چرا بعد از ورزش باید بدن مان را سرد کنیم؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که طی تحقیقات اخیر، سرد نکردن باعث بروز خطری در بدن نمی شود، ولی اگر از گرم کردن امتناع کنیم، ممکن است آسیب‌های جدی ببینیم.

به گزارش رکنا ، با این وجود افراد حرفه‌ای اظهار می‌کنند که سرد کردن حتما باید در برنامه‌ ما جا داشته باشد.

آیا سرد کردن از الگوی خاصی پیروی می کند؟

قطعا خیر. سرد کردن بسته به نوع و شدت ورزشی که انجام می دهیم متفاوت است. به عنوان مثال سرد کردن یک دونده در قدم اول به کاهش سرعتش و بعد به راه رفتن و حرکات کششی ختم می شود یا اگر با وزنه کار کردید سرد کردن به صورت حرکات انعطافی و یا استفاده از رول‌های فومی روی عضلات است. البته تحت این شرایط تمرکزمان باید روی عضله‌ای باشد که از آن کار کشیدیم! به عنوان مثال روزی که پا کار کردیم، حرکات انعطافی برای همسترینگ و باسن و .... می تواند گزینه‌ خوبی باشد.

سرد کردن چقدر باید طول بکشد؟

توصیه‌های مربیان حرفه‌ای ۵ تا ۱۵ دقیقه است‌ و هر یک از حرکات کششی باید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه طول بکشد. اگر از رول فومی استفاده می کنید، عضله‌ هدف را تا جایی ماساژ بدهید که متوجه کاهش نسبی فشار از روی عضله بشوید که معمولا ۱۵ تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشد.

سرد نکردن چه پیامدهایی دارد؟

درست است که سرد نکردن به سلامتی آسیبی نمی زند اما اگر همیشه یک‌ برنامه‌ کامل از سرد کردن داشته باشید، در جلسه‌ بعدی تمرینی، درد ناشی از گرفتگی عضلات کمتر شما را اذیت می‌کند و باعث افت کارکردتان نمی شود اما اختصاص دادن چند دقیقه برای کاهش ضربان قلب در صورتی که خیس عرق هستید، نه تنها از لحاظ جسمی، بلکه از لحاظ روانی هم باعث برداشته شدن فشار از روی شما می شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 669579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟