قانون برخورداری محیط‌بانان از حمایت قضایی تصویب شود

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل، حسن قاسم‌پور در بازدید خبرنگاران از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در منطقه خلخال اظهار کرد: طرح حفاظتی منطقه حفاظت شده دربند مشکول به مساحت ۳۰ هزار هکتار تهیه و به مرکز ارسال شده که با تصویب این منطقه به عنوان شکار ممنوع، فعالیت‌های حفاظتی در آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار هکتار از این طرح نهایی شده است، تصریح کرد: از منابع طبیعی و محیط زیست مجوز بلامانع بودن این منطقه برای حفاظت دقیق‌تر و شکار ممنوع اخذ شده و در شورای عالی محیط زیست نیز به تصویب رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طبق آخرین سرشماری ۱۹۴ رأس کل و بز در این منطقه مشاهده مستقیم شده و در منطقه آق‌داغ خلخال نیز ۲۱۴ رأس مشاهده مستقیم و سرشماری کل و بز انجام شده است.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی منطقه را حفاظت می‌کنند و شکار نیز در این منطقه به حداقل رسیده است، افزود: در ۲ هفته گذشته چند قلاده پلنگ در این منطقه مشاهده شده که طبق اعلام محیط‌بانان، پنج قلاده پلنگ بالغ و ۲ قلاده نیز توله پلنگ در این منطقه وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال اخیر حداقل ۲۰ قلاده پلنگ توسط محیط‌بانان در منطقه مشکول و آق‌داغ مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل شب زی بودن این حیوان، امکان مشاهده آن بسیار کم است و در هفته گذشته نیز در منطقه حفاظت شده کاغذکنان که انتهای دربند مشکول است، محیط‌بانان موفق به ضبط فیلم حضور پلنگ شدند.

قاسم‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در حال حاضر در استان اردبیل ۶۶ محیط‌بان در ۱۴ پاسگاه ثابت و سیار و ۹ اداره شهرستانی داریم که ۱۷۴ هزار هکتار منطقه حفاظت شده و ۲۸۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع را رصد و حفاظت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه چهار سال است پروانه شکار صادر نمی‌شود، بیان کرد: محیط‌بانان در خط مقدم حفاظت از محیط زیست هستند که امیدواریم با قانون حمایت از محیط‌بانان، نسبت به بهبود شرایط و وضعیت آنها اقدام شده و محیط‌بانان به عنوان ضابطان خاص دادگستری و نیروهای شبه نظامی بتوانند در راستای دفاع از خود و منطقه تحت حفاظت از حمایت قضائی بهره‌مند شوند.

 

کدخبر: 791802 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟