5 ماده غذایی که دشمن سفیدی دندان هاست!

۱. توت‌ها

توت‌ها دارای رنگدانه‌های تیره هستند و مصرف طولانی مدت و ادامه‌دار آن‌ها باعث لک شدن دندان‌ها می‌شود. برای اینکه از دندان‌هایتان در مقابل این مشکل محافظت کنید لازم است بلافاصله بعد از خوردن این میوه مسواک بزنید و از نخ دندان و فلوراید استفاده کنید.

یکی از دندانپزشکان آمریکایی معتقد است فلوراید مقاومت دندان‌ها را در مقابل خوراکی‌های اسیدی افزایش می‌دهد و استفاده آن بعد از خوردن این مواد غذایی باعث می‌شود ذرات ریز آن‌ها به راحتی بین دندان گیر نکند.

۲. قهوه

خیلی از افراد روزشان را با قهوه شروع می‌کنند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و عادت دارید صبحتان را با قهوه آغاز کنید بهتر است این را بدانید که مصرف مکرر قهوه باعث ایجاد لک و تغییر رنگ دندان می‌شود این اتفاق به دلیل وجود ماده‌ای به نام تانین در قهوه است. خوراکی‌های اسیدی به شدت برای دندان مضر هستند و باعث پوسیدگی آن می‌شوند.

۳. چای

با اینکه چای دارای فواید بسیاری است اما آن هم مانند قهوه دارای تانین است و باعث ایجاد لک روی دندان می‌شود. چیزی که در این بین مهم است میزان مصرف چایی است. در واقع لک شدن دندان‌هایمان بیشتر از اینکه به مواد غذایی که مصرف می‌کنیم بستگی داشته باشد، به تعداد دفعات مصرف آن بستگی دارد. کسانی که به طور مداوم چایی و قهوه استفاده می‌کنند رنگ دندان‌هایشان بیشتر در معرض تغییر رنگ قرار می‌گیرد. راهی که برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد این است که کمی شیر به فنجان چایی خود اضافه کنید. کازئین موجود در شیر احتمال لک شدن دندان را کاهش می‌دهد.

4. سس گوجه

یکی از دندانپزشکان می‌گوید هر چیزی که بتواند فرش خانه‌تان را لک کند می‌تواند روی دندانتان نیز تاثیر بگذارد و آن را نیز لک کند. غذاهایی که دارای سس گوجه هستند بسیار خوشمزه و لذیذ هستند اما اگر رنگ دندان‌هایتان برایتان مهم است بهتر است میزان استفاده از آن‌ها را کاهش دهید زیرا سس گوجه جز مواد غذایی که باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شوند است.

همان‌طور که گفتیم تعداد دفعات استفاده از یک ماده غذایی تاثیر بیشتری روی رنگ دندان دارد تا خود آن غذاها.

5. نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار به هر حال اسیدی هستند حتی اگر از نوع رژیمی آن باشد و همانطور که گفتیم خوراکی‌های اسیدی ضرر زیادی به دندان وارد می‌کند. بهترین انتخاب به عنوان نوشیدنی آب معمولی است. اگر به طور روزمره از سودا یا نوشابه استفاده می‌کنید اصلا عادت خوبی ندارید و بهتر است این عادت را کنار بگذارید. استفاده از نی می‌تواند به شما در این مورد کمک کند تا دندان‌هایتان آسیب کمتری ببیند.

 

 

کدخبر: 397426 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟