محافظت از لب ها در زمستان/از بروز تبخال جلوگیری کنید

در طول زمستان، ما در معرض تماس با سرمای شدید هوا و بادهای سرد و خشک قرار می‌گیریم. این موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی، می‌توانند باعث شکل‌گیری التهاب در لب‌ها و از بین بردن رطوبت طبیعی آن‌ها شوند. به همین دلیل است که حفظ رطوبت لب‌ها در زمستان، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. افراد مبتلا به تبخال نیز می‌توانند از طریق حفظ رطوبت لب‌ها، مانع از تشدید مشکلات خودشان شوند.

ترک‌خوردگی و خشکی لب‌ها در زمستان، یکی از علائم سرمای شدید هوا است و در این حالت بعضی از افراد حتی با کمک محصولات نرم‌کننده لب نیز نمی‌توانند مشکل خودشان را برطرف کنند. این درحالی است که داشتن لب‌ها سالم و زیبا از اهمیت ویژه‌ای برای بسیاری از افراد برخوردار است.

در مقایسه با پوست دیگر بخش‌های بدن، لب‌ها اساسا لایه‌های سلولی بسیار نازکی دارند که کراتینوسیت نامیده می‌شوند و لب‌ها را خصوصا نسبت به کم‌آبی آسیب‌پذیر می‌کنند. همچنین لب‌ها فاقد لایه خاصی به نام استراتوم کورنئوم (stratum corneum) هستند که در پوست بدن وجود دارد و حاوی مولکول‌های چربی خاص مانند سرامیدها است که از پوست در مقابل کم‌آبی محافظت می‌کنند. با توجه به همین دلایل است که کاهش آب و رطوبت در لب‌ها ۳ برابر سریع‌تر از پوست دیگر قسمت‌های بدن اتفاق می‌افتد.

موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی چه‌طور لب‌ها را خشک می‌کنند؟

موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی برای لب‌ها (مانند هوای سرد)، نوعی واکنش التهابی موضعی را در لب‌ها تحریک می‌کنند. این التهاب، از دست دادن رطوبت را افزایش می‌دهد و به شکل‌گیری آسیب‌های سلولی در لب‌ها منجر می‌شود. همین وضعیت، لب‌ها را ترک‌خورده و پوسته‌پوسته می‌کند و این علائم حتی می‌توانند به پوست بالایی و زیرین لب‌ها نیز گسترش پیدا کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این اتفاق، ایجاد لایه محافظتی مصنوعی روی لب‌ها با کمک محصولات نرم‌کننده و مرطوب‌کننده است. این محصولات به محافظت از لب‌ها کمک می‌کنند و آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی کاهش می‌دهند.

مرطوب‌سازی لب‌ها چه نقشی در جلوگیری از بروز تبخال‌ها ایفا می‌کند؟

وقتی که ویروس هرپس نهفته و خاموش دوباره فعال شود، تبخال‌ها می‌توانند دوباره نمایان شوند. موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی مانند سرما یا گرمای بیش از حد هوا و همچنین وزش باد خشک و سرد، می‌توانند لب‌ها را کم‌آب کنند و به آن‌ها صدمه بزنند، در حالی که اشعه‌های UV خورشید نیز ویروس را از وضعیت نهفته و خاموش بیرون می‌آورند. با این‌ حال، اگر آب‌رسانی به لب‌ها و مرطوب‌سازی آن‌ها به‌ درستی انجام بگیرد، شانس ملتهب شدن و ترک‌خوردگی لب‌ها کاهش می‌یابد و لب‌ها در مقابل عوامل محیطی تشدیدکننده تبخال، مقاومت بیشتری از خودشان نشان خواهند داد.

در طول زمستان، ما در معرض تماس با سرمای شدید هوا و بادهای سرد و خشک قرار می‌گیریم. این موقعیت‌های آب‌وهوایی بحرانی، اساسا می‌توانند باعث شکل‌گیری التهاب در لب‌ها و همچنین از بین بردن رطوبت طبیعی در آن‌ها شوند. به همین دلیل است که حفظ رطوبت لب‌ها در زمستان، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. افراد مبتلا به تبخال نیز می‌توانند از طریق حفظ رطوبت لب‌ها، مانع از تشدید مشکلات خودشان شوند و همچنین روند بهبودی را سریع‌تر کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 353726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟