کدام رنگ موها سلامت شما را تهدید می‌کند؟

 آمارها نشان می‌دهد که تقریبا حدود 74 درصد از زنان و 16 درصد از مردان یعنی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از رنگ مو استفاده می‌کنند.

به گزارش رکنا ، رنگ موهایی که ترکیبات اصلی آن‌ها را مواد شیمیایی زیادی تشکیل می‌دهند اما با این حال مدتی است محققان از رنگ موهای غیرسمی و ارگانیک تازه وارد می‌گویند. محصولاتی که ضمن حفظ سلامت مو به اندازه رنگ موهای معمول، ماندگار است و مصرف آن‌ها مانند رنگ موهای شیمیایی دردسر ساز نیست.

رنگ موی غیرسمی ساخته شده از گرافن

خبری که مدتی پیش درباره ساخته‌شدن نوعی رنگ موی بسیار کم ضررتر از نمونه‌های فعلی با کمک گرافن منتشر شد واقعیت دارد و این دستاورد را محققان برای پیشگیری از آسیب‌های زیاد و عوارض سرطان‌زای رنگ موهای شیمیایی به بازار ارائه داده‌اند.

رنگ‌ موهایی که معمولا همه از آن استفاده می‌کنند موادشیمیایی مضر و سنگینی مانند پارابن و آمونیاک در خود دارد تا بتواند با کمک آن‌ها کوتیکول‌های مو را باز کند و مولکول‌های رنگ وارد مو شده و رنگ طبیعی موها را به‌طور شیمیایی تغییر دهد اما گرافن که ترکیب ویژه و مهم رنگ موهای غیرسمی را تشکیل می‌دهد از ورقه‌های یک اتم کربن ساخته شده که از آن با نام یک ماده خارق‌العاده هم نام می‌برند و مولکول‌های آن بزرگ‌تر از مولکول‌های رنگ‌های معمول است، بنابراین وارد پوست نخواهد شد.

فرایند رنگ کردن مو با رنگ‌های غیرسمی حدود ۱۰دقیقه طول می‌کشد و پیونددهنده‌های آن، رنگ موها را تا ۳۰ بار شست‌و‌شو ثابت و ماندگار نگه می‌دارد. تا به امروز طیف رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی این رنگ‌ موهای غیرسمی ساخته شده و با وجود ترکیبات متفاوت قیمت بسیار بالایی هم ندارد.

ترکیبات مضر رنگ موها را بشناسید

هربار استفاده از رنگ موهای شیمیایی یک ریسک بزرگ است چون به گفته موسسه ملی سرطان آمریکا بیش از پنج‌هزار ماده شیمیایی مختلف در ترکیبات رنگ مو استفاده می‌شود. موادی که بیشتر آن‌ها عامل ایجاد آلرژی، اختلال غدد درون‌ریز، آسیب‌های پوستی و نفوذ سموم به اندام‌ها و سلول‌های بدن و از همه مهم‌تر سرطان‌ است. اما خطر تعدادی از این مواد شیمیایی بیش از بقیه است که لازم است حتما آن‌ها را بشناسید:

پارابن: یکی از نگهدارنده‌های شیمیایی که در محصولات آرایشی و بهداشتی و عطر استفاده می‌شود که درصد مصرف آن در ترکیبات بسیار تعیین‌کننده خواهد بود در غیر این صورت بسیار سمی است و غدد درون ریز را با اختلال در عملکرد مواجه خواهد کرد. این ماده شیمیایی حتی در ابتلا به سرطان سینه هم تاثیرات مخربی دارد.

رزورسینول: ترکیبی شیمیایی که سیستم غدد درون‌ریز و ارگان‌های بدن را به مرور تخریب و ایمنی بدن را دچار مشکل می‌کند. این ماده همچنین آلرژی‌زاست و ریسک ابتلا به کم‌کاری تیروئید را هم بالا می‌برد.

فنیلن‌دی‌آمین: این ماده شیمیایی هم یکی از رایج‌ترین ترکیبات رنگ مو است که در دسته ترکیبات سرطان زا طبقه‌بندی می‌شود. بروز حساسیت پوستی و تحریک چشم، ریه‌ها و آلرژی هم از پیامدهای این نوع ترکیب شیمیایی در رنگ موها هست.

تولوئن سولفات دیامین: آلرژی، حساسیت‌های پوستی و تضعیف سیستم ایمنی از عوارض این ماده شیمیایی در رنگ موهاست و شواهدی وجود دارد که می‌تواند موجب التهاب و سرطان شود.

عطر: برای پوشش بوهای شیمیایی دیگر ترکیبات رنگ مو، عطر به عنوان یک افزودنی اضافه می‌شود اما همین ترکیب هم اثرات نامطلوبی روی سلامتی غدد درون ریز و پوست خواهد داشت.

سرطان سینه و آلرژی شایع‌ترین پیامد مواد شیمیایی رنگ موها

هیچ تردیدی وجود ندارد که سلامت شما با هر بار رنگ کردن موها در معرض خطر قرار می‌گیردو اگر شما در گروه افرادی باشید که به صورت افراطی موهایتان را رنگ می‌کنید یا سراغ رنگ‌های بی‌کیفیت می‌روید بیشتر خودتان را در معرض خطر قرار می‌دهید. این را مطالعات متعددی به اثبات می‌رساند تا جایی که محققان در پژوهش‌های خود دریافته‌اند که حتی چند ساعت بعد از رنگ کردن موها آثاری از مولکول‌های شیمیایی رنگ مو در ادرار افراد قابل شناسایی است.

درواقع مواد شیمیایی سمی در رنگ مو به راحتی از طریق پوست شما جذب و سپس از طریق گردش خون به ارگان‌های مختلف بدن شما منتقل می‌شوند و به سلامت شما آسیب می‌رسانند. به ویژه در افراد مسن‌تر که بدن مقاومت کمتری در برابر سموم دارد و بسیار آسیب‌پذیرتر است.

از طرفی آرایشگران که مرتب در معرض ترکیبات رنگ مو قرار دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند تا حدی که درصد ابتلای آن‌ها به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان مثانه و آسیب‌های ریه دو چندان می‌شود. همچنین استفاده شخصی از رنگ مو با سرطان سینه همراه است پس اگر به طور مرتب از رنگ مو استفاده می‌کنید، مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا شما به سرطان سینه23درصد افزایش می‌یابد. گروهی از محققان هم افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مثانه، گوارشی و پارکینسون در میان زنان پا به سن گذاشته که استفاده از رنگ مو را جزو روتین زندگی خود قرار داده‌اند به اثبات رسانده‌اند.

به این 4 دلیل حتما از رنگ موی غیرسمی استفاده کنید

بالابردن کیفیت زندگی

رنگ کردن مو به شیوه همیشگی و با رنگ‌های شیمیایی فرایندی طولانی دارد و زمان زیادی از شما می‌گیرد اما رنگ موهای غیرسمی و بدون آمونیاک در کمترین زمان تجربه‌ای متفاوت را به شما ارائه می‌کنند. با این مواد موهای شما نمی‌سوزد، گاز و بوی شیمیایی تولید نمی‌کند و رنگ مویی باکیفیت بهتر و بادوام‌تر است، چون درواقع در فرمول رنگی آن خبری از آمونیاک، پارابن و دیگر ترکیبات مضر نیست. علاوه بر این ماندگاری این رنگ روی تار موها بیشتر است و این به معنی این است که دیگر نیازی به رفتن به آرایشگاه نیست.

شوره سر نخواهید داشت

یکی دیگر از مزیت‌های رنگ موهای غیرشیمیایی این است که کمترین آسیب را به پوست سر وارد می‌کند. ترکیبات بی‌ضرر این رنگ موها باعث می‌شود تا حساسیت کمتری ایجاد شود و خبری از خشکی پوست سر و شوره نباشد.

موها سالم و درخشان می‌ماند

با ترک مصرف محصولات شیمیایی موهای شما درخشان خواهد بود. از آن‌جا که این محصولات مواد سمی کمتری دارند و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها گیاهی هستند، موهای شما نسبت به محصولات مراقبتی و تقویتی که تا به امروز از آن‌ها استفاده می‌کردید، بیشتر تغذیه و هیدراته می‌شوند. درواقع با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم موهای سالم و درخشان و هم تقویت و تغذیه بهتر آن‌ها.

در بارداری هم بی‌ضررند

انجمن سرطان آمریکا از سال‌ها پیش هشدار داده است که موادشیمیایی که معمولا در رنگ موها یافت می‌شوند برای بیماران، زنان باردار و کارگران سالن‌های زیبایی مضر و خطرناک است اما در عوض محصولات بدون آمونیاک و غیرسمی برای زنان باردار و شیرده و افراد تحت شیمی‌درمانی بی‌خطر است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639212 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟