرده است، یکی از برترین صرافی های داخلی که از نظر خدمات بی رقیب است را به شما معرفی کند.

3

صرافی ایران بایننس از پنج سال پیش فعالیت خود را در حوزه ی رمز ارزها شروع کرده است. این صرافی که یک ورژن بومی شده از صرافی Binance به حساب می آید، با پشتیبانی از بیش از 600 ارز دیجیتال مختلف، موفق شده متنوع ترین سبد سرمایه گذاری را در اختیار مشتریانش قرار دهد. از طرفی تیم پشتیبانی این صرافی همواره سعی دارند که جدیدترین و پتانسیل دار ترین ارزهای ارائه شده را به مشتریانشان عرضه کنند، تا از سود های هنگفتی که در بازار وجود دارد جا نمانند.

در حال حاضر صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس را میتوانیم با توجه به خدماتی که به هزاران نفر ارائه کرده، یکی از برترین صرافی های داخلی بدانیم. سایت ساده و زیبای این صرافی به طوری طراحی شده است که حتی اگر رابطه ی خوبی با تکنولوژی نداشته باشید، میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. بهتر است که تا قبل از افزایش قیمت خرید بیت کوین از این صرافی معتبر نسبت به خرید آن اقدام کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات جامعی را در مورد ارز های دیجیتال به خصوص بیت کوین د راختیارتان قرار دهیم. پیشنهاد اکید ما این است که فرصت را از دست ندهید و از الان به فکر خرید بیت کوین باشید. از بین صرافی های داخلی، توصیه میکنیم که از خدمات ایران بایننس استفاده کنید. مطمئنیم که تجربه ی استفاده راحت و سریع از این صرافی شما را به یکی از مشتریان ثابت آن تبدیل میکند.

 

کدخبر: 722102 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟