کمبود این ویتامین عامل اصلی ریزش مو است!

کمتر کسی پیدا می‌شود که سلامت و زیبایی مو برایش اهمیتی نداشته باشد، اما داشتن موهای سالم و زیبا نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای‌ست. حتی اگر موهای سالم و زیبایی هم داشته باشید، مطمئن باشید که بدون مراقبت مدت زیادی دوام نخواهد آورد. زیرا موهای ما بر اثر عاداتی همچون شستن موها یا خشک‌کردن با سشوار در معرض آسیب قرار دارد. یکی از بدترین آسیب‌هایی که می‌تواند به موها برسد، ریزش آن‌هاست. در بخش‌های قبلی پروندۀ مراقبت از مو در مورد شایع‌ترین دلایل ریزش مو صحبت کردیم.

کمبود ویتامین B

یکی دیگر از دلایل ریزش مو، کمبود ویتامین B در بدن است. اما راهکار این مشکل چیست؟ یکی از راهکارهای کمبود هر نوع ویتامینی مصرف مکمل‌های آن ویتامین است. برای حل مشکل کمبود ویتامین B نیز همانند آهن می‌توانید از مکمل‌های خوراکی ساده استفاده کنید. علاوه‌براین مواد غذایی همچون ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌ها (غیر از مرکبات) سرشار از ویتامین B هستند و می‌توانید از این مواد به‌عنوان منابع طبیعی ویتامین B استفاده کنید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از میوه‌ها و چربی‌های مفیدی همچون آووکادو و انواع مغز باشد، می‌تواند به سلامت موهای شما بسیار کمک کند.

بیماری خودایمنی

بیماری خودایمنی که با نام لاتین Autoimmune شناخته می‌شود، یکی دیگر از دلایل ریزش مو است. این بیماری بر اثر فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن به‌وجود می‌آید. به‌گفتۀ دکتر گلاشوفر، متخصص پوست و مو در شهر نیویورک، در این نوع سیستم ایمنی بدن گیج می‌شود و به موها به‌عنوان یک عامل خارجی و مخرب، حمله می‌کند. اما چاره چیست؟ اولین راه درمان این بیماری تزریق استروئیدهاست. سایر داروهای تجویزی نظیر راژین نیز می‌توانند برای درمان مفید باشند.

کاهش وزن شدید

کاهش وزن سریع و ناگهانی، نوعی آسیب جسمی‌ست که می‌تواند باعث نازک‌شدن و ریزش موها شود. حتی در شرایطی که شما یک رژیم کاهش وزن متعادل دارید نیز، ریزش مو می‌تواند اتفاق بیفتد. زیرا در هر صورت با کاهش حجم غذا ویتامین‌ها و مینرال‌های کمتری وارد بدنتان می‌شود. هرچند ریزش موی ناشی از کاهش وزن، پس از دورۀ رژیم از بین می‌رود اما بهتر است همزمان با رعایت رژیم غذایی از مولتی‌ویتامین‌های مینرال استفاده کرده و ورزش Sport را فراموش نکنید.

شیمی‌درمانی

متأسفانه بسیاری از داروهایی که برای شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث ریزش مو شوند. دکتر گلاشوفر شیمی‌درمانی را همانند یک بمب هسته‌ای می‌داند که همه‌چیز را نابود می‌کند. شیمی‌درمانی سلول‌های درحالِ تقسیم را به‌سرعت ازبین می‌برد و علاوه‌برآن باعث ریزش شدید موها می‌شود. اما بهتر است از ریزش موی ناشی از شیمی‌درمانی ترسی نداشته باشید، زیرا بلافاصله پس از اتمام درمان و قطع شیمی‌درمانی موهای شما دوباره رشد می‌کنند و به حالت اولشان بازمی‌گردند.

سندرم تخمدان پُلی‌کیستیک

یکی دیگر از دلایل ریزش مو، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در بانوان است. این سندرم نوعی اختلال در هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه محسوب می‌شود. این عارضه می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی همچون دیابت، چاقی، تغییرات قاعدگی، ناباروری و ریزش مو شود. اما جای نگرانی نیست، زیرا این بیماری هم به کمک دارو و رژیم غذایی خاص درمان‌پذیر است و طبیعی‌ست که پس از درمان، ریزش موها نیز قطع خواهد شد.

 

کدخبر: 394397 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟