جادوی جوان تر شدن چیست؟

به گزارش رکنا، کلاژن ماده‌ای مفید برای بافت‌های عضلانی، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رگ‌های خونی، دستگاه گوارش و پوست است. در واقع این ماده به عنوان رایج‌ترین نوع پروتئین در بدن است که به سفتی و رفع چین و چروک پوست کمک زیادی می‌کند. با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری تولید می‌کند که منجر به بروز علائم پیری از جمله چین و چروک می‌شود. سفت شدن مفاصل، شل شدن پوست و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی آن از جمله عوارض ناشی از کاهش کلاژن‌سازی در بدن است.

کلاژن سازی پوست به روش خانگی

برای تولید کلاژن طبیعی برای پوست روش‌های زیادی وجود دارد. از جمله می‌توان به رژیم غذایی خوب اشاره کرد که حاوی مکمل‌هایی برای تولید این پروتئین باشد. سایر روش‌های خانگی برای کلاژن‌سازی عبارتند از:

مصرف غذاهای حاوی اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک ترکیب مهم برای کلاژن سازی پوست است. این ماده غذایی در غذاهای غنی از اسیدهای آمینه مانند لوبیا، سبزیجات ریشه‌ای و سویا یافت می‌شود. افزودن اسید هیالورونیک به رژیم غذایی به راحتی می‌تواند به افزایش سطح کلاژن پوست کمک کند. البته اگر دنبال قرص کلاژن سازی پوست هستید باید داروهایی را تهیه کنید که حاوی این ماده باشند.

ویتامین C

نیمی از یک لیمو شیرین را بردارید و به صورت خود بزنید. بعد از چند دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. تغییرات را همان لحظه می‌توانید روی پوست خود احساس کنید. این یک ماسک کلاژن ساز است که به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین C می‌تواند به شفاف شدن و جوانسازی پوست صورت کمک زیادی کند.

البته ماسک بالا تنها یک روش بود. شما وقتی در طی روز موادغذایی حاوی ویتامین C مصرف می‌کنید، در افزایش کلاژن پوست تاثیر می‌گذارد.

یک مجله آنلاین در هندوستان هم با تایید این مطلب گفته است که بسیاری از برندهای تولید محصولات مراقبت از پوست، ویتامین‌ C را به کرم‌های خود اضافه می‌کنند. در مرکبات، توت فرنگی، سبزیجات برگ سبز مثل برگ چغندر و کلم بروکلی مقدار زیادی ویتامین C یافت می‌شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا

یک روش دیگر برای کلاژن سازی پوست به روش خانگی استفاده از ژل آلوئه‌ورا است. اکنون این ماده را می‌توانید به صورت آماده شدن و صنعتی از داروخانه‌ها هم تهیه کنید. ژله آلوئه‌ورا به درمان پوست بعد از آفتاب سوختگی و تسکین بثورات پوستی کمک زیادی می‌کند.

در یک پروژه تحقیقاتی، محققان به جای درمان مشکلات پوستی با آلوئه‌ورا به روش ماساژ، عصاره‌ای از این گیاه را به صورت خوراکی تهیه کردند. افرادی که این عصاره را مصرف کرده بودند، میزان تولید اسید هیالورنیک و کلاژن پوست آنها تقریبا دو برابر شده بود. مطمئنا مصرف این این گیاه به تحریک و رشد سلول‌های پوستی کمک زیادی می‌کند.

عصاره جینسینگ

جنسینگ گیاهی بومی کشور چین است که به عنوان یک ماده مغزی برای افزایش انرژی بدن و جوانسازی پوست کاربرد دارد. در سال ۲۰۱۲ تحقیقاتی بر روی جنسینگ صورت گرفت که نشان می‌داد مصرف این ماده در جوانسازی پوست تاثیر دارد. یک روش ساده برای کلاژن طبیعی برای پوست استفاده از پودر جنسینگ است که در عطاری‌ها هم یافت می‌شود.

این گیاه خاصیت ضدالتهابی و ضداکسیداتیو نیز دارد. محققان همچنین ثابت کرده‌اند که جنسینگ در پیشگیری از پیری زودرس پوست تاثیر دارد. شما می‌توانید این گیاه را به صورت دمنوش، خوراکی و یا ماسک کلاژن ساز استفاده کنید.

آنتی اکسیدان قوی برای پوست

یکی دیگر از راه‌های کلاژن سازی پوست به روش خانگی مصرف غذاهایی است که حاوی آنتی اکسیدان هستند. زیرا این ماده از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به بدن اسیب می‌رسانند و از تولید کلاژن هم جلوگیری می‌کنند.

برای کلاژن سازی طبیعی پوست بهتر مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنید. غذاهایی که حاوی ویتامین C و E هستند، این خاصیت را دارند. بلوبری، چای سبز، عصاره شیرین بیان، توت فرنگی، قهوه، انار، دارچین و روغن ریحان، پونه کوهی و آویشن هم حاوی آنتی اکسیدان هستند.

رتینول

رتینول هم نوعی دیگری از آنتی اکسیدان است که به افزایش سطح کلاژن پوست کمک زیادی می‌کند. همچنین این ماده در طول عمر کلاژن‌های پوست هم مفید است و باعث مسدود شدن آنزیم‌هایی می‌شود که این پروتئین را از بین می‌برد. یک کلاژن خوراکی حاوی مواد غذایی با رتینول است.

محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب

یکی دیگر از راه‌های کلاژن سازی پوست به روش خانگی محافظت از پوست است. اشعه مضر آفتاب به پوست آسیب زیادی می‌زند و به مرور زمان سلول‌های پوستی را تخریب می‌کند. هوای آلوده همین مضرات را برای پوست دارد. پاکسازی پوست و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند تا حد زیادی از پوست شما در برابر عوامل مخرب محافظت کند.

کدخبر: 845696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟