مهمان‌های مزاحم بدن تان را پاک‌‌سازی کنید

گاهی هم دلیلش «انباشتگی» است؛ که می‎تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. برای مثال وقتی غذایی که می‌خوریم با بدن سازگاری ندارد یا اینکه غذای چرب یا شیرین خورده‌ایم.

به گزارش رکنا ، درواقع هر دلیلی که باعث شود دچار احساس پری، سنگینی یا سیری بیش از اندازه کنیم، عاملی برای آسیب به بدن است. یکی از راهکارهای کمکی برای استراحت و آرامش دوباره بدن «پاک‌سازی» است که با کمک آن می‌توانید بدن را از وجود یک یا چند نوع عامل آسیب‌رسان پاک‌سازی کنید. این رژیم ها می‌تواند به کاهش و کنترل وزن بدن نیز کمک کند.

رژیم نوشیدن آبمیوه‌

یکی از انواع برنامه‌های پاک‌سازی است. در این برنامه، به مدت سه روز، تمرکز روی نوشیدن آبمیوه و آب بعضی از سبزی‌هاست. در این برنامه، تأثیر مصرف نوشیدنی و خوراکی‌های کافئین‌دار و شیرین را از بین برده و از طرفی کمک می‌کند میزان کالری دریافتی متعادل شود.

خام‌ها مهم هستند

در این برنامه غذایی، نوشیدن آبمیوه و سبزی یا میوه و سبزی خام در اولویت است. چون این خوراکی‌ها حاوی مواد مغذی، فیتوکمیکال‌ها و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. مصرف موادغذایی کم کالری می‌تواند به کاهش دریافت کالری کمک بیشتری کند.

مقدمات را آماده کنید

با توجه به این‌که این برنامه غذایی را با هدف کاهش و کنترل دریافت انرژی و پاک‌سازی بدن از مواد کافئینی انتخاب کرده‌اید، بنابراین باید پیش از شروع رژیم به شکل قطعی، از پنج روز قبل در برنامه غذایی‌تان تغییر ایجاد کنید. به این دلیل که کاهش نوشیدن یا خوردن موادغذایی کافئین می‌تواند باعث سردرد شود. از سوی دیگر دریافت کالری کمتر می‌تواند باعث گرسنگی و درنتیجه آن زمینه‌ساز سردرد باشد. بنابراین از پنج روز پیش از روز شروع رژیم پاک‌سازی، به‌تدریج نوشیدن و خوردن خوراکی‌های کافئین دار را کاهش دهید.

رژیم در سه مرحله پیش می‌رود

در نخستین گام، میزان دریافت روزانه آبمیوه همراه با میوه خام باید شامل 907 گرم آبمیوه، اسموتی یا تکه‌هایی از میوه‌ها و سبزی‌ها باشد.

بیداری: صبح‌ها، چند دقیقه بعد از این‌که از خواب بیدار شدید، یک فنجان آب ولرم که به آن کمی آب لیموترش تازه اضافه شده است، بنوشید.

8 تا 9 صبح: نوشیدن آبمیوه؛ که باید از آب سبزی‌های سبز باشد

10.30 تا 11.30 صبح: آبمیوه ( یا اسموتی/ یا چند تکه میوه)

یک تا دو بعدازظهر: آبمیوه ( یا اسموتی/ یا چند تکه میوه)

3 تا 4 عصر: آبمیوه یکی از این سه میوه‌ یا یکی از آن‌ها؛ شامل لبو، هویج و سیب

5 تا 6 عصر: آبمیوه ( یا اسموتی/ یا چند تکه میوه)

6 تا 8 شب: اسموتی یا یک مشت بادام خام یا آب نارگیل

فعالیت بدنی در کنار رژیم

رعایت رژیم غذایی همراه با ورزش می‌تواند نتیجه مطلوب را به همراه داشته باشد. بنابراین در طول رعایت رژیم غذایی و بعد از آن حتما در برنامه روزانه‌تان ورزش و تحرک بدنی را بگنجانید. ورزش باعث بهبود گردش خون، لفت و تحریک بدنی برای استخوان‌سازی و عضله‌سازی می‌شود. پیاده‌روی، ورزش‌های آرام‌تنی و شنا از این جمله هستند. در پایان هر بار ورزش، حتما دوش بگیرید تا بدن آرام شود.

این سوال‌ها را شاید از خودتان بپرسید

ممکن است درباره رژیم پاک‌سازی با آبمیوه و سبزی، این سوال‌ها به ذهن‌تان برسد که جواب بعضی از آن‌ها اینجاست.

با گرسنگی چه کار کنیم؟ ممکن است در روز اول یا پنج روز پیش از شروع رژیم پاکسازی اصلی، دچار گرسنگی شوید. برای رفع این مشکل، می‌توانید از انواع نان‌های خشک حاوی دانه‌های روغنی استفاده کنید.

بروز مشکلات گوارشی عادی است؟ با توجه به تغییر رژیم غذایی از شرایط عادی به شرایط ویژه، ممکن است تغییراتی مانند اسهال یا یبوست دیده شود. در این دوره پنج و سپس سه روزه، عادی است. نفخ یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است در این دوره از رژیم غذایی با آن روبه‌رو شوید. اضافه کردن زیره آسیاب شده می‌تواند بعضی از این مشکلات را برطرف کند.

تغییر رنگ ادرار و مدفوع طبیعی است؟ تاحدی از آن طبیعی است. برای مثال خوردن لبو می‌تواند رنگ ادرار و مدفوع را قرمز و خوردن هویج یا نوشیدن آب آن می‌تواند رنگ ادرار را به نارنجی یا زرد تیره تغییر دهد.

تا چه مدت می‌توان این رژیم غذایی را رعایت کرد؟ حداقل مدت آن یک روز و حداکثر آن پنج روز است. پس از آن باید رژیم به حالت عادی بازگشته و درصورت نیاز، در فاصله زمانی طولانی‌تر- مثلا 20 روز- دوباره آن را رعایت کنید.

با این رژیم غذایی می‌توان ورزش حرفه‌ای انجام داد؟ خیر؛ به این دلیل که بدن از نظر دریافت انرژی در وضعیت حداقل انرژی قرار دارد. بنابراین به بدن فشار وارد می‌شود. ورزش‌های سبک در طول این رژیم غذایی مناسب است.

چند روز بعد از رژیم می‌توان غذای جامد خورد؟ از همان فردای آن می‌توان غذای جامد خورد؛ اما باید با مقدار کم، سبک و مغذی، تغذیه عادی مجدد آغاز شود.

استرس را مهار کنید

یکی از عواملی که می‌تواند روند پاکسازی را به تعویق بیندازد، استرس و اضطراب است. به این دلیل که استرس و اضطراب در روند عادی بدن، اختلال ایجاد می‌کند. استرس باعث گرفتگی عضله‌ها و احساس خستگی، تپش قلب، اختلال در ترشح هورمون‌ها، عصبانیت، اختلال در دفع و ترس می‌شود بنابراین تا حد ممکن باید استرس و اضطراب را کنترل کنید. اصطلاحا، استرس و اضطراب می‌تواند باعث ایجاد سموم در بدن ‌شود.

بنابراین هرچه شما رشته کرده‌اید، پنبه می‌شود. یکی از بهترین راهکارهای کنترل استرس و اضطراب، ورزش است. این ورزش می‌تواند بسته به ویژگی‌های شخصیتی شما، ورزش‌های آرام‌تنی یا پرتحرک باشد تا استرس و اضطراب کاملا از بین رفته و مهار شوند.

به این نکته‌ها دقت کنید

رژیم پاک‌سازی زمانی می‌تواند مؤثر باشد که علاوه بر رعایت رژیم غذایی اصلی، به نکته‌های ظریف و کلیدی نیز دقت کنید. پس حواس‌تان به این موارد باشد:

آب بنوشید: در فواصل نوشیدن آبمیوه و آب سبزی‌ها، حتما آب بنوشید. آب باید ولرم یا درصورتی که دچار حالت تهوع نمی‌شوید، هم‌دما با دمای اتاق باشد.

آهسته بنوشید: آبمیوه یا سبزی را یک باره سر نکشید. تأثیر آن‌ها زمانی بیشتر است که به‌آهستگی نوشیده شوند. بنابراین آن‌ها را آهسته و جرعه‌جرعه بنوشید.

سه ساعت قبل از خواب: آبمیوه‌ها و سبزی‌ها معمولا تا دو ساعت بعد از نوشیدن به طور کامل هضم و جذب می‌شوند. بنابراین آخرین وعده آبمیوه را حدوداً سه ساعت پیش از زمان خواب، بنوشید. برای مثال اگر ساعت 10 شب می‌خوابید، آخرین برنامه نوشیدن آبمیوه باید ساعت هفت عصر باشد.

این سبزی‌ها را انتخاب کنید: از بین سبزی‌ها بهتر است آب این سبزی‌ها را بنوشید؛ کرفس، کلم، هویج، کلم‌پیچ، اسفناج، چغندر و سبزی‌های پهن برگ دیگر مانند اسفناج.

این میوه‌ها را انتخاب کنید: تنوع میوه‌ها بیش از سبزی‌هاست. اما از بین این همه میوه، بهتر است یکی از این میوه‌ها یا مخلوط چند نوع آن‌ها- با توجه به هماهنگی طعم آن‌ها- را انتخاب کنید. هلو، گیلاس،آلبالو، زردآلو و کیوی به‌ویژه با پوست.

بهتر است حذف شوند: اگرچه این برنامه پاک‌سازی براساس میوه و سبزی است، اما بهتر است این میوه‌ها در برنامه قرار نگیرند. انبه، آناناس، موز و آووکادو. البته موز و آووکادو میوه‌های آبداری هم نیستند.

در ظرف دردار نگهداری کنید: ممکن است در ساعت‌هایی از روز فرصت یا حوصله گرفتن آب میوه را نداشته باشید. بنابراین بهتر است آبمیوه‌ها را گرفته و آن را در ظرف دردار نگهداری کنید. اما یادتان باشد نباید بیش از دو ساعت در این وضعیت بمانند.

جایگزین دارد: اگر احساس گرسنگی و اصطلاحا ضعف رفتن معده را دارید، به جای آبمیوه یا همراه آن چند تکه میوه بخورید. برای مثال آب‌هویج را همراه با تکه‌هایی از آن میل کنید.

سالاد فراموش نشود: سالاد میوه یا سالاد کاهو همراه با میوه‌ یا سبزی‌های اضافه شده به آن با چاشنی آبلیمو یا نارنج تازه و کمی روغن زیتون نیز گزینه بسیار خوبی است.

به حالت عادی برمی‌گردید

بعد از سه روز رعایت این رژیم غذایی، بدن باید به‌تدریج به تغذیه عادی بازگردد. برای این کار نباید همه برنامه غذایی بازگردد بلکه کماکان باید موارد نامناسب تغذیه‌ای حذف شده یا در شرایط استفاده حداقلی باقی بمانند. اما می‌توانید رژیم غذایی عادی را به‌تدریج شروع کنید. از این برنامه نیز، بهتر است نوشیدن آبمیوه تازه ، میوه و سبزی تازه تا حد زیادی باقی بماند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟