دلایل ریزش مژه چیست؟ / نکات مهم برای افزایش رشد مژه‌ها

به گزارش رکنا، برای رشد مژه چه کنیم؟ آیا وقتی دختر خانمی را می‌بینید که به خاطر داشتن مژه‌های حجیم و بلند، نیازی به استفاده از ریمل ندارد به او حسودی تان می‌شود و به این فکر می‌کنید که چرا زندگی انقدر ناعادلانه است؟ برخی از خانم‌های خو‌ش‌شانس از مژه‌های بلند و پرپشت خود لذت می‌برند و برخی از آن‌ها به دلیل داشتن مژه‌های کوتاه و کم، به سمت استفاده از انواع ریمل‌ها، تقویت کننده‌های مژه و اکستنشن روی می‌آورند. اگر جزو خانم‌هایی با مژه‌های کوتاه و افتاده هستید، کاملا درکتان می‌کنیم. با این حال، اگر بدانید که شما نیز می‌توانید مژه‌هایی پرپشت و رویایی داشته باشید، شوکه خواهید شد. پرپشت شدن ابرو و مژه در یک هفته یا کمی بیشتر، علل ریزش مژه و بهترین روش‌های خانگی و محصولات و روش تهیه انواع سرم برای رشد سریع مژه را در این مقاله بخوانید.

آیا مژه رشد می‌کند؟

مژه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله استرس، عدم تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای یا حتی مشکلات تیروئیدی دچار ریزش شوند. با این حال، رایج‌ترین دلیل از دست دادن مو مربوط به چرخه رشد مو است و این امر کاملا طبیعی است. به بیان ساده‌تر، چهار مرحله از چرخه رشد طبیعی مو وجود دارد و هر مو در هر زمان در یکی از این چهار مرحله قرار می‌گیرد:

مرحله آناژن

به طور متوسط یک بزرگسال 100 الی 150 مژه فوقانی و 50 الی 75 مژه تحتانی دارد. هر یک از این مژه‌ها 4 چرخه رشد را طی می‌کنند. در یک مطالعه چرخه رشد مژه، محققان تشخیص دادند که مرحله آناژن برای مژه تقریبا از 25 تا 43 روز یا به مدت یک تا دو ماه طول می‌کشد. مرحله آناژن به عنوان مرحله رشد چرخه شناخته می‌شود.

مرحله کاتاژن

مرحله بعدی که کاتاژن نامیده می‌شود، مرحله انتقال چرخه رشد مژه شما است. این مرحله کوتاه‌ترین چرخه است که تقریبا 15 روز طول می‌کشد. در طول این مدت، رشد مژه‌ها متوقف شده و فولیکول‌های موی شما تازه شروع به کوچک شدن می‌کنند تا برای مرحله استراحت آماده شوند.

مرحله تلوژن

بعد از مرحله کاتاژن، نوبت به مرحله تلوژن می‌رسد که حدود 100 روز تا نه ماه ادامه‌ دارد. تلوژن را به عنوان مرحله استراحت برای مژه‌های خود در نظر بگیرید. در طول این مرحله، مژه‌ها دارای طول مشخصی هستند.

مرحله اگزوژن

آخرین مرحله، مرحله اگزوژن است که طی آن، مژه‌ها به طور طبیعی شروع به ریزش می‌کنند. سپس، چرخه دوباره با مرحله آناژن شروع می‌شود.

رشد مجدد مژه چقدر طول می‌کشد و سرعت رشد مژه چقدر است؟

براساس مطالعات انجام شده توسط بخش پوست دانشگاه کالیفرنیا، یک چرخه مژه کامل می‌تواند بین 5 تا 11 ماه ادامه داشته باشد. از آنجا که هر مژه در مرحله متفاوتی از چرخه رشد مو قرار دارد، با سرعت متفاوتی در حال رشد است. پس ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا مژه به طور کامل رشد کند. طبق تحقیقات آکادمی چشم پزشکی آمریکا، با فرض سالم بودن فولیکول‌های مژه، آن‌ها طی حدود 6 هفته دوباره رشد می‌کنند.

از نظر داگلاس اوترو، آرایشگر مشهور و متخصص مژه، زمان رشد مجدد مژه برای هر فرد متفاوت است. او معتقد است سبک زندگی در رشد مژه نقش مهمی را ایفا می‌کند. افرادی که فعال هستند، مژه‌هایشان سریع‌تر رشد می‌کند.

Otero معتقد است عوامل خاصی وجود دارد که می‌تواند چرخه رشد طبیعی مژه‌ها را متوقف کند. در مواردی مانند سوختگی یا واکنش‌های آلرژیک به چسب مژه، تولید مو از فولیکول ممکن است بیشتر طول بکشد.

علت ریزش مژه چیست؟

از مهم‌ترین علت‌های ریزش مژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوابیدن با آرایش

خوابیدن با آرایش ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به چشم‌های شما آسیب برساند. جدا از ایجاد تیرگی، آکنه و سایر مشکلات پوستی، ماندن لوازم آرایشی رو بن مژه و خود مژه می‌تواند موهای مژه را ضعیف و شکننده کند.

  • قیچی زدن مژه، درست یا غلط

از آنجا که مژه کندتر و کمتر از موهای سر رشد می‌کند، کوتاه کردن آن روش مناسبی برای پرپشت شدن مژه‌ها نیست. هر چند در حالت کلی هم کوتاه کردن موها کمکی به پرپشت شدن مو نخواهد کرد. کوتاه کردن مو فقط یاعث از بین رفتن قسمت آسیب دیده و نازک مو می‌شود.

  • پرهیز از مژه مصنوعی

استفاده از مژه مصنوعی تنها در همان لحظه فرد را زیباتر نشان می‌دهد اما در طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب به مژه‌ها شود. اگر روش استفاده صحیح از مژه مصنوعی را ندانید و از چسب نامرغوب استفاده کنید، حتما مژه‌هایتان آسیب می‌بینند. هنگام برداشتن مژه‌ها امکان دارد تعدادی تار از مژه‌های اصلی کنده می‌شود.

  • ریزش مژه با اکستنشن

چسب‌هایی که برای اتصال مژه‌های کاذب یا همان اکستنشن استفاده می‌شود دارای مواد شیمیایی هستند که ممکن است تحریک کننده یا مضر باشند. به دلیل این واکنش شیمیایی، ممکن است دچار قرمزی، سوزش یا التهاب پلک شوید که می‌تواند ریزش مژه را به دنبال داشته باشد.

  • پاک کردن آرایش چشم

هنگام پاک کردن آرایش چشم به خصوص اطراف مژه، بسیار محتاطانه و با ملایمت عمل کنید. به جای اینکه چشم‌های خود را با مواد پاک کننده آرایش چشم و حرکات سریع و خشن پاک کنید، با یک حرکت ملایم انگشت خود را از ابتدا تا انتهای چشم بکشید تا آرایش پاک شود. مالش شدید چشم دلیل اصلی ریزش مژه است. حرکات خشن نه تنها به مژه آسیب می‌زند بلکه باعث ایجاد قرمزی، التهاب و چین‌وچروک هم می‌شود.

درمان‌های خانگی تقویت کننده مژه

از مهم‌ترین درمان‌های خانگی تقویت کننده مژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن های گیاهی تقویت کننده رشد مژه

روغن هسته انگور (grapeseed oil)

روغن هسته انگور به دلیل داشتن ویتامین E بالا و اسیدهای چرب، برای رطوبت رسانی به موها و همچنین تقویت ریشه‌های مو بسیار موثر است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. این روغن کاربردهای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تقویت رشد مژه است. برای استفاده از روغن هسته انگور، کافی است یک گوش پاک کن را به مقداری از آن آغشته کرده و آن را به مژه‌های خود بمالید.

روغن بادام تلخ و شیرین (Almond oil)

روغن بادام تلخ و شیرین یک روغن ملایم سرشار از ویتامین است. روغن حاصل از مغز بادام حاوی ویتامین E، کلسیم و منیزیم است که هم مژه را آبرسانی کرده و هم آن را قوی‌تر می‌کند. با استفاده از روغن بادام تقریبا در طی 6-8 هفته، می‌توانید تفاوت قابل توجهی در مژه‌ها و ابروهای خود مشاهده کنید.

روغن جوجوبا (Jojoba Oil)

این روغن که بیشتر شبیه به موم است، با دارا بودن ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کروم، مس و روی، کمک می‌کند تا موهای شما مرطوب بمانند. همچنین حاوی 82٪ ید است که به بهبود آسیب‌ها و مبارزه با بیماری‌های باکتریایی و قارچی کمک می‌کند. علاوه بر این، حاوی اسیدهای چرب مفید با اثر مرطوب کنندگی، نرم کنندگی و مغذی نگه داشتن مو و مژه‌ها نیز هست. روغن جوجوبا حتی در معرض دمای بالا خاصیت غیر اکسید کننده خود را حفظ می‌کند. جوجوبا روغن بسیار مهمی است؛ زیرا همه خواص خوب را به طور مستقیم وارد بدن می‌کند؛ مانند یک سوزن که به طور عمیق وارد پوست شما می‌شود و با مرطوب کردن فولیکول‌های مو از ریزش مژه جلوگیری می‌کند و باعث رشد سریع مژه می‌شود.

روغن نارگیل (Coconut oil)

یکی دیگر از درمان‌های طبیعی عالی برای افزایش رشد مژه‌ها، استفاده از روغن نارگیل است. نارگیل یک روغن طبیعی بسیار ملایم است و هیچ گونه ناراحتی یا حساسیتی را در نواحی اطراف چشم ایجاد نمی‌کند. خاصیت مرطوب کنندگی روغن نارگیل در به دام انداختن پروتئین در موها کمک کرده و از ریزش رشته‌های ضعیف مژه جلوگیری می‌کند. برای استفاده از روغن نارگیل، کافی است یک گوش پاک کن را به مقداری روغن نارگیل بسیار بکر آغشته کرده و آن را به مژه‌های خود بمالید.

روغن زیتون (Olive oil)

روغن زیتون یکی دیگر از راهکارهای موثر برای رشد سریع مژه است. این ماده حاوی اسیدهای چرب ضروری است که در رشد مو موثر بوده و از ریزش مژه جلوگیری می‌کنند. برای این منظور، مقداری پنبه را به روغن زیتون آغشته کرده و آن را روی مژه‌هایتان بمالید. این محصول با تقویت فولیکول‌های مو، منجر به بلندتر شدن و ضخیم‌تر شدن مژه‌ها می‌شود.

روغن اسطوخودوس (Lavender Oil)

روغن حاصل از گل اسطوخودوس ماده‌ای بسیار قدرتمند است. این روغن زیرا حاوی لینالول است که آرام کننده استرس است. رایحه دلپذیر اسطوخدوس تاثیر آرامش بخش بر ذهن و بدن دارد. همانطور که این روغن را به مژه‌های خود می‌زنید، رایحه لطیف آن، شما را به آرامی خواب‌آلود خواهد کرد.

سایر روغن‌ها برای رشد مژه

روغن کرچک (Castor oil)

روغن کرچک با دنیای زیبایی غریبه نیست. از درمان آفتاب سوختگی و چین و چروک گرفته تا جلوگیری از خاکستری شدن زود هنگام مو و شوره سر، این اکسیر زیبایی، مورد اعتماد بسیاری از افراد قرار گرفته است. یکی از مزایای خارق‌العاده آن این است که به طرز شگفت انگیزی باعث رشد موها می‌شود. روغن کرچک بهترین درمان افزایش رشد مژه‌ها است که 5 برابر سریع‌تر از هر ماده دیگری جواب می‌دهد.

استفاده روزانه از روغن کرچک روی مژه‌ها، باعث ضخیم شدن مژه و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. چند قطره روغن کرچک را با روغن نارگیل مخلوط کنید و به کمک گوش پاک کن، آن را به آرامی روی مژه‌ها بمالید. هر شب قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید و صبح صورتتان را بشویید.

شی باتر (Shea butter)

کره شی یکی از بهترین منابع طبیعی برای آبرسانی شدید است و مانند سحر و جادو به شما کمک می‌کند تا مژه‌های بلندتر و ضخیمتری داشته باشید. علاوه بر این، کره شی دارای ویتامین C است که منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است و به جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در محیط و همچنین افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند. همه این مزایا برای تقویت قدرت و ضخامت مژه‌ها جمع می‌شوند و برای رشد و سلامت آن‌ها بسیار مهم هستند.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا با داشتن کاربردهای بسیار، در رشد مو عملکرد فوق العاده ای دارد. به منظور افزایش رشد مژه‌ها بهتر است شب‌ها قبل از خواب، مقداری ژل آلوئه ورای تازه را به مژه‌هایتان بزنید.

ویتامین ای (Vitamin E oil)

یکی از بهترین درمان‌های خانگی تقویت مژه، استفاده از روغن ویتامین E است. افراد مشهوری مانند خواهران کارداشیان مدعی شده‌اند که از این ماده قدرتمند برای ضخیم شدن ابروها و بلند شدن مژه‌های خود استفاده می‌کنند. ویتامین E یک ماده قدرتمند است که نه تنها رشد مو را افزایش می‌دهد، بلکه باعث تقویت مژه‌ها شده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. با ماساژ آرام چشم با استفاده از این روغن می‌توانید مژه‌های ضخیم‌تری داشته باشید.

یک کپسول ویتامین E را بشکنید و روغن آن را خارج کنید. روزانه مقداری از این ویتامین را به کمک نوک انگشتان و برای مدت 10-5 دقیقه روی مژه‌ها بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار به افزایش گردش خون و رشد بهتر مژه‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از برس ریمل استفاده کرده و روغن را به آن آغشته کنید. هر شب قبل از خواب، مژه‌های خود را به سمت بالا شانه کنید و روز بعد آن را بشویید.

شیر

یکی دیگر از درمان‌های خانگی تقویت کننده مژه، استفاده از شیر است. برای این منظور باید شب‌ها قبل از خواب، کمی پنبه را به شیر گرم آغشته کنید و به آرامی پلک‌هایتان را با آن ماساژ دهید و اجازه دهید شیر کاملا جذب پوستتان شود. صبح روز بعد صورت خود را بشویید. استفاده از این روش باعث می‌شود پس از مدت کوتاهی شاهد افزایش رشد مژه‌ها باشید.

پوست لیموترش

پوست لیمو به دلیل داشتن اسید فولیک و ویتامین‌های B و C، برای تقویت پوست و رشد موها بسیار مفید است. برای این منظور، باید پوست لیمو ترش را در روغن کرچک یا روغن زیتون خیس کنید و اجازه دهید برای مدت 2 هفته بماند. سپس به کمک مقداری پنبه، این روغن را شب‌ها قبل از خواب به مژه‌هایتان بزنید و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. این روند را یک الی سه ماه به طور مرتب تکرار کنید.

چای سبز (Green tea)

استفاده از چای سبز یکی دیگر از راهکارهای رشد سریع مژه است. مصرف چای سبز روشی موثر برای تحریک رشد مو و بهبود سلامت مو است. چای سبز حاوی فلاونوئیدها و پلی فنول به نام اپی گالوکاتکین-3-گالات (EGCG) است که باعث بلند شدن و حجم دادن به مژه‌ها می‌شود. برای این منظور می‌توانید چای سبز را به طور منظم بنوشید یا آن را روی مژه‌ها بزنید. مقداری پنبه را به چای سبز آغشته کنید و هر روز آن را روی مژه‌هایتان بمالید.

طرز تهیه انواع سرم تقویت کننده مژه

از بهترین سرم‌های تقویت کننده مژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-سرم مرطوب کننده مژه روغن زیتون

    یک قاشق غذاخوری روغن زیتون

    یک قاشق غذاخوری روغن کرچک

    ظرف خالی و برس ریمل

روغن زیتون و روغن کرچک را درون ظرف خالی بریزید و خوب تکان دهید. سپس با کمک برس ریمل تمیز، شب‌ها قبل از خواب آن را روی مژه‌هایتان بمالید.

2-سرم تقویت کننده مژه روغن کرچک

    یک قاشق غذاخوری روغن کرچک

    یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

    2 عدد کپسول ویتامین E یا یک قاشق غذاخوری روغن ویتامین E

    ظرف خالی و برس ریمل

روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن ویتامین E را درون ظرف خالی بریزید و خوب تکان دهید. اگر کپسول ویتامین E دارید، آن را سوراخ کرده و محتویاتش را به مواد اضافه کنید. سپس با کمک برس ریمل تمیز، شب‌ها قبل از خواب آن را روی مژه‌هایتان بمالید.

3-سرم محرک رشد مژه آرگان

    1 قاشق چای‌خوری روغن آووکادو، روغن آرگان و روغن بادام شیرین

    ظرف خالی و برس ریمل

روغن‌ها را درون ظرف خالی بریزید و خوب تکان دهید. سپس با کمک برس ریمل تمیز، شب‌ها قبل از خواب آن را روی مژه‌هایتان بمالید.

4-سرم نرم کننده مژه بیدمشک

    2 قاشق چای‌خوری روغن بادام شیرین

    1 قاشق چای‌خوری روغن زیتون، روغن بیدمشک و روغن کرچک

    ظرف خالی و برس ریمل

روغن‌ها را درون ظرف خالی بریزید و خوب تکان دهید. سپس با کمک برس ریمل تمیز، شب‌ها قبل از خواب آن را روی مژه‌هایتان بمالید.

5-سرم محافظت در برابر آسیب روغن بادام

    1 قاشق چای خوری روغن کرچک

    1 قاشق چای خوری روغن بادام شیرین

    ظرف خالی و برس ریمل

روغن‌ها را درون ظرف خالی بریزید و خوب تکان دهید. سپس با کمک برس ریمل تمیز، شب‌ها قبل از خواب آن را روی مژه‌هایتان بمالید. این سرم مژه‌هایی جذاب، زیبا و سالم را به شما هدیه می‌دهد.

شانه کردن مژه

شانه کردن مژه به کمک برس مخصوص، به ویژه هنگامی که احساس می‌کنید در اثر استفاده از ریمل به هم چسبیده‌اند و بافت متراکمی پیدا کرده‌اند، منجر به کاهش ریزش آن‌ها می‌شود. همچنین استفاده مداوم از محلول تقویت مژه سریتا موجب تقویت و پر پشتی مژه‌ها میشود.

پلک‌ها را ماساژ دهید

دقیقا مانند زمانی که برای جلوگیری از ریزش مو باید به طور مرتب پوست سرتان را ماساژ دهید تا ریشه‌های مو تقویت شوند، همین امر در مورد مژه‌ها نیز صدق می‌کند. هنگام استفاده از کرم دور چشم، حدود یک یا دو دقیقه در روز ماساژ دور چشم و پلک‌ها دارای مزایای زیادی است. این کار موجب بهبود گردش خون و در نتیجه داشتن مژه‌های ضخیم، بلند و قوی می‌شود.

مکمل بیوتین

اگر علی رغم تلاش برای افزایش رشد مژه‌ها، هیچ یک از روش‌های ذکر شده در بالا موثر واقع نشدند، پس از صحبت با پزشک می‌توانید مصرف مکمل بیوتین را شروع کنید. کمبود بیوتین یکی از دلایل ریزش مو است و باعث ریزش موهای ابرو و مژه نیز می‌شود. مصرف این مکمل به مرور زمان باعث ضخیم‌تر، بلندتر و قوی‌تر شدن مژه‌ها می‌شود.

مواد غذایی مناسب برای رشد سریع مژه

تغذیه خوب علاوه بر سالم نگه داشتن بدن، باعث سلامت و افزایش رشد مژه‌ها می‌شود. در ادامه قصد داریم برخی از مواد غذایی مناسب برای رشد سریع مژه‌ها را معرفی کنیم:

پروتئین

موها تا حد زیادی از پروتئین تشکیل شده‌اند؛ بنابراین رژیم غذایی باید حاوی این ماده مهم حیاتی باشد. پروتئین اسیدهای آمینه را که برای تولید کراتین مورد نیاز است، تولید می‌کند. کراتین می‌تواند به سالم ماندن و تقویت مژه‌ها کمک کند.

بیوتین

بیوتین نیز از تولید کراتین پشتیبانی می‌کند. این ماده حیاتی در بسیاری از غذاها یافت می‌شود؛ غذاهایی مانند:

    آجیل

    گل کلم

    بروکلی

    کلم پیچ

    پیاز

    غلات

میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌های A و C

این میوه‌ها و سبزیجات با حمایت از تولید سلول و کلاژن به تقویت مژه کمک می‌کنند. برخی از میوه‌ها و سبزیجات عبارت‌اند از:

    میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و زرد تیره

    توت‌ها

    آووکادوها

نیاسین

نیاسین (ویتامین B-3) به بهبود جریان خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کند و رشد مو را تحریک می‌کند. نیاسین در موارد زیر یافت می‌شود:

    مرغ

    ماهی

    گوشت گاو

    بوقلمون

    بادام زمینی

    نخودفرنگی

    آووکادو

آهن

رژیم غذایی بدون آهن می‌تواند باعث ریزش مژه شود. خوردن غذاهای غنی از آهن می‌تواند به جلوگیری از این عارضه کمک کند. آهن در موارد زیر یافت می‌شود:

    سبزیجات با برگ‌های تیره مانند اسفناج

    میوه خشک

    مرغ محلی

    غذاهای دریایی

    لوبیا

    غلات غنی شده با آهن

کدخبر: 896944 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟