خطر رژیم مایعات را جدی بگیرید!

 بعضی آن را «روزه آب» می‌نامند اما رژیم «آب میوه» و «رژیم سم‌زدایی» هم خوانده می‌شود. این رژیم با کلمات کلیدی مانند «سم‌زدایی» و «پاک‌سازی» می‌تواند هرکدام از شما را که به دنبال کاهش وزن هستید، وسوسه کرده و این موضوع را القا کند که در مسیر درست به سمت سلامت قرار دارید.

به گزارش رکنا ، این رژیم یک رژیم محبوب در بین افراد مشهور و بازیگرانی است که می‌خواهند کاهش وزن سریع داشته باشند اما بهتر است بدانید که این رژیم خطرهای جبران‌ناپذیری برای شما به دنبال دارد. با هم مهم‌ترین ضررهای این رژیم مایعات را مرور می‌کنیم.

رژیم غذایی مایعات چیست؟

در برنامه بعضی از این نوع رژیم فقط نوشیدن مایعات قرار داده شده درحالی‌که بعضی دیگر شامل بعضی میان‌وعده‌ها هم می‌شود. بسته به نوع پاک‌سازی که ادعا می‌شود این رژیم به دنبال دارد، این رژیم بین سه تا 10 روز طول می‌کشد. افراد در این رژیم روزانه 6 تا 12 لیوان مایعات شامل آب میوه، فلفل کاین، شربت افرا و آب می‌نوشند. شب‌ها هم یک چای ملین می‌نوشند.

بسیاری از محبوب‌ترین میوه‌ها و سبزیجات مورد استفاده در نوشیدنی‌ها طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های سالم را تامین می‌کند. به‌عنوان مثال بلوبری حاوی ویتامین C و K است و می‌تواند موادمغذی مهمی وارد بدن کند یا انبه مقدار زیادی ویتامین B6 و A است یا اسفناج با وجود کالری کم منبع خوبی از فیبر، پروتئین و ویتامین‌های E، C و A است که در آب انبه نیز وجود دارد.

به شرطی که در رژیم غذایی‎تان به‌طور منظم میوه و سبزیجات نخورید، آب میوه می‌تواند یک روش مناسب برای دریافت موادمغذی مورد نیاز بدن باشد اما در مجموع مصرف میوه و سبزی کامل موادمغذی بیشتری به بدن‌تان وارد می‌کند.

این رژیم پروتئین کمی دارد

بسیاری از رژیم‌های مایعات هیچ پروتئینی ندارند یا مقدار آن بسیار کم است. درحالی‌که افراد برای ساخت سلول‌های ایمنی سالم و بازسازی عضلات به دنبال ورزش نیاز به پروتئین دارند. میوه‌ها و سبزیجات تنها مقادیر کمی پروتئین دارند. با این حال بعضی از رژیم‌های مایعات شامل نوشیدنی‌های حاوی بادام است که مقدار کمی پروتئین و چربی دارد.

مصرف آب میوه و سبزی به مدت سه روز ممکن است برای یک فرد سالم مضر نباشد اما اگر فردی بیماری داشته باشید این رژیم غذایی تقریبا عاری از پروتئین می‌تواند او را بیمارتر کند. افراد مسن‌تر ممکن است در صورت تلاش برای داشتن یک رژیم غذایی مایعات مستعد ابتلا به عفونت باشد.

علاوه بر این، آب میوه و سبزیجات بیشتر فیبر خود را از دست می‌دهند. مصرف چنین مقدار محدودی از فیبر به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی مایعات برای چند روز آسیبی وارد نمی‌کند اما می‌تواند گرسنگی بیش از حدی را ایجاد کند. فیبر به افراد کمک می‌کند احساس سیری داشته باشند.

آیا رژیم مایعات سم‌زدایی می‌کند؟

متخصصان تغذیه می‌گویند فرض این‌که آب و انواع رژیم مایعات می‌تواند سم‌زدایی انجام دهد، نادرست است. بدن برای خلاص شدن از سموم نیازی به کمک ندارد. آنزیم‌های سم‌زدایی در کبد وجود دارد که الکل و دیگر داروها را تجزیه می‌کند و کلیه‌ها هم سموم محلول در آب را از بین می‌برند.

میوه و سبزی سالم‌تر است

انواع میوه و سبزی برای بدن شما مفید است و آب میوه به این معناست که شما همه موادمغذی میوه و سبزی را دریافت نمی‌کنید. هنگامی که میوه و سبزی را به صورت کامل می‌خورید تمام فواید کاهش وزن فیبر را به دست می‌آورید. و چون میوه و سبزی زمان بیشتری برای خوردن لازم دارند ممکن است در یک وعده کالری کمتری دریافت کنید.

از بین بردن چربی و جذب نکردن ویتامین‌ها

در رژیم غذایی مایعات احتمال مصرف چربی به طور کلی از بین می‌رود اما آیا این واقعا چیز خوبی است؟ چربی‌های خوب برای عملکرد صحیح فرایندهای داخلی بدن بسیار مهم هستند. حذف این رژیم‌ها از رژیم غذایی به این معنی است که بدن نمی‌تواند در حد مطلوب خود عمل کند. به‌عنوان مثال ویتامین‌های محلول در چربی مانند K، D، A و E برای جذب به چربی نیاز دارند. اگر رژیم غذایی شما حاوی چربی نباشد جذب این ویتامین‌ها از طریق خوراکی‌ها محدود خواهد شد.

خراب شدن دندان‌ها با رژیم مایعات

نوشیدنی‌ها و به ویژه آب میوه‌ها نه‌تنها به دندان‌های شما آسیب می‌رسانند بلکه برای لثه‌هایتان نیز مفید نیستند. رژیم‌های غذایی مایعات می‌توانند باعث افزایش سطح انسولین و سپس افت شدید آن شوند. با گذشت زمان، ساختار کلاژن در بدن تغییر می‌کند و بنابراین لثه‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد زیرا این الیاف کلاژن هستند که دندان‌های شما را در جای خود نگه می‌دارند.

نه‌تنها آب میوه و سبزیجات بلکه خود میوه‌ها هم اسید بالایی دارند که ممکن است به مینای دندان‌ها آسیب برساند. اگر چه میوه و سبزیجات به عنوان یک اسید سالم در نظر گرفته می‌شوند. این درحالی است که خود میوه به‌طور کامل استفاده نشود نه این‌که آب میوه مصرف شود. درنهایت بهتر است بدانید این رژیم می‌تواند به حساسیت دندان‌ها منجر شود؛ زیرا لایه‌های محافظ مینای دندان به وسیله آب شسته و فرسوده می‌شود.

پوست‌تان خشک می‌شود

ممکن است شنیده باشید که رژیم سم‌زدایی مایعات منجر به درخشان شدن پوست می‌شود اما همیشه هم این‌طور نیست. زمانی که رژیم کم کالری می‌خورید شما از آبی که در عضلات‌تان با گلیکوژن ذخیره شده مجبورید استفاده کنید که همین موضوع باعث خشکی پوست‌تان می‌شود. تعادل بسیار مهم است. اگر کسی از رژیم مایعات استفاده می‌کند و این کار را برای طولانی مدت انجام می‌دهد طولانی شدن آن می‌تواند به دلیل کمبود اسیدهای چرب ضروری باعث خشکی پوست و پیری زودرس آن شود.

در رژیم مایعات با ورزش خداحافظی کنید

خستگی و سرگیجه زمانی که می‌خواهید ورزش کنید، قطعا کار را دشوار می‌کند و اگر فقط با آب میوه و سبزیجات خودتان را زنده نگه داشته‌اید نمی‌توانید عملکرد درستی داشته باشید. اگر بدون خوردن غذای جامد و تنها با رژیم مایعات بخواهید ورزش کنید، بهتر است بدانید این کار می‌تواند بر عملکرد فعالیت ورزشی شما اثر بگذارد.

کسی که ورزش طولانی مدت انجام می‌دهد باید اطمینان حاصل کند که کالری مصرفی با سوخت آن کافی است ضمن این‌که باید آب کافی هم مصرف کند؛ زیرا آب میوه غلیظ شده است و ممکن است بدن شما به اندازه کافی هیدراته نماند. اگر احساس خستگی و کمبود انرژی می‌کنید باید بدانید که این ارمغان رژیم مایعات است.

حواس‌تان به ریزش مو باشد

هنگامی که بدن شما تغذیه مورد نیاز خود را دریافت نکند، شروع به قرار گرفتن در فاز زنده ماندن می‌کند و روی اندام‌های ضروری برای زندگی متمرکز می‌شود و یکی از مواردی که در این فرایند تحت تاثیر قرار می‌گیرد، رشدونمو موست.

متخصصان تغذیه می‌گویند: محدود کردن رژیم غذایی فقط با آب میوه به این معنی است که بدن شما ممکن است موادمغذی مانند فیبر، کلسیم، آهن و همچنین پروتئین و چربی‌های سالم را از دست بدهد که این مواد برای رشدونمو مو بسیار حیاتی است.

حساسیت به سرما در رژیم مایعات

غذاهای گرم و نوشیدنی‌ها می‌تواند به شما در حفظ دمای بدن در ماه‌های سرد زمستان کمک کند. اما بهتر است بدانید داشتن رژیم مایعات در صورتی که در دمای یخ‌زدگی به سر نمی‎برید ایده خوبی نیست. مصرف نکردن غذای گرم می‌تواند باعث احساس سرماخوردگی شدید در فصل سرما شود.

دردهای همراه با رژیم مایعات

هنگام رژیم غذایی و به اصطلاح پاک‌سازی افراد معمولا عوارض جانبی مانند سردرد، خستگی، مشکل در فکر کردن، احساس خستگی، درد معده و گرسنگی را تجربه می‌کنند. برای تغییر در عملکرد روده و تکرر ادرار هم باید خودتان را آماده کنید.

رژیم مایعاتی که در آن از فلفل کاین استفاده می‌شود، روده بزرگ تحریک می‌شود. این رژیم ممکن است باعث بروز سندرم روده تحریک پذیر شود. دیگر عوارض جانبی ناشی از رژیم مایعات بوی بد دهان، سرگیجه، اسهال و سفید شدن زبان است. علاوه بر این، رژیم مایعات برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند ممکن است در تنظیم انسولین به کمک داروها، اختلال ایجاد کند.

نوشیدن آب زیاد می‌تواند منجر به ناپایداری قند خون شود. خانم‌هایی که باردارند یا در حال شیردهی و همچنین افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان به دلیل بیماری قلبی، کبدی، کلیوی ضعیف شده نباید از رژیم مایعات استفاد کنند. افرادی که داروهایی رقیق کننده خون مانند مصرف می‌کنند باید از این رژیم دوری کنند؛ زیرا بعضی از آب سبزیجات مانند کلم، اسفناج، جعفری و کرفس حاوی ویتامین K هستند که می‌تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد.

رژیم مایعات کالری بسیار کمی دارد

بسته به نوع رژیم مایعات و این‌که چند لیوان آب لیمو در روز بنوشید، کالری دریافتی روزانه می‌تواند بین 800 تا هزار و200 کالری متغیر باشد. وقتی 10 روز این رژیم را رعایت کنید بدن در حالت گرسنگی قرار می‌گیرد به این معنا که با کند کردن متابولیسم سعی در حفظ کالری خواهد داشت.

داشتن رژیم غذایی مایعات به‌طور معمول باعث کاهش کالری در رژیم غذایی فرد می‌شود و می‌تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند اما وقتی افراد غذاهای مورد علاقه خود را برای مدت زمانی از رژیم غذایی‌شان حذف کنند بعدها تمایل دارند به خودشان پاداش دهند و بیشتر به سمت آن بروند. هر مقدار وزنی که از دست می‌رود، بعد از آن‌که رژیم غذایی را کنار می‌گذارید و به عادت غذایی معمول برمی‌گردید، دوباره اضافه می‌شود.

افزایش استرس با رژیم غذایی مایعات

خودداری از غذا خوردن می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال می‌تواند سطح استرس شما را افزایش دهد. استرس ناشی از رژیم غذایی می‌تواند باعث پرخوری یا بدتر شدن سیستم بدن بعد از قطع رژیم شود و درنهایت احساس بدتری نسبت به بدن داشته باشید. حتی اگر شما قادر به کنترل استرس باشید دلایل دیگری وجود دارد که این رژیم را مردود می‌کند.

رایج اما پردردسر

تکمیل رژیم سه روزه مایعات می‌تواند یک هدف قابل دستیابی باشد. بنابراین اگرچه به نظر سخت است اما بعضی از متخصصان ممکن است به دلیل نتیجه بخشی کوتاه مدت آن را توصیه کنند. با این حال این رژیم یک رژیم سخت است که در آن دریافت مواد مغذی و به‌ویژه پروتئین بسیار کم است. حتی اصطلاح پاکسازی که برخی برای این رژیم به کار می‌برند به هیچ‌عنوان درست نیست چون هیچ مدرکی مبنی بر پاک شدن بدن از ترکیبات مضر با رعایت این رژیم وجود ندارد.

هیچ شواهد علمی مبنی بر پاک‌سازی بدن با آب وجود ندارد. فوایدی مانند سم‌زدایی بدن و استراحت دستگاه گوارش، تقویت ایمنی و بهبود تمرکز ذهنی تایید نشده است. مفهوم استفاده از این روش برای استراحت دستگاه گوارش غیرمعمول است. دستگاه گوارش هر روز برای هضم غذا عمل می‌کند و نیازی به استراحت ندارد.

شکر اضافی می‌خورید

بسته به ترکیبات، آب میوه ممکن است حاوی قند زیاد باشد، حتی اگر به آب میوه قند اضافه نشده باشد، بسیاری از میوه‌های شیرین حاوی مقادیر زیادی قند به شکل فروکتوز هستند. هنگامی که فروکتوز را از فیبر جدا کنید، قند خیلی سریع هضم می‌شود و بعد از مدت کوتاهی گرسنه می‌شوید. مصرف زیاد قند می‌تواند خطر مقاومت به انسولین را افزایش داده و منجر به دیابت نوع 2 و چاقی شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟