راز پرپشتی موهای سر

بسیاری از مردم در رشد موهاشان عجله دارند چون یا در آستانه ازدواج کردن هستند، یا قصد رفتن به مجلسی رسمی را دارند، یا در انتظار ملاقات همسرشان در آینده نزدیکند، یا قسمتی از پوست سرشان دیده می شود و می خواهند جای خالی بی مو در سر هر چه زودتر پر شود. آنها خواستار توصیه ای اند که چگونه موهای کوتاهشان در چند هفته بلند شود. اگرچه شبیه چنین مقالات و تبلیغات و وب سایت هایی مبنی بر بلند شدن آنی مو را می بینید ولی طبق نظر متخصصان چنین رشد آنی مو امکان ندارد.

بهترین موقع برای بلند شدن مو شب هنگام است که بیشترین رشد مو را دارید. ولی نه آنقدر که وقتی از خواب بیدار شدید مو های شما یکی دو سانت رشد کرده باشد.استثنائات نادری وجود دارد، اما تحقیقات علمی نشان داده است که موی سر اغلب مردم حداکثر 6 اینچ ( در حدود 15 سانتی متر) در سال رشد می کند. یکی از این استثنائات، شخصی به نام «کریستال گیل» است که بطور قابل توجهی نرخ رشد مویش از میانگین افراد سریع تر است.

متأسفانه بسیاری مردم از این موضوع بی خبرند مو می تواند بطور فوق العاده ای مرتجع شود. هر مو یکبار از میان پوست ظاهر می شود و امکان تجدید و ترمیم کردن دوباره خود را ندارد.

تعداد استاندارد موی سر افراد معمولی 100/000 تاست که بطور میانگین سرعت رشد فقط نیم اینچ (1.3 سانتی متر) در ماه است. از نظر زمانی اگر انتهای مو رشد مستقیم رو به پایینی تا شانه داشته باشد، تقریباً 2 سال زمان لازم است. در این باره فکر کنید دو سال زمان طولانی است تا مو روزانه در معرض استهلاک محیطی، شستشو، خشک کردن، شانه زدن و هر فرایند شیمیایی دیگری باشد! مو شبیه یک تکه ابریشم یا پارچه نرمی است که حتی اگر بهترین مراقبت ممکن را از موتان بکنید باز هم بعد از 2 سال رو به فرسودگی و کهنگی می رود و در دوره رشد مو، بهم فشرده و پیچیده می شود.

حداکثر دوره رشد مو

ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی مو ایفا می کنند. هر کمبود مواد مغذی می تواند منجر به نازک شدن مو یا حتی طاسی کامل شود.

این یک حقیقت ثابت شده است که تیروئید کم کار می تواند در نتیجه باعث فرفری شدن و شکنندگی مو شود در حالی که در تیروئید پرکار، مو چرب و شل می شود.

دلیل اصلی باریک شدن مو نهایتاً به شرایط بدنتان برمی گردد. با بدن سالم و با تغذیه خوب، مو درخشان و باشکوهی خواهید داشت. اگر هر مشکلی از نظر سلامتی دارید یا هر کمبود غذایی را تحمل می کنید، موتان ممکن است توقف رشد یا آسیب را نشان دهد.

چکار کنم موهام زود بلند بشه

اگر بدنتان در سلامت خوبی باشد، دوره رشد ژنتیکی مو می تواند افزایش یابد. در این میان خوردن ترکیب مناسب اسیدهای آمینه، ویتامینهای B، همین طور B6، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیک در برنامه مواد مکملی مهم است. کشف شده برخی مواد معدنی شامل منیزیم، سولفور، سیلیکا و روی در حفظ سلامتی مو مهم اند.

همچنین بتاکاروتن برای رشد مو بسیار مهم است. به خاطر اینکه به ویتامین A که به عنوان یک نیاز بدن است تبدیل می شود، به ادامه رشد نرمال مو، رشد استخوان، حفظ پوشش رشته های عصبی، همچنین به سلامتی پوست، مو و ناخن کمک می کند. بتاکاروتن در سبزیجات و میوه های زرد و سبز یافت می شود.

پروتئین مهم است.

چون مو از پروتئین است، غذایی که پروتئین کمی دارد ممکن است باعث نازک شدن مو یا تأخیر در رشد مو شود. این حرف درست است که اگر غذای با پروتئین کافی بخورید در اغلب موارد پیامد آن بهبود رشد مو است.

بعضی کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند بکارگیری رژیم غذایی جگر گاو، مخمر آبجو، گندم و روزانه 2 قاشق سوپخوری از لسیتین دانه دانه شده، باعث افزایش رشد مو، استحکام و زیبایی مو می شود.

منابع غذایی خوب دیگر برای پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و ماست است.

پروتئین سبوس دار هم به تحریک رشد مو کمک می کند. یک مطالعه از نتایج سبوس در مو بیان می کند که سبوس به تنهایی باعث تقویت مو نمی شود اما سبب رشد آن می شود.

موانع رشد

استرس بیش از اندازه و بعضی داروها شناخته شده اند که رشد مو را به تأخیر می اندازد. اما اگر در شرایط مصرف دارو هستید طبق دستور پزشک باید عمل کنید و توجهی به آسیب مو نکنید.

هشدار: همیشه قبل از اینکه هر نوع ویتامین، مواد معدنی یا دستور گیاهی از هر نوعی که می خواهد باشد را مصرف کنید، با پزشکتان مشورت کنید تا دخالتی در درمانی که شما تحت نظر هستید، نداشته باشد.

بهر حال اگر تحت استرس شدیدی هستید پزشک می تواند در کاهش استرس کمک کند، می دانید که عبادت یا استراحت راهی برای تقلیل هر نوع استرس مهم در زندگیتان است. مویتان عاشق زندگی بی استرس برای شماست. بخش دیگری از کمک به مو، استراحت و خواب است. دریافته اند که باعث رشد سریعتر می شود، مو نیاز به مقدار کافی خواب ( 7 تا 9 ساعت در شبانه روز ) دارد.

مکمل های رشد مو

تغذبه صحیح، ورزش، کاهش استرس، استراحت، حصول خواب زیاد راهی برای به حداکثر رساندن توانایی رشد مو است. همین طور می توانید مکمل های خوب محتوی ویتامین های ضروری و مواد معدنی را بخورید یا می توانید فرمول شخصی برای خود بسازید.

لیست مکمل ها

شیوه زندگی خود را تغییر دهید، هر روز مکمل های زیر را بخورید چون در افزایش رشد مو مؤثر است:

ویتامین B کمپلکس ــ 50mg ویتامین های B مهم (شامل فولیت، بیوتین و اینوزیتول)

ویتامین B6 ــ 50mg

ویتامین C همراه بیوفلاونویدها ــ 1تا 2 گرم در روز

ویتامین E، به میزان 400 تا 800 Iu

بتاکاروتن 10000 تا 15000 Iu در روز

توصیه در خوردن منیزیم، سولفور، روی (برای مصرف این مواد حتماً با یک متخصص مشورت کنید.)

سیلیکا ــ 300mg در روز

انواع گیاه گزنه 250mg سه بار در روز

روغن دانه کتان یک قرص

انواع رشد مو

بسیاری از متخصصان رژیم غذایی زیر را سفارش کرده اند که بسته به نوع مراقبت از مو، بسیار مفید است.

1ــ سیگار کشیدن را ترک کنید یا کمتر مصرف کنید، نوشیدنی های کافئین دار و کربنات دار (نوشابه هایی مانند کوکاکولا) بدن را ضعیف می کنند و مانع حداکثر توانایی رشد مو می شوند.

2ــ رژیم غذایی سالمی مصرف کنید. از غذاهایی که قند و چربی بالایی دارند اجتناب کنید.

3ــ از موتان مراقبت کنید و از هر شانه و برس زدن یا دست کشیدن غیر ضروری اجتناب کنید.

4ــ از آب داغ، خشک کننده های خیلی گرم یا شکل دهنده های مو که سبب استرس مو می شود خودداری کنید.

5ــ هفته ای یکبار ماساژ پوست سر دهید تا سلولهای مو تحریک شوند.

6ــ یک سری درمانهای مداوم روغن های گرم را انجام دهید تا از تیزشدن سر مو جلوگیری شود.

7ــ مرتباً مو را کوتاه کنید تا موخوره (دو شاخه شدن انتهای مو) زدوده شود و مو فرصت رسیدگی و سالم شدن را پیدا کند.

8ــ استراحت و خواب کافی به بدن اجازه می دهد تا مو به خوبی رشد کند.

منبع: زندگی آنلاین

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463867 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟