حقایقی درباره خوشبوترین گل دنیا/تاثیرات درمانی رز فراموش نشدنی است

 آب گل رز ساخته شده از آب و گلبرگ گل رز بوده و به دلیل بوی مطبوع و شیرین آن، به عنوان عطر استفاده می­‌شود، اما در مصارف آشپزی و دارویی نیز بسیار کاربرد دارد. استفاده از آب گل رز سنتی کهن و دیرینه بوده که هم در ایران و هم در تمامی نقاط خاورمیانه استفاده می‌­شد، همچنین از آن جهت درمان بیماری‌ها نیز استفاده می‌کردند.

حقایقی در رابطه با آب گل رز:

آب گل رز معمولا بدون هیچگونه عوارض جانبی استفاده می­‌گردد.

آب گل رز حاوی آنتی اکسیدان­‌های قوی و قدرتمندی می‌­باشد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که به سیستم عصبی مرکزی بدن بسیار کمک خواهد کرد.

مزایای آب گل رز

در این قسمت ما به برخی از مزایای آب گل رز و استفاده از آن در پزشکی اشاره خواهیم کرد.

پوست

پوست یکی از بزرگترین عضوهای بدن بوده و همیشه به عنوان یک مانع در مقابل اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی و سایر آلودگی‌­های فیزیکی عمل خواهد کرد. آنتی اکسیدان­‌های موجود در آب گل رز، از سلول­‌ها در برابر آسیب محافظت کرده و همچنین دارای خواص ضدالتهابی می‌­باشد، این بدان معنا است که می­‌توان آن را به منظور کاهش تحریکات ناشی از شرایطی نظیر اگزما بر روی پوست قرار دارد.

آب گل رز می­‌تواند به تسکین پوست و کاهش قرمزی آن کمک کند، همچنین به عنوان یک محصول ضدپیری و با کاهش خطوط چین و چروک، عملکرد عالی را به همراه خواهد داشت.

تنفسی

با توجه به اثر آرام‌بخش و ضد‌ التهابی آب گل رز، آن را می‌­توان برای درمان گلو درد نیز استفاده کرد. علاوه بر این، طبق مطالعات انجام شده این مایع مطبوع به عنوان یک آرامش‌بخش حرفه‌­ای، عضلات گلو را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

چشم‌ها

آب گل رز بسیاری از مشکلات چشمی را از بین خواهد برد، به همین خاطر از آن به عنوان قطره چشم نیز استفاده می­‌شود.

مشکلات چشمی که این مایع مطبوع به درمان آن کمک خواهد کرد، شامل موارد زیر خواهد بود:

ورم ملتحمه

خشکی چشم

مشکل Dacryocystitis حاد

شرایطی مانند ناخنک چشم

آب مروارید

زخم­‌ها

آب گل رز دارای ویژگی­‌های ضدعفونی و ضد باکتری بوده و این بدان معنی است که به بهبود سریع زخم‌­ها کمک می­‌کند، بنابراین می­‌توان از این مایع مطبوع برای درمان زخم­‌های خود استفاده کرد.

زخم‌های درمان شده توسط آب گل رز:

سوختگی

بریدگی

جای زخم

عفونت

با توجه به خواص ضد عفونی‌کننده این مایع، آن را می­‌توان برای درمان زخم­‌ها نیز به کار برد و همچنین برای پیشگیری و درمان عفونت نیز بسیار مفید می­‌باشد.

مغز

همراهان آسان طب؛ استنشاق بخارات آب گل رز به عنوان راهی برای بهبود روحیه فرد مورد استفاده قرار گرفته و مایع آن را نیز می­‌توان به صورت خوراکی استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که این مایع مطبوع دارای ویژگی­‌های ضدافسردگی و ضداضطراب بوده و همانند داروی دیازپام، باعث ایجاد خوابی همراه با آرامش بر فرد خواهد شد. این مایع مطبوع در بسیاری از شرایط سلامت روانی نیز به کار خواهد رفت که با هم مرور خواهیم کرد:

افسردگی

غم­ و اندوه

فشار روحی

تنش

جالب است بدانید؛ آب گل رز برای مشکلاتی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر نیز مفید خواهد بود. در این شرایط، پروتئینی اختصاصی به نام آمیلوئید در بدن وجود داشته و بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته، سلول­‌ها را از بین برده و حافظه فرد را خدشه­‌دار خواهد کرد. خوشبختانه خواص یافت شده در آب گل رز بازدارنده آمیلوئید می­‌باشد.

سر درد

اثرات موجود در این مایع مطبوع به درمان سر درد و میگرن هم کمک خواهد کرد. به این صورت که هم می­‌توان آن را در آروماتراپی مورد مصرف قرار داد و هم به پارچه­‌ای آغشته کرده و آن را بر روی پیشانی قرار داد.

هضم

مصرف این مایع برای دستگاه گوارش نیز بسیار مفید و سودمند خواهد بود. مصرف آن باعث افزایش جریان صفراوی شده و به مشکلات رایجی از جمله نفح و ناراحتی معده کمک شایانی خواهد کرد، از این رو برای درمان یبوست نیز استفاده می­‌گردد.

چه فرم­‌ها و انواعی از آن وجود دارد؟

آب گل رز حاوی 10 تا 50 درصد روغن گل رز بوده و اغلب در مراسم مذهبی و همچنین صنایع غذایی بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این‌حال، این محصول می‌­تواند در انواع مختلفی موجود باشد.

روغن گل رز

این کار به وسیله تقطیر انجام شده و این روغن در کارخانجات به صورت بی­رنگ، زرد رنگ و نیمه جامد تولید می‌­شود. توجه داشته باشید که روغن گل رز به دلیل غلظت زیاد آن، محصولی نسبتا گران قیمت است.

گل خشک

هم جوانه و هم گلبرگ گل رز می­‌توانند خشک شده و در مصارف مختلفی به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، اغلب گلبرگ­‌ها به همراه ماست صرف شده و به منظور واکنش‌­های گوارشی که قبلا ذکر شد نیز استفاده خواهند شد.

سایر محصولات

میوه گل رز که به صورت تازه و یا خشک شده مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

عصاره گل یا گلبرگ گل رز نیز گرفته شده و می‌­تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین عصاره گل رز جایگزینی ارزان­‌تر می‌­باشد.

عصاره­‌های اتانول، آب و کلروفرم، این موارد نیز می­‌توانند از گل و یا گلبرگ گرفته شود و برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرد.

اثرات جانبی

فرد قادر است قبل از استفاده از محصولات گل رز، مقدار کمی از آن را به صورت موضعی بر روی پوست دست خود ریخته تا در صورت بروز حساسیت­‌های احتمالی، از مصرف آن خودداری نماید. توجه داشته باشید که اگر پس از 24 ساعت از انجام این کار هیچگونه واکنش نامطلوب و یا حساسیتی بر روی پوست شما ایجاد نشد، می‌­توانید آن را با خیال راحت بر روی هر قسمت از بدنتان استفاده کنید.

در بعضی از موارد، بدن فرد به دلیل حساسیت‌­های خاص و اغلب ناشناخته نسبت به آب گل رز واکنش نشان داده که این موارد شامل علائم زیر خواهد بود:

سوزش

خارش

قرمزی

تحریکات پوستی

اگر فرد پس از استفاده از آب گل رز، هر کدام از عوامل بالا را تجربه کند، باید بلافاصله به پزشک Doctor مراجعه نماید، زیرا ممکن است نشانه­‌ای از یک عفونت و یا آلرژی باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 366506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟