تاثیر صبحانه در چاقی و لاغری

در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره‌ی نقش صبحانه در سلامتی به میان آمده است. پژوهشگران در بررسی این مسئله که آیا واقعاً صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی روزانه محسوب می‌شود یا خیر، ‌دریافتند که نخوردن صبحانه تفاوت چندان به‌خصوصی در کاهش وزن ندارد.

پژوهش جدیدی در BMJ منتشر شده است که نشان می‌دهد خوردن یا نخوردن صبحانه احتمالاً تأثیری در کاهش وزن ندارد. پژوهشگران دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا، ۱۳ پژوهش قبلی درباره‌ی نخوردن صبحانه و کاهش وزن را بررسی کردند و دریافتند که هنگام کاهش وزن، تفاوت قابل‌توجهی در افرادی که صبحانه را در وعده‌ی روزانه‌ی خود قرار داده و افرادی که آن را حذف کرده بودند، مشاهده نشد. درواقع موقع صرف صبحانه، کالری روزانه‌ی افراد کمی بیشتر از گروه بعدی بود؛ اما از آنجا که شاید این پژوهش‌ها ازنظر کیفیت کلی یا غرض‌ورزی مورد انتقاد باشند، ‌نویسندگان پژوهش جدید معتقدند که این یافته‌ها را باید با احتیاط تفسیر کرد. درهرصورت به کسانی که به‌دنبال کاهش وزن هستند، نباید پیشنهاد کنید که صبحانه بخورند. این نویسندگان می‌گویند:
پژوهش مذکور نشان می‌دهد که خوردن صبحانه، فارغ از رژیم صبحانه‌ی مورر نظر،‌ شاید استراتژی مناسبی برای کاهش وزن نباشد. زمانی‌که پیشنهاد خوردن صبحانه برای کاهش وزن در بزرگسالان داده می‌شود، باید جانب احتیاط را رعایت کنند؛ چراکه ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد.

براساس پژوهشی که چند سال قبل انجام شد،‌ هیچ تفات قابل‌توجه متابولیکی بین افرادی که صبحانه می‌خورند و کسانی که آن را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند، مشاهده نشد. در پژوهشی دیگر نیز پژوهشگران از گروهی از مردم خواستند صبحانه بخورند یا آن را حذف کنند و دریافتند که تفاوت چندانی در کاهش وزن این دو گروه اتفاق نیفتاده است.

بااین‌حال نباید برخی پژوهش‌ها را نادیده بگیریم که نخوردن صبحانه را عاملی برای کاهش سلامتی قلب می‌دانند. پژوهش بزرگی (در سال ۲۰۱۳) روی ۲۷ هزار کارمند مراقبت‌های بهداشتی طی ۱۶ سال انجام شد که نشان می‌داد حذف صبحانه با افزایش ۲۷درصدی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی ارتباط دارد (حتی زمانی‌که پژوهشگران همه‌ی متغیرهای دیگری که بر این رابطه تأثیر می‌گذارد را تحت کنترل درآورده بودند). علت این موضوع شاید این باشد که افراد برای جبران کالری از دست رفته، از روش‌های ناسالم در ادامه‌ی روز استفاده می‌کردند، هرچند امکان دارد ماجراهای دیگری نیز در جریان باشد.

حذف صبحانه شاید حداقل در عده‌ای از مردم منجر به استرس شود که می‌تواند بر متابولیسم و سلامتی قلب و عروق تأثیر بگذارد. بااین‌حال، تیم اسپکتور از دانشگاه کینگز لندن معتقد است که انسان‌ها با هم تفاوت دارند و باید آنچه که صلاح‌شان است، انجام دهند. همه‌ی ما ژن‌های مختلفی داریم که شاید اولویت‌ها و گرایش‌های شخصی خودشان را داشته باشند. به‌همین دلیل نمی‌توان یک نسخه‌ی یکسان برای همه‌ی انسان‌هایی که قصد کاهش وزن یا داشتن وزن سالم دارند، پیچید. اسپکتور می‌گوید:
عده‌ای از مردم ترجیح می‌دهند که زودتر غذا بخورند و برخی دوست دارند زمان صرف غذای‌شان دیرتر باشد که احتمالاً متناسب با متابولیسم منحصربه‌فرد هر شخص است. درنتیجه نمی‌توان یک رژیم را به همه تجویز کرد و دستورالعمل‌های رژیم غذایی مملو از اطلاعات غلط می‌تواند تأثیر منفی داشته و فاقد پیام‌های مهم سلامتی باشند.

لازم به ذکر است که وقتی فردی مثل یکی از خویشاوندان سالخورده می‌گوید صبحانه، مهم‌ترین وعده‌ی غذایی به‌شمار می‌آید، مطمئناً منظور او برای کاهش وزن نبوده است. به احتمال زیاد خوردن صبحانه منجر به تقویت بدن در طول ساعت‌های طولانی صبح در مدرسه، سفر یا حتی بازی می‌شود و همان‌طور که سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهد، علاوه‌بر مزایای بسیار زیاد خوردن صبحانه،‌ این وعده‌ی غذایی با تمرکز و عملکرد بهتر تحصیلی در دانش‌آموزان ارتباط دارد. پس شاید حرف قدیمی‌ها درست باشد.

اما صبحانه خوردن در بزرگسالان (فرقی ندارد که به‌دنبال کاهش وزن باشند یا خیر)، بیشتر به صلاحدید افراد برای خودشان بستگی دارد. پس می‌توان گفت اگر صبحانه برای شما اهمیت دارد، این وعده مهم‌ترین وعده‌ی روز شما محسوب می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 457433 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟