به موهایتان رنگ سلامتی بزنید

رنگ مو ها علاوه بر یک تکنیک و متد زیبایی در دنیا، برای خانم‌ها یک تنوع و سرگرمی به حساب می‌آید اما همین سرگرمی گاهی برای موها به یک تهدید تبدیل می‌شود.

به گزارش رکنا ، بهتر است پیش از این‌که تار موهایتان را در رنگین‌کمانی از رنگ‌ها غوطه‌ور کنید با عینک واقع‌بینی به تمام جوانب بنگرید. مسئولیت کاری را که قرار است انجام دهید، قبول کرده، تمام و کمال مراقبت از آن را برعهده بگیرید.

موها به همان اندازه ظاهرشان بسیار ظریف و شکننده‌اند و دچار ریزش، خشکی و موخوره می‌شوند. پس برای این‌که از عواقب رنگ موها در امان بمانید و مراقب درخشندگی و سلامت آن‌ها باشید. راهکارهای موثری برای پیشگیری از آسیب به موها قبل از رنگ و رسیدگی به آن‌ها بعد از رنگ کردن هست که با شما در میان می‌گذاریم. مینو درخشانی، کارشناس زیبایی در این مطلب کنار ماست.

موها را برای رنگ شدن آماده کنید

منظورمان ابزار و وسایل رنگ کردن موها نیست بلکه باید قبل از رنگ کردن مو، شرایط موهایتان را بررسی کنید، سلامت و مقاومت آن‌ها را بسنجید. هرچه وضعیت موهای شما قبل از رنگ کردن سالم و بهتر باشد شما از مشاهده نتیجه رنگ موهای تازه خود خوشحال‌تر خواهید بود. پس اطمینان حاصل کنید تا موهای شما در هفته‌های منتهی به روزی که برای رنگ کردن در نظر گرفته‌اید به قدر کافی تغذیه و مرطوب شده باشد.

برای مثال از چند روز قبل ساقه موها را با روغن نارگیل ماساژ داده باشید، چون روغن‌های طبیعی کار محافظت از پوست سر و کوتیکول‌های مو را به خوبی انجام می‌دهند. از طرفی اگر به‌تازگی موها را رنگ کرده‌اید و از نتیجه آن چندان راضی نیستید عجله نکنید. اجازه دهید تا موها کمی خودشان را بازیابی کنند و رنگ به خوردشان برود. ریشه موها رشد کرده و کمی بلند شود، یعنی چیزی حدود دو تا سه هفته.

با رشد مجدد ریشه‌ها می‌توانید برای ترمیم رنگ خود اقدام کنید. چون موها بعد از رنگ کردن به سرعت قدرت پذیرش ترکیبات رنگ موی تازه را ندارد و دچار آسیب شدید، دو شاخه شدن، وز و خشکی می‌شود.

با موهای خیس و بسته شده بعد از رنگ کردن نخوابید

اگر موها را تازه رنگ کرده و آن‌ها را به صورت خرگوشی یا دم‌اسبی بسته‌اید هرگز با آن‌ها نخوابید. در عوض برای جلوگیری از وز و ژولیده شدن آن‌ها را ببافید یا یک روسری نرم بپوشید و به رختخواب بروید. از طرفی بگذارید موها قبل از گذاشتن سرتان روی بالش خشک شوند، چون موها در هنگام خیس بودن آسیب‌پذیر و شکننده‌تر هستند.

مراقبت‌های فوری را شروع کنید

درست بعد از رنگ کردن و شستن، نوک موها را با قیچی کمی مرتب کنید. با این کار ساقه آسیب‌دیده موها اصلاح می‌شود و از انتشار موخوره و دیگر صدمات آن جلوگیری کرده‌اید. پس در همان دقایق اولیه بعد از پایان رنگ کردن، برای بالا بردن مقاومت موها، کار اصلاح را انجام دهید. البته اگر تصمیم به کوتاه کردن بیشتر دارید حتما این کار را قبل از رنگ کردن موها انجام دهید.

قبل از رنگ کردن از 72 ساعت قبل حمام نروید و تا آن‌جا که می‌توانید پیگمنت موهای خود را حفظ کنید. آرایشگران حرفه‌ای از مشتریان خود می‌خواهند که اگر می‌توانند چند روز صبر کنند و موها را تا چهار روز قبل از رنگ کردن نشویند.

از چند روز قبل از رنگ کردن، مصرف شامپوهای درخشان‌کننده را متوقف کنید تا موها آمادگی لازم برای پذیرش رنگ را داشته باشند.

بعد از اولین شست‌وشو پس از رنگ اجازه دهید موها به‌طور طبیعی در هوای آزاد خشک شوند و تا 72 ساعت دیگر به آن‌ها استراحت دهید و از حمام مجدد بپرهیزید.

باید و نبایدهای شست‌وشوی موها بعد از رنگ

در هفته‌های اولیه پس از رنگ کردن سعی کنید موها را هفته‌ای یک‌بار بشویید. شست‌وشوی مکرر رنگ را سریع‌تر محو کرده و چربی طبیعی بازگشته به پوست سر و تارموها را از بین خواهد برد. برای شست‌وشوی آن‌ها هم از آب خنک استفاده کنید، چون آب گرم کوتیکول‌های موی سر را متورم می‌کند و باعث تخریب رنگ و پاک شدن آن‌ها می‌شود.

همچنین از مصرف شامپوهای حاوی سولفات و درحقیقت از هرچیزی که حاوی موادشوینده شیمیایی قوی باشد، خودداری کنید در عوض استفاده از شامپوهای گیاهی حاوی روغن‌های مفید برای موها را جایگزین کنید. اگر برای استحمام بدون شستن سر وارد حمام شدید حتما از کلاه‌های ضدآب استفاده کنید تا موها خشک بماند. درصورتی‌که موها را به چند رنگ مختلف درآورده‌اید و قادر به تفکیک قسمت‌هایی از موها که در چند مرحله رنگ شده است هستید حتما هر قسمت را جدا شست‌وشو دهید.

بدون محافظت زیر آفتاب نروید

موها بعد از رنگ شدن در شرایط حساسی قرار دارند، بنابراین بهتر است ریسک نکنید و با موهای تازه رنگ شده تا حدود 48 ساعت بعد در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار نگیرید. چراکه اشعه آفتاب پیگمنت‌های مو را تحت‌تاثیر قرار داده و به رنگ و سلامت آن آسیب می‌رساند. در این موقعیت قرار دادن کلاه و روسری به شما کمک می‌کند تا این آسیب را کمتر کنید. اگرچه محصولاتی برای محافظت از موها در برابر نور خورشید در دسترس قرار دارد اما بهتر است خودتان دست به کار شوید.

بدون کلاه ضد آب به استخر نروید

اگر در نخستین هفته‌ها بعد از رنگ کردن، کلر درون آب استخر موهای شما را لمس کند باید منتظر وز و خشکی شدید موهایتان باشید. این هشدار ما به این معنی نیست که رفتن به استخر را با رنگ کردن موهایتان فراموش کنید بلکه می‌توانید با استفاده از کلاه‌های شنا هیدرودینامیکی از نفوذ آب حاوی کلر استخر به موها جلوگیری کنید. اگر از میزان مقاومت کلاه خود نسبت به جذب آب مطمئن نیستید بهتر است سر را درون آب فرو نبرید.

روغن‌های گرم را برای مراقبت از موها آماده کنید

بعد از رنگ کردن روغن درمانی را آغاز کنید، چون در این شرایط بسیار موثر عمل می‌کند.کافی است روغن‌هایی مانند بادام، نارگیل یا زیتون را قبل از استفاده پنج تا 10 ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود یا به روش دیگر، برای گرم کردن روغن، بطری آن را برای چند دقیقه در یک کاسه آب داغ شناور کنید و سپس روی موها بمالید.به مدت 15 تا 20 دقیقه با یک حوله گرم مو را بپیچید و پس از آن استحمام کنید و موها خوب بشویید. این شیوه بهترین درمان برای موهای تازه رنگ شده است.

به رنگ کردن موها عادت نکنید

مطمئن باشید بیشتر رنگ موها حاوی آمونیاک (یا مواد شیمیایی مشابه آن) و پراکسید برای باز کردن کوتیکول‌های مو هستند تا با رسیدن به قشرسطحی و عمق رنگدانه طبیعی،رنگ موها را تغییر دهند اما با همین روند ساده موها به مرور درخشش خود را از دست می‌دهند و به‌راحتی ضعیف و شکننده می‌شوند.

البته درست است که گاهی با درمان یا آبرسانی و کراتین‌تراپی ظاهر مو تا حدی احیا می‌شود اما در صورت سوختگی آن‌ها، قیچی و کوتاهی راه‌حل نهایی شما خواهد بود.در مواردی هم اگر رنگ مو حاوی پارافیلن دی‌آمین باشد، ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود به ویژه در افرادی که سابقه درماتیت دارند و مستعد واکنش به مواد شیمیایی رنگ هستند.

همچنین شما اگر سابقه اگزما و پسوریازیس هم دارید رنگ کردن موها ممکن است برای شما هم مناسب نباشد. به علاوه این‌که رنگ موهای دائمی می‌توانند باعث خارش، سوزش پوست، قرمزی یا تورم در ناحیه پوست سر یا دیگر نواحی حساس اطراف صورت و گردن شوند.

این نکته را هم فراموش نکنید که نداشتن واکنش آلرژیک در گذشته به این معنی نیست که در آینده هم از بروز آن در امان هستید، چون هرچه بیشتر موهای خود را رنگ کنید، احتمال بروز واکنش منفی هم بیشتر می‌شود. توصیه ما این است که رنگ موهای خود را به صورت حرفه‌ای از طرف یک کارشناس ماهر و متعهد انجام دهید، چون به دلایل زیادی این کار در خانه می‌تواند خطرناک باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639768 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟